Allegro dalej stratne za granicą. Ma więcej kupujących, sprzedaje mniej we własnym e-sklepie
W zeszłym kwartale grupa Allegro przy wzroście przychodów o 8,5 proc. do 2,4 mld zł zarobiła na czysto 119 mld zł, mimo że nierentowna pozostaje jej działalność zagraniczna. Mocno wzrosły koszty dostaw zakupów. Na platformach firmy kupuje już 18,5 mln użytkowników.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/top/allegro-mobiledlon655-2.png)
Kwartalne przychody grupy Allegro w Polsce poszły w górę o 18,4 proc. do 1,89 mld zł, natomiast za granicą nastąpił spadek o 16,8 proc. do 507,9 mln zł.
Poza naszym krajem firma jest obecna od kwietnia ub.r., gdy sfinalizowała zakup za 890 mln euro spółek Mall Group i WE|DO CZ działających w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. W listopadzie ub.r. dokonała niepieniężnego odpisu w kwocie 2,293 mld zł dotyczącego wartości aktywów Mall Group i WE|DO, przyznając, że kupiła je na szczycie cyklu rynkowego, a wyniki finansowe obu „okazały się znacznie niższe niż pierwotnie zakładano”.
4,3 mln kupujących za granicą
Przychody grupy Allegro z platform marketplace wyniosły w minionym kwartale 1,52 mld zł, rosnąc rok do roku o 16,1 proc. Wpływy z reklam zwiększyły się o 31,9 proc. do 192 mln zł, a z porównywarki Ceneo - o 9 proc. do 47,4 mln zł.
Mniej firma zarobiła natomiast z własnego sklepu działającego na Allegro: wartość sprzedaży brutto zmalała o 12,6 proc. do 687,1 mln zł, a wpływy - o 13,3 proc. do 581,3 mln zł.
Na platformach grupy Allegro w zeszłym kwartale zakupy zrobiło 18,5 mln użytkowników, o 36,6 proc. więcej niż przed rokiem. W Polsce liczba aktywnych kupujących zwiększyła się z 13,6 do 14,3 mln, do tego doszło 4,3 mln za granicą. Łączna wartość sprzedanych produktów sięgnęła 14,23 mld zł (10,3 proc. w górę rok do roku), a w przeliczeniu na kupującego - 3,03 tys. zł.
- Chcemy upraszczać zakupy i sprzedaż by być ulubionym miejscem zakupów w Europie - zaczynając od naszego regionu. Wyniki za drugi kwartał potwierdzają, że poczyniliśmy konkretne kroki w tym kierunku. Nieustannie poszerzana oferta i świetne ceny przyciągają coraz więcej konsumentów na Allegro, nawet jeśli wciąż są bardzo ostrożni jeśli chodzi o domowe budżety. Dzięki temu nieustannie rośniemy, nawet pomimo spowolnienia lub nawet spadku popytu konsumenckiego. W ciągu ostatniego roku skupialiśmy się ponadto na dyscyplinie kosztowej, co przełożyło się na znaczną poprawę marż i dodatkową gotówkę na finansowanie dalszego wzrostu. Allegro.cz, nasz nowy marketplace w Czechach, działa już pełną parą i daje czeskim konsumentom dostęp do najszerszego na rynku wyboru spośród ponad 150 milionów ofert - opisał Roy Perticucci, prezes Allegro.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/Allegro-IIkwartal2023-2-65151194d1a57.jpg)
35 proc. więcej na dostawy
Kwartalne koszty operacyjne grupy Allegro wzrosły o 5 proc. do 1,85 mld zł, mimo że koszty produktów sprzedanych we własnym e-sklepie zmalały o 12,8 proc. do 525,6 mln zł.
Za to wydatki netto na dostawy poszły w górę o 35,4 proc. do 569,5 mln zł, na pracowników - o 10,5 proc. do 305 mln zł, a na marketing - o 16,6 proc. do 272,8 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Skoncentrowanie się na kluczowych celach biznesowych i ciągły postęp w ramach naszego programu Fit to Grow pomogły nam obniżyć nakłady inwestycyjne i zwiększyć marże w drugim kwartale. Pomimo utrzymujących się słabych nastrojów wśród konsumentów w regionie, ograniczyliśmy stratę skorygowanej EBITDA Grupy MALL, a pierwsze tygodnie działania Allegro.cz dają podstawy do optymizmu jeśli chodzi o przyspieszenie wzrostu - stwierdził w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/Allegro-IIkwartal2023-3-6515118474bb9.jpg)
Skorygowany zysk EBITDA grupy Allegro w drugim kwartale zwiększył się o 19,9 proc. do 580,4 mln zł, dzięki wzrostowi w Polsce z 551,3 do 673,3 mln zł. Natomiast ujemny wynik z działalności zagranicznej pogłębił się z 67,1 do 92,8 mln zł.
