Orange Polska: przychody w dół, zysk netto wzrósł do 71 mln zł w II kw. 2017 r.
2,84 mld zł przychodów, skorygowana EBITDA na poziomie 820 mln zł i 71 mln zł zysku netto - to główne dane finansowe Orange Polska za II kwartał 2017 r.
Przychody Orange Polska w II kwartale 2017 r. wyniosły 2,84 mld zł, co oznacza spadek o 2,2% rok do roku. Przychody z usług komórkowych zmniejszyły się o 5,9%, a z tradycyjnych stacjonarnych linii biznesowych (PSTN i hurtowych) o 11,2%. W segmencie stacjonarnego internetu nastąpiła dalsza poprawa: przychody zwiększyły się o 2,3% r/r.
W II kwartale br. operator odnotował rekordowy przyrost liczby klientów konwergentnych - o 146 tys., tj. o 16%, do poziomu 1,08 mln. Przyczyniła się do tego wprowadzona w lutym oferta Orange Love. W efekcie udział ofert konwergentnych wśród klientów indywidualnych korzystających z usług stacjonarnego internetu wzrósł do 43% (wobec 30% rok wcześniej), zaś mobilnych abonamentowych usług głosowych – do 31% (wobec 20% rok temu). Łączna liczba usług, z których korzystają indywidualni klienci rozwiązań konwergentnych, przekroczyła 3,4 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad 4 usług.
Liczba klientów komórkowych usług abonamentowych Orange Polska zwiększyła się w II kw. o 121 tys., tj. o 1,3%. W mobilnych ofertach głosowych utrzymała się wysoka liczba aktywacji netto (103 tys.). Natomiast liczba klientów komórkowych usług szerokopasmowych zmniejszyła się o 30 tys., wskutek zwrotu ku ofertom mobilnego internetu do użytku stacjonarnego oraz rosnących pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych.
Udział ruchu LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych w II kw. osiągnął 73%. Wskaźnik penetracji dla smartfonów wśród klientów głosowych usług abonamentowych osiągnął 69%, wobec 64% w II kw. 2016 r. Wzrost ruchu transmisji danych na użytkownika w segmencie głosowych usług abonamentowych utrzymał się na poziomie ok. 100% rok do roku.
W II kw. całkowita liczba klientów stacjonarnego internetu Orange Polska zwiększyła się o 54 tys., tj. 10% r/r, osiągając poziom 2,32 mln. Utrata netto łączy ADSL i CDMA została z nadwyżką zrównoważona przez 112 tys. przyłączeń netto w usługach światłowodowych, VDSL i usługach mobilnego internetu do użytku stacjonarnego. Liczba klientów usług światłowodowych zwiększyła się o 28 tys. (wobec 29 tys. w I kw.), osiągając poziom 145 tys. Udział wyżej wymienionych technologii wzrostowych w ogólnej liczbie klientów wzrósł do 39% (wobec 23% na koniec II kw. 2016 r.).
Skorygowana EBITDA za II kw. 2017 r. wyniosła 820 mln zł i była o 4 mln zł niższa niż w analogicznym okresie 2016 r. Marża EBITDA zwiększyła się o 0,5 pkt. proc. rok do roku, do poziomu 28,9%.
Z kolei zysk netto Orange Polska w II kw. 2017 r. wyniósł 71 mln zł, wobec 17 mln zł w analogicznym okresie 2016 r.
- Nasze wyniki komercyjne i finansowe w 2017 roku, zwłaszcza w 2 kw., zaczęły odzwierciedlać zwiększony nacisk, jaki kładziemy na tworzenie wartości. W przyszłości zamierzamy dalej zmierzać w tym kierunku. W dniu 4 września br., na spotkaniu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, przedstawimy zaktualizowane plany średniookresowe. Wyjaśnimy w jaki sposób zamierzamy lepiej realizować cele strategiczne oraz dostosować naszą działalność do zmieniających się warunków rynkowych" – powiedział prezes Jean-François Fallacher, cytowany w komunikacie.
W okresie I-II kw. 2017 r. spółka miała 110 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 115 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 5 657 mln zł w porównaniu z 5 706 mln zł rok wcześniej.
Skorygowana EBITDA w I półroczu wyniosła 1 568 mln zł wobec 1 692 mln zł rok wcześniej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w okresie I-II kw. 2017 r. wyniósł 120 mln zł wobec 215 mln zł zysku rok wcześniej.
Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP), a także świadczy usługi telefonii komórkowej, w tym usługi trzeciej generacji w standardzie UMTS oraz usługi oparte na technologii CDMA.
Dołącz do dyskusji: Orange Polska: przychody w dół, zysk netto wzrósł do 71 mln zł w II kw. 2017 r.