Biedronka, Carrefour Polska, Kaufland, LPP i inni przystąpili do Polskiego Paktu Plastikowego
W tym tym tygodniu powołano Polski Pakt Plastikowy, który ma wyznaczać proekologiczne cele dla całej branży FMCG oraz wpłynąć na redukcję produkowanego przez nią plastiku. Tworzy go 12 firm, wśród których są m.in. Carrefour Polska, Kaufland, spółki Grupy Danone, Unilever Polska, LPP, Lidl Polska, Nestle Polska.
Polski Pakt Plastikowy to powstała pod parasolem „Kampanii 17 Celów”, międzysektorowa platforma współpracy firm oraz organizacji branżowych i pozarządowych, zrzeszająca uczestników łańcucha wartości tworzyw sztucznych z obszaru opakowań.
Tworzy ją grupa 12 firm: od produkujących opakowania, poprzez firmy wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek i sieci handlowe, po recyklerów i organizacje odzysku. Są to: Alpla Polska, Carrefour, Grupa Spółek Danone w Polsce, Jeronimo Martins Polska, Kaufland Polska Markety, Korporacja KGL, Lidl Polska, LPP, Nestlé Polska, Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań, Santander Bank Polska, Unilever Polska. Wspiera je 20 instytucji: organizacji branżowych, pozarządowych i ze świata nauki.
Członkowie inicjatywy dążą do zmiany obecnego modelu wykorzystywania sztucznych surowców w opakowaniach na polskim rynku w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. - Tylko wspólnie możemy zmierzyć się z plastikowym wyzwaniem. Powinniśmy skoncentrować działania na ograniczeniu użycia plastiku, pracować nad innowacjami i sprawić, aby plastik krążył w obiegu zamkniętym. Wierzymy, że angażowanie kolejnych firm, instytucji i administracji a także realna i efektywna współpraca wszystkich stron może doprowadzić do zmiany modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w Polsce. Pamiętajmy, że członkowie Paktu to firmy, które już od lat podejmują liczne działania w tym obszarze. Ich zaangażowanie w Pakt to wyraz większych ambicji i decyzja o inicjowaniu wspólnych projektów, niemożliwych do realizacji przez pojedyncze podmioty. Czas bowiem na zdecydowane działanie - tu i teraz. Cele strategiczne Polskiego Paktu Plastikowego to ambitny, bardzo konkretny plan działania - mówi Małgorzata Greszta, partner zarządzająca CSR Consulting, inicjator „Kampanii 17 Celów”.
Mniej plastiku, innowacje, obieg zamknięty
Cele Paktu oparte są na modelu trzech najważniejszych, postulowanych przez ekspertów, kierunkach działań: ograniczanie użycia tworzyw sztucznych, innowacje i tworzenie obiegu zamkniętego. Drogowskaz proponowany przez Polski Pakt Plastikowy zakłada 6 celów strategicznych, do realizacji których firmy działające w Polsce i wpływające na rynek opakowań z tworzyw sztucznych będą dążyć do końca 2025 roku.
Pierwszy cel to identyfikacja, a następnie eliminacja wskazanych, nadmiernych i problematycznych opakowań z tworzyw sztucznych poprzez przeprojektowanie, innowacje i alternatywne modele dostawy. Drugi natomiast obejmuje dążenie do zmniejszenia o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek. Trzeci cel to konkretne postanowienie – do 2025 roku 100 proc. opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku ma nadawać się do ponownego wykorzystania lub recyklingu. Kolejne zobowiązania odnoszą się do zwiększenia udziału surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25 proc., a także efektywnego wsparcia systemu zbiórki i recyklingu opakowań tak, aby osiągnąć poziom recyklingu w wysokości co najmniej 55 proc. na polskim rynku. Ostatni cel stanowi element walki o nowy model obiegu plastiku i mówi o podniesieniu jakości i efektywności edukacji konsumentów w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań.
Elementem budującym wiarygodność Paktu ma być jego realny wpływ na zamykanie obiegu opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku poprzez stopniowe osiąganie wspólnych celów strategicznych. Narzędziem weryfikacji prac Paktu będzie raport roczny z postępu realizacji celów. Ogłoszenie pierwszego raportu, obejmującego efekty prac za rok 2020, planowane jest na II kw. 2021 roku.
