SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

15 mln zł na reklamy w mediach Sakiewicza. Ile państwowe spółki zapłaciły im za sponsoring?

Przez ostatnie dwa lata rządów Zjednoczonej Prawicy do spółek związanych z mediami Tomasza Sakiewicza popłynęło ok. 15 mln zł wydatków reklamowych z czołowych firm państwowych. Media otrzymały też miliony zł w formie darowizn i sponsoringu.

Tomasz Sakiewicz w spocie autopromocyjnym TV RepublikaTomasz Sakiewicz w spocie autopromocyjnym TV Republika

Za rządów Zjednoczonej Prawicy wielokrotnie większe pieniądze niż wcześniej płynęły z sektora państwowego do mediów konserwatywnych, głównie w formie reklam, sponsoringu i dotacji.

Wydatki reklamowe państwowych podmiotów do 2021 roku szczegółowo analizował medioznawca prof. Tadeusz Kowalski (potem został wybranych do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji), na podstawie cennikowych danych Kantar Media. Jak już opisywaliśmy, w 2021 roku 39,7 proc. łącznych wpływów reklamowych „Sieci” pochodziło z sektora państwowego. W przypadku „Gazety Polskiej” było to 42 proc., w „Do Reczy” - 21,2 proc., a we „Wprost” - 26 proc.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Według audytu, do którego wyników dotarła Wirtualna Polska, w 2022 i 2023 roku czołowe spółki Skarbu Państwa przeznaczyły 15,1 mln zł na zakup mediów (czyli w praktyce przede wszystkich powierzchni reklamowych) u spółek Niezależne Wydawnictwo Polskie (to wydawca tygodnika „Gazeta Polska”), TV Republika, Fundacja Klubów Gazety Polskiej, Słowo Niezależne (wydaje portal Niezależna.pl i miesięcznik „Nowe Państwo”) oraz Forum Polskiej Gospodarki.

Ta ostatnia spółka działa od 2020 roku, jej szefem i jednym ze wspólników jest Grzegorz Tomaszewski, prywatnie kuzyn prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego, w latach 2012-2020 szef spółki Forum wydającej „Gazetę Polską Codziennie”. Forum Polskiej Gospodarki wydaje darmowy miesięcznik o takiej samej nazwie i organizuje konkurs Kryształy Polskiej Gospodarki. W 2022 roku spółka przy wzroście przychodów o 63 proc. do 2,72 mln zł zarobiła na czysto 81,5 tys. zł.

CZYTAJ TEŻ: Publicysta „Gazety Polskiej” nadzoruje TV Republika

Spółki zarządzające mediami Tomasza Sakiewicza uzyskały też znaczące kwoty od firm państwowych w ramach darowizn, sponsoringów i publikacji sponsorowanych. Według audytu tylko w 2023 roku od Tauron otrzymały tą drogą 3,1 mln zł, a od Enei 2,9 mln zł.

Natomiast w latach 2016-23 Bank Pekao przekazał w tej formie 2,54 mln zł, a od grupy KGHM - 1,25 mln zł. Łączna kwota takiego wsparcia przez osiem lat sięgnęła 10,13 mln zł.

Podmioty związane z mediami Tomasza Sakiewicza były też wspierane dotacjami. Na przełomie 2017 i 2018 roku Fundacja Media Niezależne dostała od Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej 7,2 mln zł grantu. Ostatecznie witryna kosztowała 5,8 mln zł, z czego 5,5 mln zł stanowiła dotacja.

Jak już opisywaliśmy, setki tysięcy zł z grantu przeznaczono na reklamowanie Puszcza.tv w mediach związanych z Tomaszem Sakiewiczem („Gazecie Polskiej”, „Gazecie Polskiej Codziennie”, Niezalezna.pl i portalu Telewizji Republika), także na usługi kupione m.in. od Pracowni Dziennikarskiej Katarzyna Gójska i spółki Impressarium mającej udziały w Agencji Informacyjnej, z którą związany jest Miłosz Manasterski, do ub.r. stały komentator polskiej polityki w „Wiadomościach” i TVP Info.

CZYTAJ TEŻ: TV Republika zbiera pieniądze na ścianę wideo. Potrzebny milion złotych

Natomiast wiosną ub.r. Fundacja Media Niezależne dostała 5,7 mln zł wsparcia przyznanego przez ówczesnego premiera Mateusza Morawieckiego z referendum jako „dofinansowanie zadania publicznego pn. Akademia Demokracji”. Przed referendum, które przeprowadzono 15 października ub.r. wraz z wyborami parlamentarnymi, fundacja przygotowała dystrybuowaną przez Pocztę Polską broszurę, która straszyła napływem imigrantów i „tajnymi planami Tuska”.

Dołącz do dyskusji: 15 mln zł na reklamy w mediach Sakiewicza. Ile państwowe spółki zapłaciły im za sponsoring?

11 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Emerytka
Nic dziwnego, że tłuste koty coraz bardziej obrastały w tłuszcz
odpowiedź
User
DanutaPolecka
Z jakiej racji?
Ile dotacji dostała TVN? ZERO……i działa i ma się dobrze, czyli można bez dotacji państwowych ale trzeba być chętnie oglądanym . Ten Pinokio to jako pierwszy powinien siedzieć za te wszystkie krętactwa
odpowiedź
User
lol
Z jakiej racji?
Ile dotacji dostała TVN? ZERO……i działa i ma się dobrze, czyli można bez dotacji państwowych ale trzeba być chętnie oglądanym . Ten Pinokio to jako pierwszy powinien siedzieć za te wszystkie krętactwa
Czy pani Danuta wie ,że reklamodawcy bojkotują Republikę ? Czy aby, na tym bojkocie nie korzysta stacja, z kapitałem amerykańskim ? Stacje telewizyjne lewicowe , takie jak TVN , zostały założone dawno i funkcjonują na rynku medialnym już wiele lat .O założycielach stacji TVN można sobie znależć i poczytać w internecie .Poprzedni rząd zamieszczał też reklamy, w mediach lewicowych i stacji prawicowej, wtedy niszowej, Republika.
odpowiedź