KE wprowadza nowe regulacje. Europejskie treści audiowizualne będą lepiej promowane
Komisja Europejska przyjęła wytyczne, które pomogą państwom członkowskim we wdrożeniu znowelizowanej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Wytyczne stanowią praktyczne narzędzie zapewniające ochronę europejskich utworów w przekazie medialnym i wspierające różnorodność kulturową dla odbiorców. Pozwalają też skuteczniej chronić użytkowników usług wideo na żądanie i platform udostępniania wideo, w szczególności małoletnich przed mową nienawiści i szkodliwymi treściami.
KE przypomina, że zmieniona dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych została przyjęta w 2018 r. w celu uwzględnienia zmian w krajobrazie medialnym Europy. Sprzyja ona tworzeniu sprawiedliwszego otoczenia regulacyjnego dla wszystkich uczestników rynku audiowizualnego w całej UE i zapewnia lepszą ochronę widzów odbierających medialne treści audiowizualne, w tym treści internetowe.
Dyrektywa rozszerza określone przepisy unijne na platformy udostępniania wideo, w tym niektóre media społecznościowe i inne usługi, których „zasadniczą funkcją” jest dostarczanie treści audiowizualnych.
Serwisy takie są zobowiązane do podjęcia środków chroniących ich użytkowników przed treściami o charakterze nielegalnym i szkodliwym. Do ich obowiązków należy też promowanie utworów europejskich w serwisach oferujących wideo na żądanie, które muszą w swoich katalogach zapewniać co najmniej 30-procentowy udział treści europejskich i dawać takim treściom pierwszeństwo.
Czytaj także: Komisja Europejska przyjęła rozporządzenie wykonawcze ws. 5G
Nowe wytyczne
Teraz KE opublikowała nowe wytyczne związane ze wspomnianą dyrektywą. Wytyczne są elementem szerszych działań Komisji zmierzających do wyraźniejszego określenia obowiązków i zakresu odpowiedzialności mediów społecznościowych i platform internetowych oraz stanowią uzupełnienie pakietu związanego z aktem prawnym o usługach cyfrowych, który jest obecnie przedmiotem publicznych konsultacji. Ogłoszone przez Komisję wytyczne dzielą się na dwie kategorie.
Wytyczne w sprawie utworów europejskich
Zmieniona dyrektywa AVMSD wzmocniła obowiązek promowania europejskich filmów i programów telewizyjnych w ramach serwisów oferujących wideo na żądanie, które muszą w swoich katalogach zapewniać co najmniej 30-procentowy udział treści europejskich i dawać pierwszeństwo takim treściom.
Pozwala ona także państwom członkowskim, które spełnią określone warunki, domagać się od dostawców usług medialnych mających siedzibę w innym państwie członkowskim, ale kierujących swój przekaz do odbiorców na ich terytorium, wniesienia wkładu finansowego w produkcję utworów europejskich.
Wytyczne zawierają ponadto zalecaną metodologię obliczania 30-procentowego udziału treści europejskich w każdym katalogu krajowym na podstawie tytułów filmów i sezonów seriali telewizyjnych. Wyjaśniają też definicje „małej liczby odbiorców” i „niskiego obrotu” w związku ze zwolnieniem małych dostawców z obowiązku w zakresie promowania utworów europejskich, by nie utrudniać rozwoju rynku i wchodzenia na niego nowych podmiotów.
Wytyczne w sprawie platform udostępniania wideo
Zmieniona dyrektywa AVMSD rozszerza standardy unijne odnoszące się do nielegalnych i szkodliwych treści na platformy udostępniania wideo, w tym serwisy takie jak media społecznościowe, w których prezentacja treści audiowizualnych nie jest podstawowym celem danej usługi, jednak stanowi jej zasadniczą funkcję.
W efekcie operatorzy internetowi będą musieli, podobnie jak operatorzy mediów tradycyjnych, zadbać o ochronę użytkowników przed mową nienawiści i ochronę małoletnich przed treściami szkodliwymi. Platformy internetowe muszą przeciwdziałać zamieszczaniu oflagowanych treści, które propagują przemoc, nienawiść i terroryzm oraz dbać o właściwe reklamy i lokowanie produktów w programach przeznaczonych dla dzieci.
KE zaznacza, że w związku z tym wytyczne zapewniają państwom członkowskim zestaw narzędzi, które mają im pomóc w ocenie, które usługi internetowe powinny wejść w zakres europejskich przepisów dotyczących mediów.
Podaje się w nich także wykaz odpowiednich wskaźników, które państwa członkowskie mogą wykorzystać przy ustalaniu, czy dane treści audiowizualne są zasadniczą, a nie jedynie drugorzędną czy pomocniczą częścią danej platformy internetowej. Wytyczne uwzględniają ponadto dynamiczny charakter środowiska platformy internetowej i starają się zapewnić w tym względzie właściwą elastyczność.
W założeniach do 19 września 2020 r. państwa członkowskie UE mają obowiązek dokonać transpozycji zmienionej dyrektywy do swoich porządków prawnych. Wytyczne, choć niewiążące, mają się przyczynić do jej zharmonizowanego wdrożenia i egzekwowania. Przedstawiają one poglądy Komisji na to, w jaki sposób należy stosować określone pojęcia, by zapewnić spójne wdrożenie przepisów dotyczących mediów w państwach członkowskich.
Czytaj także: Komisja Europejska uruchomiła stronę internetową w sprawie granic, by pomóc turystom
- Znowelizowane przepisy audiowizualne będą narzędziem ochrony użytkowników przed szkodliwymi treściami - zaznacza europejska komisarz Margrethe Vestager. - Umożliwią również europejskim firmom, filmom i innym przedsięwzięciom medialnym tworzenie i promowanie treści wyprodukowanych w Europie, tak by ich odbiorcy mogli korzystać z różnorodności kulturowej i szerszej oferty produktów i usług.
Dołącz do dyskusji: KE wprowadza nowe regulacje. Europejskie treści audiowizualne będą lepiej promowane
i wielkie korporacje obracajace miliardami USD
szkoda ze nie mozna zrobic konkurencji internetu zeby ta UE nie niszczyła ,,zwykłych ' firm
które tez mają pracowników i muszą utrzymac rodziny
i zamiast tv publicznych unijna jedna propagandowa tuba
od początku czułem ze unia z europą to taki kaganiec albo szubienica