Bauer Media szykuje się do sprzedaży Grupy Interia.pl
Grupa Bauer Media zaczęła szukać nabywcy Grupy Interia.pl, do której oprócz portalu Interia.pl należy szereg serwisów tematycznych. Niemiecki koncern jest właścicielem wydawcy od 12 lat.
„Puls Biznesu” podał, że Grupa Bauer Media zleciła firmom doradczym poszukiwanie podmiotów zainteresowanych przejęciem Grupy Interia.pl. Nie wiadomo jeszcze, jak długo może potrwać proces sprzedaży ani jakie są oczekiwania Bauera co do ceny za wydawcę.
Maciej Brzozowski, rzecznik prasowy Grupy Bauer Media w Polsce, nie komentuje tych doniesień.
Według „Pulsu Biznesu” niemiecki koncern zamierza sprzedaż Grupę Interia.pl, ponieważ nie widzi możliwości dalszych synergii między nią a swoimi rozgłośniami radiowymi i tytułami prasowymi. Ponadto w ostatnich latach przewagę nad Grupą Interia.pl i należącą do Agory Grupą Gazeta.pl znacząco powiększyły Grupa Wirtualna Polska i Ringier Axel Springer Polska.
Grupa Interia.pl obejmuje portal Interia.pl oraz szereg serwisów tematycznych, m.in. Pomponik.pl, Smaker.pl, Tipy.interia.pl, Swiatseriali.interia.pl i Maxmodels.pl. Według badania Gemius/PBI w listopadzie br. wszystkie serwisy i aplikacje wydawcy zanotowały 18,77 mln realnych użytkowników i 1,37 mld odsłon, a sam portal Interia.pl - 13,58 mln użytkowników i 720,6 mln odsłon.
W ub.r. Grupa Interia.pl osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 4,8 proc. do 114,3 mln zł, a jej zysk netto poszedł w górę z 21,23 do 22,26 mln zł. Firma zatrudniała 382 pracowników, o 13 więcej niż rok wcześniej.
Grupa Bauer Media jest właścicielem Interii od końcówki 2007 roku. Wtedy za kontrolny pakiet akcji spółki zapłaciła Comarchowi 199,5 mln zł.
Interię kupi Agora lub Wirtualna Polska?
Według informacji „Pulsu Biznesu” najpoważniejszym kandydatem do przejęcia Grupy Interia.pl jest Agora, a ofertę może też złożyć Wirtualna Polska. Agora na początku br. za 130,7 mln zł kupiła 40 proc. udziałów Eurozetu (nadawcy m.in. Radia ZET), w ramach umowy zyskała też możliwość przejęcia do 2022 roku pozostałych 60 proc. jego udziałów od czeskiej spółki SFS Ventures. We wrześniu poinformowała, że chce skorzystać z tej opcji, a miesiąc później złożyła stosowny wniosek do UOKiK-u. Regulator ma wydać decyzję w tej sprawie jesienią 2020 roku.
Ponadto jesienią ub.r. i w czerwcu br. Agora wzięła udział w dwóch rundach finansowania czeskiej spółki ROI Hunter zajmującej się marketingiem internetowym. W efekcie przejęła 24 proc. jej udziałów za ok. 4,4 mln euro. Natomiast w połowie lipca należąca do Agory spółka AMS przejęła 60 proc. udziałów spółki Piano Group, operatora sieci MoveTV obejmującej ponad 900 ekranów w 191 klubach fitness w całej Polsce. Zapłaciła na razie 6,5 mln zł zaliczki.
Od marca Agora razem ze swoimi spółkami zależnymi AMS i Helios zaczęła negocjacje z konsorcjum banków dotyczące kredytu o wartości do 500 mln zł.
W pierwszych trzech kwartałach br. Agora w segmencie internetowym zanotowała wzrost przychodów o 6,2 proc. do 134,3 mln zł oraz 15 mln zł zysku EBITDA (wobec 16,3 mln zł rok wcześniej). Z firmą właśnie pożegnał się wieloletni szef tego piony Paweł Wujec, od lutego będzie prezesem grupy kapitałowej K2.
Z kolei Wirtualna Polska od pięciu lat, po przejęciu jej przez założycieli Grupy o2 i debiucie na warszawskiej giełdzie, realizuje regularnie przejęcia, przede wszystkim w segmencie e-commerce. Jej ostatnie zakupy to Autocentrum.pl (kupione jesienią br. od Grupy Oponeo za 9,35 mln zł), 50,8 proc. udziałów serwisu Superauto24.com (za 21,1 mln zł), Extradom.pl za 75 mln zł oraz 13 proc. akcji właściciela serwisu e-podróżnik.pl (za 7,7 mln zł.
Prezes Wirtualnej Polski Jacek Świderski informował, że firma rozmawia o przejęciach także w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, chciałaby kupić podmiot z czołówki danej kategorii. W październiku br. doradcą strategicznym Wirtualnej Polski został Witold Woźniak przez wiele lat prezes Grupy Bauer Media w Polsce.
W pierwszych trzech kwartałach br. Wirtualna Polska Holding osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 31,8 proc. do 519 mln zł oraz 44,27 mln zł zysku netto (wobec 49,4 mln zł rok wcześniej). W firmie na minusie nadal jest Telewizja WP, której skorygowana strata EBITDA zmalała o 1,02 mln zł do 5,01 mln zł.
Bauer Media z serią przejęć w e-marketingu i e-commerce
W ostatnich latach Grupa Bauer Media zrealizowała w Polsce kilka akwizycji w segmencie marketingu i handlu internetowego. W połowie grudnia br. ogłosiła przejęcie Grupy Tense zajmującej się marketingiem w wyszukiwarkach (nie ujawniono wartości tej transakcji).
Niemiecki koncern jest też właścicielem kilku innych polskich agencji marketingu internetowego: Sunrise System, Artefakt, Widzialni.pl, ProPozycje i Semahead.
Natomiast w połowie 2015 roku przejął porównywarkę produktów finansowych Rankomat.pl. Podobne akwizycje zrealizował za granicą, m.in. w połowie 2016 roku kupił firmę Zmarta Group wydającą witryny typu marketplace w Szwecji, Norwegii i Finlandii, a jesienią ub.r. kupiła pozostałe udziały NetBrokers Holding, wydawcy internetowych porównywarek produktów w Czechach i na Słowacji.
Do Grupy Bauer Media w Polsce należą również Grupa RMF i Wydawnictwo Bauer. W ub.r. Wydawnictwo Bauer, publikujące kilkadziesiąt tytułów prasowych, zanotowało spadek wpływów sprzedażowych o 6,2 proc. do 464,33 mln zł, natomiast jego zysk netto zmalał ze 119,8 do 94,39 mln zł. Firma wydała 19,5 mln zł na aktualizacji wartości aktywów niefinansowych.
Natomiast Grupa RMF - właściciel rozgłośni RMF FM, RMF Maxxx, RMF Classic i Radio 90 oraz serwisów internetowych na czele z RMF24.pl i RMFon.pl - osiągnęła w ub.r. wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 7,8 proc. do 288,22 mln zł oraz 147,16 mln zł zysku netto (wobec 133,29 mln zł rok wcześniej).
Dołącz do dyskusji: Bauer Media szykuje się do sprzedaży Grupy Interia.pl
Te ich fobie są przecież siłą napędową ich motywacji.
Kolejny wydatek z budżetu się szykuje. Pincety nie dostaną ale zaprą się a kupią.
Zetki jakoś nie kupili. ;)