39 proc. polskich firm zmniejsza wydatki reklamowe
39 proc. polskich firm deklaruje, że wydaje w bieżącym roku mniej na reklamę niż rok temu- wynika z badania przeprowadzonego przez IAB Polska. W internecie reklamuje się już prawie tyle samo przedsiębiorstw co w magazynach
Wśród 39 proc. polskich firm deklarujących obniżenie w bieżącym roku wydatków reklamowych co trzecia przyznaje, że redukcja przekroczyła 30 proc. budżetu marketingowego - pokazuje badanie przeprowadzone przez IAB Polska. Z drugiej strony 27 proc. przedsiębiorstw ocenia, że wydaje w tym roku więcej na reklamę niż rok temu, szacując ten wzrost najczęściej na 10-20 proc.
Najpopularniejszym medium reklamowym pozostały w pierwszym półroczu bieżącego roku czasopisma, w których reklamuje się 69 proc. firm - najczęściej z branży FMCG, przemysłu i budownictwa, co jednak oznacza spadek o 7 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Natomiast z reklamy internetowej - w tym newsletterów i mailingów - korzysta 67 proc. przedsiębiorstw. W prasie codziennej reklamuje się 47 proc. firm (o 4 proc. mniej niż w pierwszym półroczu 2008 roku), a na outdoorze - 46 proc. Najbardziej elitarnymi mediami reklamowymi pozostają radio (promuje się w nim 24 proc. przedsiębiorstw, czyli o 3 proc. mniej niż rok temu) oraz telewizja (reklamuje się w niej 20 proc. firm, czyli o 5 proc. mniej niż w pierwszym półroczu 2008 roku).
W ciągu najbliższych sześciu miesięcy najwięcej firm - 42 proc. - planuje zwiększyć wydatki reklamowe w internecie, a po 22 proc. - w czasopismach i na outdoorze. 13 proc. przedsiębiorstw chce więcej promować się w prasie codziennej, 11 proc. - w telewizji, 10 proc. - w radiu, a 8 proc. - w telefonach komórkowych. Z drugiej strony 19 proc. firm zamierza zredukować budżety reklamowe w czasopismach, a 16 proc. - w gazetach.
Badanie zostało przeprowadzone przez Związek Pracodawców Branży Interaktywnej IAB Polska wśród 300 marketerów reprezentujących firmy z różnych sektorów gospodarki.
Dołącz do dyskusji: 39 proc. polskich firm zmniejsza wydatki reklamowe