SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Farmacja i markety dominują w reklamach radiowych. Aflofarm liderem, Lidl i Zdrovit mocno w górę (TOP5)

W ub.r. zdecydowanie najwięcej na reklamy w radiu wydał Aflofarm Farmacja Polska, a wśród czołowych marketerów znaleźli się inni producenci farmaceutyków: Olimp Laboratories i Natur Produkt Zdrovit, oraz sieci handlowe Metro Group i Lidl. - Radio jest typowym medium do realizacji działań call to action - komentuje Jakub Potrzebowski.

Cennikowe wydatki Aflofarm Farmacja Polska na reklamy radiowe w 2013 roku wyniosły 351,4 mln zł, o 49,1 mln zł więcej niż rok wcześniej, co oznacza wzrost o 16,2 proc. - wynika z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl. Aflofarm to ogólnie zdecydowanie największy reklamodawca na polskim rynku, z cennikowym budżetem w ub.r. w wysokości 960,5 mln zł (zobacz zestawienie czołowych marketerów). Przy czym od połowy 2012 do połowy 2013 roku firma mocno ograniczyła wydatki w radiu, dopiero w trzecim kwartale ub.r. zdecydowanie zwiększając ten budżet (przeczytaj o tym więcej).

Aflofarm cennikowo wydał w ub.r. w radiu dwukrotnie więcej niż dwaj kolejni reklamodawcy: inny producent farmaceutyków - Olimp Laboratories oraz firma Metro Group, do której należą hurtownie Metro & Makro Cash and Carry oraz sieci hipermarketów Media Markt, Saturn i Real (ta ostatnia na początku br. została przejęta przez Auchan - więcej na ten temat). Wydatki Olimp Laboratories wyniosły 168,7 mln zł, o 47,7 mln zł więcej niż rok wcześniej (wzrost o 39,4 proc.), a Metro Group - 166,1 mln zł, po spadku o 2,8 mln zł w skali roku (1,6 proc. w dół).

Pierwszą piątkę uzupełnia kolejna sieć sklepów - Lidl Polska oraz inny producent farmaceutyków - Natur Produkt Zdrovit. Obie firmy mocno zwiększyły cennikowe wydatki na reklamy w radiu: Lidl o 57,3 proc. (z 73,7 do 115,9 mln zł), a Natur Produkt Zdrovit aż o 141,7 proc. (z 38,7 do 93,6 mln zł).

>>> Markety 30 proc. więcej na reklamy, Lidl przed Biedronką, Tesco mocno w górę

Najwięksi reklamodawcy w radiu (wydatki cennikowe, bez internetu; dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

2012

2013

AFLOFARM FARMACJA POLSKA

302 311 533 zł

351 445 402 zł

OLIMP LABORATORIES

121 035 725 zł

168 740 603 zł

METRO GROUP

168 930 804 zł

166 142 964 zł

LIDL POLSKA

73 688 603 zł

115 903 430 zł

NATUR PRODUKT ZDROVIT

38 741 169 zł

93 622 964 zł

wszyscy reklamodawcy

3 412 823 531 zł

3 795 032 346 zł


Dlaczego to właśnie producenci farmaceutyków i sieci sklepów inwestują najwięcej w reklamy radiowe? - Radio jest typowym medium dla realizacji działań call to action. To tzw. medium towarzyszące, sprawdzające się najlepiej przy kampaniach promocyjnych i zachęcających bezpośrednio do podjęcia akcji: zakupu, odwiedzenia sklepu czy innego punktu sprzedaży - tłumaczy w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jakub Potrzebowski, szef Equinox Polska i Group One.

- Ponadto branża farmaceutyczna jest wyjątkowo rozdrobniona i konkurencyjna, co skłania działające w niej firmy do skoncentrowania się na efektach sprzedażowych. Właśnie sprzedaż jest traktowana jako fundament budowania rozpoznawalności i widoczności danej marki w mediach - dodaje.

Potrzebowski zaznacza, że czołowi reklamodawcy otrzymują od biur sprzedaży nadawców radiowych najwyższe rabaty. - W przypadku największych graczy w kategorii farmaceutyków osiągnęły one gigantyczną wielkość. W związku z tym wydatki cennikowe są w absolutnym oderwaniu od rzeczywistych kwot lokowanych w radiu - ocenia.

Cennikowa wartość reklam radiowych w ub.r. to 3,79 mld zł, po wzroście w skali roku o 11,2 proc. Natomiast faktyczne wydatki w tym medium, według szacunków Starlinka, wyniosły 561,1 mln zł i nie zmieniły się w porównaniu z 2012 rokiem (zobacz szczegóły).

Dołącz do dyskusji: Farmacja i markety dominują w reklamach radiowych. Aflofarm liderem, Lidl i Zdrovit mocno w górę (TOP5)

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
pavv
Żryjcie tą chemię wymyśloną do leczenia wymyślonych chorób a pięknie będziecie w trumnie przez 10 lat wyglądali bez potrzeby balsamowania.
odpowiedź
User
Insight
"Radio jest typowym medium do realizacji działań call to action."
odpowiedź
User
begonia
Jak to dobrze, że pan Potrzebowski coś tłumaczy. Wiadomo, że ma wiele spraw do wytłumaczenia.
odpowiedź