Internetowa przychodnia promuje się receptami na testosteron. UOKiK stawia zarzuty
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił Centrum Medycznemu Telmed, do którego należą serwisy e-lekarz24h.pl i e-zwolnienie24h.pl, zarzuty naruszenia zbiorowych interesów klientów. Chodzi m.in. o możliwość wprowadzania w błąd co do uzyskania recepty na niedozwolone leki.
W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opisano, że Centrum Medyczne Telmed reklamowało swoje serwisy sloganem „Potrzebujesz recepty na testosteron? Dzięki naszej stronie internetowej uzyskasz ją już w zaledwie kilka minut”. Z drugiej strony w regulaminie serwisu e-lekarz24h.pl wykluczono możliwość przepisywania recepty na testosteron - jako jeden z niedozwolonych obok środków psychoaktywnych, nasennych czy o działaniu odurzającym.
UOKiK wskazał też, że Centrum Medyczne Telmed poprzez użycie fraz zawierających nazwy takich leków pozycjonuje swoją witrynę w wyszukiwarkach internetowych, sprawiając wrażenie, że je oferuje. Urząd podkreślił, że może to stanowić nieuczciwą praktykę rynkową, ponieważ na podstawie wyników wyszukiwania i haseł reklamowych konsumenci mogli decydować się na kontakt z firmą i złożenie zamówienia.
Zarzuty UOKiK wobec właściciela e-lekarz24h.pl i e-zwolnienie24h.pl
Zarzuty prezesa UOKiK dotyczą też stosowania przez spółkę „niejasnych i mało precyzyjnych sformułowań dotyczących możliwości, sposobu i terminu odstąpienia od umowy oraz o okolicznościach, w których konsument takie prawo traci”.
- Konsumenci dowiadują się, że od umowy nie można odstąpić „po wykonaniu usługi”, ale nigdzie nie jest doprecyzowane, który etap kontaktu spółka ma na myśli. Ze skarg konsumentów wynika, że w sytuacji, gdy nie otrzymali oni jeszcze żadnej diagnozy czy informacji od spółki, a chcieli odstąpić od umowy, nie było to możliwe. Ponadto firma nie udostępnia formularza odstąpienia od umowy oraz ogranicza sposób skorzystania z tego prawa wyłącznie do drogi e-mailowej - opisano w komunikacie.
Ponadto UOKiK wskazał, że na stronach głównych witryn Centrum Medycznego Telmed prezentowane są wyłącznie pozytywne komentarze o oferowanych tam usługach. Przy czym spółka nie podaje, czy i w jaki sposób sprawdza autentyczność wpisów, czy rzeczywiście pochodzą od osób, które daną usługę kupiły i z niej skorzystały.
- Recenzje publikowane w internecie mają wpływ na wybory konsumentów. Dlatego od 1 stycznia br. każdy przedsiębiorca, który zapewnia dostęp do opinii produktów i usług, musi podać, czy je weryfikuje. Jeśli tak, to powinien poinformować w jaki sposób to robi, a także czy zamieszcza je wszystkie - również te negatywne. Wynika to z założeń dyrektywy Omnibus, która ma m.in. wyeliminować ryzyko braku autentyczności opinii i wprost zakazuje zamieszczanie ich fałszywych lub zniekształconych wersji - przypomniał Urząd.
📢Zarzuty Prezesa #UOKiK dla Centrum Medycznego Telmed z Lublina
Korzystający z serwisów e-lekarz24h oraz e-zwolnienie24h mogą być wprowadzani w błąd w kwestii możliwości uzyskania recepty, autentyczności opinii o usługach i prawa odstąpienia od umowy.
👉 https://t.co/UgZUuJRp5D pic.twitter.com/NnQo8IdP1Y— UOKiK (@UOKiKgovPL) September 14, 2023
Prezes UOKiK postawił Centrum Medycznemu Telmed zarzuty dotyczące naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Jeśli potwierdzą się w ramach postępowania, spółce grozi kara wynosząca do 10 proc. rocznych obrotów.
- Konsumenci powinni być uczciwie traktowani w relacjach z przedsiębiorcami, a to zakłada uzyskanie rzetelnych informacji dotyczących proponowanej im oferty. Nie mogą być wabieni nieprawdziwymi hasłami, czy jak w przypadku Centrum Medycznego Telmed - fałszywymi obietnicami łatwego dostępu do środków wymagających bezpośredniego kontaktu z lekarzem. Równie naganne jest nieinformowanie czy pozytywne opinie o firmie, prezentowane jako zachęta do skorzystania z jej usług, są weryfikowane czy nie - podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Dołącz do dyskusji: Internetowa przychodnia promuje się receptami na testosteron. UOKiK stawia zarzuty