- Cieszymy się z powstania krajowej inicjatywy na rzecz zamknięcia obiegu tworzyw sztucznych. Wierzymy, że Polski Pakt Plastikowy przyczyni się do stymulacji zrównoważonego rozwoju na krajowym rynku. Zdajemy sobie sprawę, jak w tym procesie ważne jest wsparcie i dzielenie się wiedzą. Dzięki know-how i standardom wypracowanym w ramach działalności międzynarodowej organizacji, polskie przedsiębiorstwa będą mogły dołączyć do globalnej walki z problemem odpadów plastikowych - mówi Anna Miazga, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju LPP.
- Carrefour ma świadomość jak silnie plastik wpływa na degradację środowiska, dlatego też prowadzi aktywne działania proekologiczne, mające na celu jego redukcję w wykorzystywanych opakowaniach jednorazowych oraz odpowiednie gospodarowanie odpadami z tworzyw sztucznych. Nasza sieć angażuje się także w wiele inicjatyw sektorowych i ogólnopolskich realizowanych z partnerami zewnętrznymi, aby jeszcze skuteczniej realizować swoje cele środowiskowe oraz zachęcać swoich klientów i dostawców do coraz pełniejszego uczestniczenia w idei Zero Waste oraz realizacji idei obiegu zamkniętego - mówi Barbara Kowalska, dyrektor działu jakości i zrównoważonego rozwoju w Carrefour.
Sylwia Krzyżycka, dyrektor działu ochrony środowiska w sieci Biedronka dodaje, że ta firma już w 2017 r. zmniejszyła gramaturę butelek wody Polaris, co rocznie oznacza wprowadzenie do obiegu ponad 150 ton mniej plastiku. - Jogurt naturalny goBIO, dzięki zastosowaniu papierowej, łatwo zdejmowalnej etykiety, ma lżejszy kubeczek, co pozwala zaoszczędzić ponad 9 tys. kg plastiku rocznie. Innym przykładem może być stosowanie folii rozpuszczalnej w tabletkach do zmywania naszej marki własnej Kraft, które pozwoliło w ciągu roku na zmniejszenie wykorzystania plastiku o 11,1 ton. Dodatkowo na półki naszych sklepów trafiły papierowe patyczki higieniczne marek Dada i Carea z bawełnianą główką, dla dzieci i dorosłych, co rocznie ograniczy zużycie plastiku o ponad 330 ton - wymienia Sylwia Krzyżycka.
Członkowie Polskiego Paktu Plastikowego - sieci handlowe i organizacje ekologiczne - będą inicjować działania związane z efektywną redukcją użycia tworzyw sztucznych na polskim rynku.
Polski Pakt część globalnej inicjatywy
Polski Pakt oficjalnie dołączył do światowej inicjatywy Plastics Pact network Fundacji Ellen MacArthur. Tym samym stał się częścią programu, który od lat dąży do racjonalnego i prośrodowiskowego gospodarowania obiegiem tworzyw i spełnienia Globalnego Zobowiązania dot. nowej gospodarki tworzywami sztucznymi (New Plastics Economy Global Commitment).
Z Fundacją globalnie współpracuje ponad 400 firm- odpowiedzialnych za wprowadzanie 20% opakowań na światowe rynki, rządy wielu krajów, organizacje pozarządowe i branżowe, ośrodki naukowe i inwestorzy.
- Fundacja Ellen MacArthur z zadowoleniem przyjmuje ogłoszenie Polskiego Paktu Plastikowego, najnowszej krajowej inicjatywy dołączającej do naszej globalnej sieci Plastics Pact. Z niecierpliwością czekamy na możliwość wspierania rządu i polskiego biznesu we wprowadzaniu prawdziwej zmiany na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego dla tworzyw sztucznych. Będzie się to odbywało poprzez eliminowanie tych z nich, które są nadmierne i problematyczne. Poprzez wprowadzanie innowacji, które zapewnią, że plastik, którego potrzebujemy nadaje się do ponownego wykorzystania, recyklingu lub kompostowania. Jak również poprzez utrzymywanie w obiegu wykorzystywanych tworzyw sztucznych, tak aby nie trafiały do środowiska. Razem możemy stworzyć świat, w którym plastik nigdy nie stanie się odpadem ani zanieczyszczeniem – mówi Sander Defruyt, lider programu New Plastics Economy w Fundacji Ellen MacArthur
.
Dołącz do dyskusji: Biedronka, Carrefour Polska, Kaufland, LPP i inni przystąpili do Polskiego Paktu Plastikowego