Co piąty smartfon sprzedany w 2017 r. z wbudowanymi elementami "sztucznej inteligencji"
Ponad 300 milionów smartfonów sprzedanych w 2017 r. będzie wyposażonych w tzw. systemy samouczące się, czyli algorytmy uczenia maszynowego, potocznie zwane elementami "sztucznej inteligencji" - przewiduje firma doradcza Deloitte w 16. edycji raportu "Global TMT Predictions", zawierającego prognozy dotyczące sektora technologii, mediów i telekomunikacji.
Według Deloitte, ponad 300 milionów smartfonów lub też ponad 1/5 wszystkich urządzeń tego typu sprzedanych w 2017 r. będzie mieć wbudowane systemy uczące się.
"Urządzenia mobilne będą w stanie wykorzystywać efektywnie algorytmy uczenia maszynowego, potocznie zwane elementami "sztucznej inteligencji". Fakt ten wywrze znaczący wpływ na to, jak wkrótce będziemy korzystać z nowoczesnych technologii. Z czasem systemy samouczące się w trybie offline pojawią się w dziesiątkach milionów dronów, tabletów, samochodów, urządzeń ze sfery rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej czy internetu rzeczy (IoT), urządzeń medycznych oraz w innych, opracowywanych obecnie technologiach" – powiedział Tomasz Grabowski, partner, lider sektora TMT w Polsce, Deloitte.
Mobilne systemy samouczące mają również w coraz większym stopniu przyczyniać się do usprawniania mechanizmów reagowania w sytuacjach kryzysowych, a także dzięki pojazdom autonomicznym, ograniczania liczby wypadków śmiertelnych. Takie systemy mają również stanowić istotny element obrony przed cyberatakami.
Kolejnym innowacyjnym rozwiązaniem, które może odmienić otaczający nas świat, są automatyczne systemy awaryjnego hamowania (AEB). Deloitte prognozuje, że do 2022 r. tylko w USA liczba śmiertelnych wypadków samochodowych spadnie o 6 tys., czyli o 16 proc. Prawdopodobnie przyczyni się do tego przede wszystkim szersze zastosowanie technologii AEB, w którą za oceanem do tego czasu ma być wyposażona 1/6 aut osobowych i mniejszych ciężarówek.
"Technologie AEB, które pozwalają pojazdowi zareagować na jakąkolwiek przeszkodę nawet w ciągu 1-2 milisekund, w ciągu najbliższych kilku lat staną się coraz bardziej powszechne, stanieją i będą na tyle efektywne, że mogą nawet spowodować spowolnienie popularyzacji samochodów autonomicznych." - stwierdził Grabowski.
Rozwój nowych technologii, jak również sposób i tempo, w jakim wkraczają one do naszego życia, wpływa na to jak pracujemy i funkcjonujemy na co dzień. Jak przewiduje raport Deloitte, do końca 2018 r. wydatki na obsługę informatyczną w modelu IT-as-a-Service (przeznaczone na centra danych, oprogramowanie i inne usługi) osiągną wartość niemal 550 miliardów dolarów, w porównaniu z 361 miliardami dolarów w 2016 r. Elastyczne modele biznesowe oparte na modelu "As-a-Service" spowodują, że w 2018 r. firmy przeznaczą na nie ponad 1/3 wszystkich wydatków informatycznych (35 proc.). Inwestycje w nie mogą przekroczyć w sumie pół biliona dolarów i mają szybko rosnąć. Tendencja ta ma w znacznym stopniu wpłynąć na modele biznesowe wykorzystywane przez branżę IT przy wprowadzaniu na rynek nowych technologii.
Dodatkowe wybrane prognozy z tegorocznego raportu "Global TMT Predictions":
- Cyberataki w erze Terabitów
W 2017 r. forma cyberataku znana pod nazwą DDoS (Distributed Denial-of-Service) będzie stosowana częściej, na większą skalę i trudniej będzie ją opanować. Według przewidywań, miesięcznie wystąpi średnio 1 atak o przepustowości 1 terabita na sekundę (Tbit/s), a łączna liczba ataków DDOS powinna przekroczyć 10 milionów – przy średniej jednostkowej skali wynoszącej 1,25–1,5 gigabitów na sekundę (Gbit/s). Wzrost zagrożeń DDoS wynika przede wszystkim z rosnącej liczby urządzeń z obszaru internetu rzeczy, dostępności w sieci złośliwego oprogramowania, które umożliwia stosunkowo niedoświadczonym hakerom dostęp do niezabezpieczonych urządzeń IoT oraz wykorzystanie ich w kolejnych atakach, a także wzrost przepustowości łączy telekomunikacyjnych.