Zysk operacyjny firmy poszedł w górę z 209 do 303,4 mln zł, a wynik netto - z 63,5 mln zł straty do 119 mln zł zysku.
W całym pierwszym półroczu przychody podskoczyły o 31 proc. do 4,72 mld zł (w pierwszym kwartale ub.r. nie uwzględniono jeszcze wyników Mall Group i WE|DO CZ), skorygowany zysk EBITDA - o 17,3 proc. do 1,11 mld zł, a zysk netto - ze 103,5 do 276 mln zł.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/Allegro-IIkwartal2023-1-6515117c90690.jpg)
- Wpływ zeszłorocznych inicjatyw dochodowych na wskaźnik take rate w połączeniu ze świetnymi dochodami reklamowymi przełożyły się na wyższe przychody w Polsce, a wzrost skorygowanej EBITDA znacznie przekroczył oczekiwania. Duży postęp w zakresie marż i generowania gotówki zapewnił kolejny spadek dźwigni finansowej, co zamierzamy kontynuować. Allegro czyni postępy także pod kątem efektywności i generowania przepływów pieniężnych, a dzięki startom nowych marketplace’ów w regionie chcemy przyspieszyć tempo wzrostu GMV grupy w perspektywie średnioterminowej - wyliczył Jon Eastick.
Na koniec czerwca br. zadłużenie netto grupy Allegro wynosiło 5,92 mld zł, wobec 6,27 mld zł pół roku wcześniej.
Allegro uruchomi swoją platformę w kolejnych krajach
W trzecim kwartale 2023 r. Allegro planuje wzrost sprzedaży brutto w Polsce na poziomie 10-11 proc. rok do roku, przy wzroście przychodów o 19-21 proc. i przyspieszeniu tempa wzrostu skorygowanego zysku EBITDA do 30-32 proc. Za granicą wartość sprzedaży brutto ma zmaleć w trzecim kwartale o 10-12 proc., przychody będą o 32-34 proc. niższe, a skorygowana strata EBITDA wyniesie 100-110 mln zł.
Na poziomie skonsolidowanym Allegro szacuje wzrost sprzedaży brutto w trzecim kwartale na 8-9 proc. r/r, a przychodów na +3-5 proc. r/r.
Grupa Allegro szacuje swoje wydatki inwestycyjne w bieżącym kwartale na 85-95 mln zł w Polsce i 20-25 mln zł za granicą. Skorygowany zysk EBITDA firmy powinien być o 23-25 proc. wyższy niż przed rokiem.
- Zbilansowanie spadającej wartości GMV generowanej na stronach MALL i CZC zajmie trochę czasu, ale zbliżamy się do tego celu i jesteśmy przekonani, że te znane w Czechach marki będą odnosić coraz większe sukcesy jako kluczowi sprzedawcy na Allegro.cz. Będziemy bazować na naszych doświadczeniach na rynku czeskim przy otwieraniu marketplace’ów w kolejnych czterech krajach regionu w przyszłym roku - podkreśla Roy Perticucci.
W środę na koniec sesji giełdowej za akcję Allegro płacono 30,15 zł, co daje kapitalizację w wysokości 31,9 mld zł. Od początku stycznia br. kurs spółki urósł o 20 proc. Jej głównymi akcjonariuszami są fundusze Cidinan i Permira, mają po 24,88 proc. walorów.
W czwartek rano, po publikacji wyników z drugiego kwartału i prognoz, na otwarciu notowań akcje Allegro drożały o ponad 3 proc.
![](https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/imagesnew/allegro-kurs27wrzesnia2023-65151711bcda3.jpg)
Dołącz do dyskusji: Allegro dalej stratne za granicą. Ma więcej kupujących, sprzedaje mniej we własnym e-sklepie
To bezsens