„Polityka” na czele e-wydań tygodników opinii. „Wprost” ze spadkiem (dane za 2014 rok)
W 2014 roku najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród tygodników opinii osiągnęła „Polityka”. Najwięcej zyskała „Gazeta Polska”, zaś jedyny spadek odnotował „Wprost”. Tylko dwa tytuły wykazały sprzedaż mutacji cyfrowych.
„Polityka” (Polityka) w 2014 roku zanotowała średnią sprzedaż e-wydań wynoszącą 8 889 egz. W skali roku tytuł ten zanotował wzrost wynoszący 70,19 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Tygodnik ten pochwalić się mógł również największym udziałem sprzedaży e-wydań w sprzedaży ogółem, który wyniósł 7,33 proc.
>>> Zobacz Jedynki gazet i magazynów w naszym nowym serwisie
Druga pozycja w badanym okresie należała do tygodnika „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) ze średnim wynikiem na poziomie 5 044 egz., czyli o 16,17 proc. większym niż rok wcześniej.
Na podium uplasował się jeszcze „Wprost” (AWR „Wprost”). Jego średnia sprzedaż e-wydań zmniejszyła się rok do roku o 19,44 proc. do 1 720 egz. - jednocześnie był to jedyny spadek w zestawieniu.
W tej kategorii „Tygodnik Do Rzeczy” (Orle Pióro) zanotował średni wynik na poziomie 1599 egz. (wzrost o 11,12 proc.), zaś średni wynik konkurencyjnego „W Sieci” (Fratria) to 1009 egz. (wzrost o 30,19 proc.).
Z kolei największy wzrost sprzedaży e-wydań, wynoszący 133,63 proc., osiągnęła „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie) plasująca się na ostatnim miejscu z wynikiem 264 egz.
W zeszłym roku tylko dwa tygodniki opinii wykazały sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to „Polityka” (której wynik w porównaniu do 2013 roku zmalał o 46,70 proc. i wyniósł 2 870 egz.) oraz „Tygodnik Powszechny” (Tygodnik Powszechny; 1 238 egz.; do góry o 22,70 proc.).
ZKDP | rok | |||||
Wirtualnemedia.pl | 2014 | 2013 | ||||
Tytuł | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż mutacji cyfrowych | Sprzedaż ogółem | Sprzedaż e-wydań | Sprzedaż mutacji cyfrowych | Sprzedaż ogółem |
Polityka | 8 889 | 2 870 | 121 269 | 5 223 | 5 385 | 125 290 |
Newsweek Polska | 5 044 | 0 | 118 610 | 4 342 | 1 006 | 126 187 |
Wprost | 1 720 | 0 | 58 226 | 2 135 | 0 | 61 981 |
Tygodnik Do Rzeczy | 1 599 | 0 | 60 446 | 1 439 | 0 | 86 614 |
W Sieci | 1 009 | 0 | 77 130 | 775 | 0 | 94 232 |
Tygodnik Powszechny | 895 | 1 238 | 18 039 | 653 | 1 009 | 17 469 |
Gość Niedzielny | 315 | 0 | 141 503 | 296 | 0 | 141 990 |
Gazeta Polska | 264 | 0 | 42 860 | 113 | 0 | 55 235 |
Przegląd | 0 | 0 | 18 313 | 0 | 0 | 18 567 |
Tygodnik Angora | 0 | 0 | 304 511 | 0 | 0 | 332 956 |
E-wydania to dostępne w Internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle).
Od 2013 roku ZKDP pozwala zaliczać sprzedaż mutacji cyfrowych do sprzedaży e-wydań, jeśli w aplikacji jest oferowana też wersja pdf magazynu. W związku z tym w tej kategorii wykazywanych jest coraz mniej egz.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Polityka” na czele e-wydań tygodników opinii. „Wprost” ze spadkiem (dane za 2014 rok)