- Zabezpieczenia biometryczne obecne już w ponad miliardzie urządzeń
Na początku 2017 r. liczba aktywnych urządzeń wyposażonych w czytniki linii papilarnych prawdopodobnie przekroczy granicę 1 miliarda. Każdy z takich czujników będzie używany średnio 30 razy dziennie, co łącznie przełoży się na ponad 10 bilionów dotknięć na świecie w ciągu roku. Tempo, w jakim rośnie dostęp do technologii biometrycznych i ich popularność wśród klientów, sprawiają, że wyzwaniem staje się poszukiwanie kolejnych zastosowań dla tej formy szybkiego i bezpiecznego uwierzytelniania.
- Czy sprzedaż tabletów osiągnęła już swoją najwyższą wartość?
Sprzedaż tabletów w 2017 r. prawdopodobnie wyniesie mniej niż 165 milionów urządzeń, co przekłada się na spadek o ok. 10 proc., ze 182 milionów w 2016 r. Taka tendencja sugeruje, że szczyt popytu na tablety mamy już za sobą. Choć dane liczbowe różnią się w zależności od kraju, w chwili obecnej trzy inne urządzenia (telewizory, smartfony i komputery) znacznie wyprzedzają popularność tabletów jeśli chodzi o preferencje klientów.
- Wartość sprzedaży winyli bliska miliarda dolarów
Z kolei płyty winylowe, które niedawno powróciły do łask, nadal będą w 2017 r. zyskiwać na popularności, a całkowite przychody z ich sprzedaży (oraz powiązanych z nimi urządzeń) po raz pierwszy w tym stuleciu osiągną wartość miliarda dolarów w skali globalnej. Przychody ze sprzedaży nowych płyt winylowych w tym roku prawdopodobnie będą odpowiadać za 6 proc. przewidywanych przychodów branży muzycznej na świecie, które w najbliższych 12 miesiącach wyniosą ok. 15 miliardów dolarów amerykańskich. Jednak przyszłość dystrybucji muzyki nadal przede wszystkim będzie należała do kanałów cyfrowych.
- 5G: Rewolucja w ewolucji, nawet jeszcze w 2017 r.
Na 2017 r. spodziewane są istotne kroki zmierzające do uruchomienia 5G – sieci mobilnej piątej generacji. Planowane modernizacje sieci związane z technologią 4G oraz wprowadzenie (póki co wciąż w bardzo ograniczonym zakresie) technologii 5G powinno oswoić użytkowników i operatorów z kilkoma najważniejszymi cechami sieci 5G, takimi jak znacznie większe prędkości przesyłania danych, niższy poziom opóźnień oraz wsparcie dla czujników i urządzeń IoT o niskim zużyciu prądu i małej szybkości transmisji.
- Przychody z reklam telewizyjnych w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy pozostaną na poziomie z zeszłego roku
Chociaż oczekuje się, że przychody z reklam telewizyjnych w USA utrzymają się na poziomie z roku 2016, jest to prognoza bardzo optymistyczna biorąc pod uwagę, że nie brakuje opinii, iż sektor reklam telewizyjnych traci na znaczeniu. Utrzymanie przychodów na tym samym poziomie stanowi więc swoisty sukces. Wydatki na reklamę nie zmienią się z kilku powodów m.in. dlatego, że nadal oglądalność telewizji pozostaje wysoka, możliwości omijania reklam są ograniczone, starsze pokolenie Amerykanów ogląda telewizję nieco częściej, a z perspektywy niektórych reklamodawców, streamingowi online ciągle brak masowości, która cechuje tradycyjną telewizję.
16. odsłona raportu Deloitte "Global TMT Predictions" prezentuje główne trendy z dziedziny technologii, mediów i telekomunikacji, które mogą wywrzeć istotny wpływ na rynek w perspektywie najbliższych pięciu lat. Raport opiera się na badaniach przeprowadzonych na całym świecie oraz pogłębionych wywiadach i wiedzy pochodzącej od klientów firm członkowskich Deloitte, analityków branżowych firmy, osób zajmujących kierownicze stanowiska w departamentach obsługi branży TMT oraz tysięcy konsultantów sieci Deloitte zajmujących się dziedziną TMT w praktyce.
Dołącz do dyskusji: Co piąty smartfon sprzedany w 2017 r. z wbudowanymi elementami "sztucznej inteligencji"