Janusz Palikot zebrał niemal 4,2 mln zł z crowdfundingu na rozwój Teńczyńskiej Okovity
Były polityk i biznesman Janusz Palikot na początku listopada uruchomił zbiórkę crowdfundingową na rozwój Browaru Tenczynek, odkupionego kilka miesięcy temu od Marka Jakubiaka. Udało się mu zebrać zakładaną kwotę 4,2 mln złotych oraz zyskać ponad 1,3 tys. akcjonariuszy.
Browar Tenczynek został założony w połowie XVI wieku przez braci Tenczyńskich, browar ten wznowił produkcję stosunkowo niedawno, bo w 2014 roku. Janusz Palikot odkupił go od Marka Jakubiaka i zapowiedział inwestycję w branże postarzanych piw premium.
Oprócz inwestycji w browar zapowiedział również rozwój spółki- córki - Tenczyńska Okovita, która ma zająć się także sprzedażą wódki. W tym celu uruchomił akcję crowdfundingową, a z emisji akcji chciał pozyskać 4,2 mln złotych i pozyskać około tysiąca inwestorów. Ten cel został zrealizowany – zebrał całą kwotę i zyskał ponad 1,3 tys. akcjonariuszy. Mają być oni jednocześnie ambasadorami marki – angażować się w jej rozwój, promując ją w swoich regionach oraz oferując sprzedaż produktów m.in. barom czy restauracjom, dbając o rozgłos piw i wódki w mediach społecznościowych.
Ponad 4 mln zł w 36 dni
Palikot pobił rekord w historii crowdfundingu udziałowego w Polsce - w 36 dni pozyskał 4 mln 180 tys. zł na rozwój projektu z branży alkoholowej. W ten sposób zyskał pieniądze nie tylko na odrodzenie Okovity, ale i inwestycje w Browar Tenczynek oraz zapowiadane otwarcie taproomu. - Jesteśmy bardzo zadowoleni za tak ogromnego zainteresowania naszą zbiórką i rekordowym tempem, w którym udało się zrealizować 100 proc. jej celu. Na wszystkie oferowane akcje inwestorzy zapisali się i wpłacili środki w zaledwie 36 dni, czyli na 4 dni przed planowanym zakończeniem kampanii. Wiele osób nie zdążyło dopełnić formalności do czasu osiągnięcia kwotowego celu i w rezultacie do transakcji nie mogło już dojść – tłumaczy Janusz Palikot portalowi Wirtualnemedia.pl.
Dodaje, że to nie kwota była najistotniejsza w tej akcji, a przede wszystkim zależało mu na zgromadzeniu wokół projektu grona miłośników piw rzemieślniczych i „zachęceniu ich do skosztowania kultowej okowity”.- Jestem poruszony tym, że tak wiele osób odpowiedziało na nasze zaproszenie - ta społeczność to najważniejszy sukces i kapitał marek Tenczyńska Okovita i Browar Tenczynek - stwierdza.
Celem Palikota ma być rozwinięcie programu produkcji piw starzonych w drewnianych beczkach (barrel aging), stworzenie rzemieślniczej destylarni alkoholi wysokoprocentowych, a w ramach Okovity - produkcja jakościowej wódki rzemieślniczej (mocnej, potrójnie destylowanej według receptury z XIX wieku).
Z kwoty ponad 4 milionów złotych, aż 2 miliony mają być przeznaczone na budowę wieży destylacyjnej. Pozostała część będzie stanowić kapitał przeznaczony na bieżącą działalność. - Już trwają zaawansowane rozmowy z producentem alembiku do destylacji, mamy gotowe wizualizacje taproomu, nasz piwowar jest w trakcie zamawiania składników do warzenia sztosów, a my wybieramy odpowiednie do nich beczki – objaśnia nam plan działań były polityk.
Prezes zarządu Tenczyńskiej Okovity planuje rozpocząć leżakowanie piwnych sztosów Barrel Aged w przyszłym roku. - Wtedy też będziemy prowadzić prace nad dostosowaniem pomieszczeń Browaru Tenczynek do destylacji i wyposażeniem linii do produkcji Okovity, a także remonty związane z tworzeniem taproomu. Do końca 2020 roku zamkniemy wszelkie procesy inwestycyjne i przygotujemy pierwsze, testowe produkty pod marką Okovity, które na rynku zadebiutują najpóźniej w 2021 roku - deklaruje Janusz Palikot.
Właścicielem browaru jest Manufaktura Piwa, Wódki i Wina, a spółką-córką - Tenczyńska Okovita, która będzie dzierżawić teren oraz zamawiać usługę rozlewniczą od Browaru Tenczynek.
Dołącz do dyskusji: Janusz Palikot zebrał niemal 4,2 mln zł z crowdfundingu na rozwój Teńczyńskiej Okovity
ktoś to czyta przed publikacją?