SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Żabka zapowiada „sklepy jutra” z inteligentnymi półkami i kasami rozpoznającymi produkty

Sieć Żabka - obecna na polskim rynku od dwudziestu lat - zapowiedziała, że do swoich placówek wprowadzi nowe rozwiązania technologiczne. W nowoczesnych sklepach klienci mają zrobić zakupy dzięki sztucznej inteligencji, kasom samoobsługowym oraz aplikacji, która podpowie, jakie produkty są najlepiej dopasowane do klienta.

Z okazji jubileuszu 20-lecia obecności Żabki na rynku firma zaprezentowała wizję „sklepu jutra”, który będzie wprowadzał rozwiązania technologiczne, pozwalające na automatyzację procesów. Chodzi m.in. o minimalizację czasu obsługi klientów, nową komunikację oferty, dostosowanie asortymentu do oczekiwań nabywców oraz udoskonalenie logistyki.

Rozwiązania, które zaproponowano zakładają system do analizy cen, inteligentne półki informujące o dacie przydatności produktu do spożycia czy o ich dostępności w sklepie, kasy samoobsługowe z wideoweryfikacją obiektów, a także oparte na sztucznej inteligencji aplikacje wspierające klientów oraz właścicieli placówek (franczyzobiorców).  

Koncepcja sklepu zakłada również aktywne wykorzystanie sztucznej inteligencji, która priorytetyzuje informacje i wybiera odpowiedni przekaz według miejsca czy oczekiwań nabywcy. W rezultacie klient znajdzie w sklepie produkt, którego potrzebuje i kupi go w sposób dla siebie najwygodniejszy, w dowolnym kanale.

Jak klient będzie mógł zrobić zakupy w „sklepie jutra”?

Aplikacja mobilna Żabki ma pełnić funkcję nie tylko programu lojalnościowego, ale także kanału komunikacji z klientami. Każdy z nich otrzyma zindywidualizowaną ofertę w konkretnym momencie i miejscu. Na czym polega pomysł? Kiedy klient, zachęcony promocją w Żabce dotrze do sklepu przywitają go witryny, które poinformują o najbardziej adekwatnych w danym momencie produktach. Przykładowo: kiedy jest zimno zachęcą do wypicia ciepłej kawy, gorąco - prezentują napoje chłodzące, a kiedy w pobliżu odbywa się mecz, zachęcą do kupienia przekąsek kibica. Jest to możliwe dzięki systemowi wykorzystującemu mechanizmy sztucznej inteligencji, który w odpowiedni sposób interpretuje dane z różnych źródeł - o pogodzie, o porze dnia, o wydarzeniach w okolicy czy szczególnych datach. Całość działa w czasie rzeczywistym i nie wymaga ręcznego sterowania – to sztuczna inteligencja zarządza informacjami i wybiera odpowiednie produkty dla danego miejsca i czasu.

- Informacje na witrynie będą się samoczynnie zmieniać, dopasowując do sytuacji i klienta dzięki systemowi wykorzystującemu mechanizmy sztucznej inteligencji, który w odpowiedni sposób interpretuje dane z różnych źródeł - na przykład o pogodzie, o porze dnia, o wydarzeniach w okolicy czy szczególnych datach - powiedział Tomasz Blicharski, wiceprezes Żabka Polska, odpowiedzialny za technologie. Całość ma działać w czasie rzeczywistym i nie wymagać ręcznego sterowania - to sztuczna inteligencja ma priorytetyzować te informacje i wybierać najbardziej odpowiedni przekaz dla danego miejsca.

We wnętrzu sklepu na klienta czekają kolejne rozwiązania: inteligenta półka dzięki czujnikom rozpoznaje konkretnego kupującego i na bazie jego historii zakupowej, kontekstu, reakcji w czasie rzeczywistym i jego preferencji dopasowuje najodpowiedniejszy produkt, który następnie komunikuje poprzez dedykowane ekrany umieszczone bezpośrednio przy półkach – lub na nich, w formie elektronicznej listwy cenowej.

Kiedy klient podniesie produkt z półki, na ekranach wyświetlą się dodatkowe informacje o dacie przydatności do spożycia, składzie czy kraju pochodzenia. Jednocześnie sklep i dostawca otrzymają informację w czasie rzeczywistym i o tym, że towar został zdjęty z półki. Dzięki takim rozwiązaniom możliwe będzie monitorowanie na bieżąco poziomu zatowarowania oraz wyciąganie wniosków, po to, aby powiadomić franczyzobiorcę, że stan któregoś produktu jest zbyt niski. Docelowo półka będzie w stanie samodzielnie generować zamówienia, czy podpowiadać optymalne rozmieszczenie towarów.

