55 proc. mieszkańców Europy Środkowej i Wschodniej korzysta z internetu, w Polsce - 23,3 mln osób
Penetracja internetu w Polsce jest nieco powyżej średniej dla regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Z szacunków eMarketera i Starcom Mediavest Group wynika, że na koniec br. w Polsce będzie 23,3 mln użytkowników internetu, a w 2019 roku liczba ta wzrośnie do 24,6 mln.
Serwis eMarketer we współpracy z agencją Starcom Mediavest Group przygotował kolejną edycję raportu Global Media Intelligence Report, poświęconego perspektywom rozwojowym mediów cyfrowych, internetu i urządzeń mobilnych na świecie i w poszczególnych regionach.
eMarketer szacuje, że w ubiegłym roku ponad połowa mieszkańców regionu Europy Środkowej i Wschodniej korzystała z internetu co najmniej raz w miesiącu, a udział ten osiągnie pułap 55proc. w roku 2015.
Wciąż wyraźny podział utrzymuje się pomiędzy rynkami cyfrowymi o wyższym stopniu zaawansowania, zwłaszcza w Czechach i krajach bałtyckich, a krajami takimi jak Turcja, gdzie infrastruktura cyfrowa jest słabsza, a postęp był wolniejszy.
Polska i Rosja będą notowały wskaźnik penetracji internetu powyżej średniej regionalnej, ale znacznie poniżej poziomów obserwowanych w krajach ościennych na zachodzie Europy. Od teraz aż do roku 2019, w szczególności Turcja przewiduje szybki wzrost, jako że procent mieszkańców korzystających z internetu wzrośnie z 54,2 proc. do 65,2 proc.
Użytkownicy internetu i penetracja internetu w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, wg krajów, w latach 2013-2019 | |||||||
| 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Użytkownicy internetu (w mln) | |||||||
Rosja | 77,5 | 82,9 | 87,3 | 91,4 | 94,3 | 96,6 | 98,8 |
Turcja | 36,6 | 41,0 | 44,7 | 47,7 | 50,7 | 53,5 | 56,0 |
Polska | 22,6 | 22,9 | 23,3 | 23,7 | 24,0 | 24,3 | 24,6 |
Czechy | 7,2 | 7,4 | 7,8 | 8,0 | 8,1 | 8,1 | 8,2 |
Pozostałe kraje | 66,3 | 70,6 | 74,8 | 78,4 | 82,0 | 85,3 | 88,4 |
Europa Środkowa i Wschodnia | 210,2 | 224,9 | 238,0 | 249,1 | 259,1 | 267,8 | 276,1 |
Wzrost liczby użytkowników internetu (zmiana %) | |||||||
Turcja | 4,7% | 12,1% | 9,2% | 6,7% | 6,3% | 5,4% | 4,8% |
Rosja | 8,8% | 7,0% | 5,3% | 4,7% | 3,2% | 2,5% | 2,2% |
Czechy | 4,8% | 3,1% | 5,2% | 1,8% | 1,1% | 1,1% | 1,1% |
Polska | 0,8% | 1,6% | 1,6% | 1,5% | 1,5% | 1,4% | 1,3% |
Pozostałe kraje | 7,5% | 6,5% | 5,9% | 4,8% | 4,6% | 4,0% | 3,7% |
Europa Środkowa i Wschodnia | 6,6% | 7,0% | 5,8% | 4,7% | 4,0% | 3,4% | 3,1% |
Penetracja użytkownika Internetu (% populacji w każdej grupie) | |||||||
Czechy | 68,0% | 70,0% | 73,5% | 74,7% | 75,5% | 76,2% | 77,0% |
Rosja | 54,4% | 58,2% | 61,3% | 64,2% | 66,3% | 68,0% | 69,6% |
Polska | 58,8% | 59,8% | 60,8% | 61,8% | 62,8% | 63,8% | 64,8% |
Turcja | 45,3% | 50,2% | 54,2% | 57,2% | 60,2% | 62,8% | 65,2% |
Pozostałe kraje | 42,0% | 44,8% | 47,5% | 49,9% | 52,3% | 54,5% | 56,7% |
Europa Środkowa iWschodnia | 48,9% | 52,2% | 55,2% | 57,7% | 60,0% | 61,9% | 63,8% |
Uwaga: osoby fizyczne w dowolnym wieku, korzystające z Internetu z jakiejkolwiek lokalizacji za pomocą dowolnego urządzenia co najmniej jeden raz w miesiącu; wartości mogą nie sumować się do wartości łącznej z powodu zaokrąglenia. Źródło: eMarketer, kwiecień 2015; potwierdzone i ponownie wydane, lipiec 2015.
Piąta edycja roczna wydawanego przez eMarketer raportu Global Media Intelligence Report, opracowanego przy współpracy z agencją Starcom Mediavest Group analizuje ostatnie wydarzenia w Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie wzmianki i sugestie dotyczące ożywienia gospodarczego obserwowane w 2014 roku są nadal aktualne, pomimo ciągłego niepokoju. Raport zawiera informacje demograficzne oraz informacje na temat wykorzystania mediów w Republice Czeskiej, Estonii, na Węgrzech, w Łotwie, Polsce, Rosji, Słowacji, Turcji i Ukrainie.
Podobnie jak w roku 2014, Europa Środkowa i Wschodnia zanotuje trzeci najwyższy wskaźnik penetracji telefonii komórkowej na całym świecie. Szacuje się, że 69,1 proc. ludności regionu będzie używać telefonu komórkowego przynajmniej raz w miesiącu w tym roku, w porównaniu z 80,2 proc. w Ameryce Północnej i 80,1 proc. w Europie Zachodniej. eMarketer przewiduje, że liczba użytkowników telefonów komórkowych w Europie Środkowej i Wschodniej zbliży się do poziomu 298 mln w roku 2015 i przekroczy 303 mln w 2016 roku.
Poziom korzystania ze smartfonów w Europie Środkowej i Wschodniej jest nadal znacznie niższy niż w innych częściach świata. eMarketer szacuje, że w tym roku, 144,3 mln ludzi w regionie będzie właścicielami co najmniej jednego zaawansowanego urządzenia i będzie używać go co najmniej raz na miesiąc - tylko na Bliskim Wschodzie i w Afryce odnotuje się mniejszą liczbę smartfonów używanych przez konsumentów. W sumie, mniej niż połowa użytkowników telefonów komórkowych w Europie Środkowej i Wschodniej będzie posiadała smartfony w tym roku, w porównaniu z ponad 65 proc. w Europie Zachodniej i prawie 74 proc. w Ameryce Północnej. Na plus przemawia to, że wykorzystanie smartfonów rozwija się szybciej w Europie Środkowej i Wschodniej niż w jakimkolwiek innym regionie, i zapowiada się wzrost o kolejne 26,9 proc. w 2015 roku.
Dołącz do dyskusji: 55 proc. mieszkańców Europy Środkowej i Wschodniej korzysta z internetu, w Polsce - 23,3 mln osób