W „sklepie jutra” testowane są również kasy, w których nie trzeba niczego skanować, bo produkty są rozpoznawane automatycznie po położeniu ich w wyznaczonym miejscu. Możliwe to jest dzięki technologii wykorzystującej rozpoznawanie obrazu, która pozwoli na zapłacenie za zakupy za pośrednictwem aplikacji, bez stania w kolejkach. Aplikacja w telefonie będzie zachęcać do odwiedzin i prowadzić do sklepu. Systemy komunikacji wizualnej będą nawigować spersonalizowaną i kontekstową reklamą, która podpowie, co „pasuje” do koszyka. Inteligentne meble będą informować właściciela sklepu na bieżąco o jakości i świeżości dostępnych produktów. Zakup będzie finalizowany przy kasie samoobsługowej lub poprzez płatność w aplikacji.

Współpraca z Microsoft

Technologie wskazane w koncepcji „sklepu jutra” dostarczy firma Microsoft, która odpowiada za wizję, zaproponowała rozwiązania, wybrała partnerów, wdrożyła i będzie zarządzać całym procesem. Druga płaszczyzna współpracy pomiędzy spółkami to kontakt ze start-upami i firmami partnerskimi, skupionymi wokół Microsoft, które dostarczają rozwiązania dla branży handlu detalicznego.

 - Nasza współpraca z firmą Microsoft to kolejny krok w stronę zwiększenia satysfakcji klientów, którzy cenią Żabkę za bliskość, dostępność i wygodę zakupów. Projekt „sklepu jutra” pokazuje jak nowoczesne rozwiązania mogą realnie poprawić komfort codziennego życia - powiedział na konferencji prasowej Tomasz Suchański, prezes zarządu Żabka Polska.

- W Microsoft, wspólnie z naszym ekosystemem partnerów, przeprowadzamy naszych klientów przez proces transformacji, jaki zachodzi obecnie we wszystkich sektorach gospodarki na całym świecie. Handel detaliczny jest przykładem branży, która szybko się transformuje, a technologie takie jak chmura obliczeniowa, internet rzeczy i sztuczna inteligencja przekształcają się we wzrost lojalności klientów, nowe modele biznesowe i optymalizacje operacji. Jesteśmy dumni mogąc wspierać Żabkę w jej podróży do przyszłości - dodał Michel van der Bel, wiceprezes Microsoft na Europę, Bliski Wschód i Afrykę.

Partnerem technologicznym Żabki, który pomaga zrealizować „sklep jutra” jest także 10 firm partnerskich: Synerise, One2tribe, Future Mind, Ueno, Clouds on Mars, Plastream, Nanovo, WiseShelf, Spark Beyond o NoaTech.

Pierwsze wdrożenia w 2019 roku

Jak informuje Żabka nowe rozwiązania są obecnie testowane laboratoryjnie, a aplikacja mobilna w ponad 100 sklepach Żabki.

Po pozytywnym przejściu testów wewnętrznych, poszczególne innowacje trafiać będą do pojedynczych sklepów w 2019 roku.

Jak powiedział w piątek prezes Żabki Tomasz Suchański, wprowadzenie kas automatycznych nie spowoduje, że ze sklepów znikną sprzedawcy. Ich liczba może być jednak mniejsza. - Każdy biznes jest prowadzony przez ludzi dla ludzi. Nie wierzę jednak, aby technologia wyeliminowała człowieka - dodał prezes Żabki.

Obecnie sieć Żabka liczy 5.215 sklepów, z czego ponad 2,5 tys. placówek działa w nowym formacie, tzw. Galaxy.

Sprzedaż sieci Żabka wyniosła w 2017 roku 7,2 mld zł. Sieć działa od 20 lat. Współpracuje z 3,5 tys. franczyzobiorców. Ma pięć centrów logistycznych.

Dołącz do dyskusji: Żabka zapowiada „sklepy jutra” z inteligentnymi półkami i kasami rozpoznającymi produkty

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Jasio z IV B
"W drodze klienta do kasy będą towarzyszyć inteligentne meble, które poinformują właściciela sklepu o ich jakości i świeżości."
- no świetnie! Najwyższy czas zrobić porządek z nieświeżymi, śmierdzącymi meblami ....
odpowiedź
User
kolis
Może urządzenia nie zastąpią człowieka na stałe, ale na niedziele owszem. Biedronka też zaczęła podobne testy urządzeń. Za niedługo koniec niedziel bez handlu xd
odpowiedź
User
Smuteczek
Czyli trzeba się trzymać z daleka od żaby - inwigilacja pełną parą będzie. "Półka rozpozna", "zeskanuje klienta"... Fu! Kysz!
odpowiedź