ZKDP upomina Manager Magazin, Dziennik i Przyjaciółkę
Związek Kontroli Dystrybucji Prasy udzielił upomnień wydawcom kilku gazet.
Manager Magazin nie jest liderem
Zarząd ZKDP udzielił upomnienia spółce Wydawnictwo Infor Manager, wydawcy Manager Magazin za rozesłanie mailem wprowadzającej w błąd reklamy, dotyczącej poziomu sprzedaży w październiku ubiegłego roku. W informacji, która trafiła do 440 odbiorców, wydawca miesięcznika Manager Magazin podał, że jest liderem sprzedaży. Reklama zawierała porównanie danych Manager Magazin i Forbes. Profit, wydawanego przez Axel Springer Polska. Zastosowano w nim inną niż przyjęta w Regulaminie kontroli ZKDP terminologię. W efekcie, odbiorców tej informacji wprowadzono w błąd, co do faktycznej wysokości rozpowszechniania tych pism, na co zwrócił uwagę wydawca Forbes’a.
„Przy porównaniu danych za październik 2006 roku posłużono się niewłaściwą terminologią tj. użyto określenia „sprzedaż” zamiast „rozpowszechnianie płatne razem”. To mogło sugerować, że „sprzedaż ogółem” Manager Magazin była wyższa od miesięcznika Forbes. Profit, podczas gdy w rzeczywistości było odwrotnie” – wyjaśnia Iwona Szczęsna, dyrektor biura ZKDP.
Rzeczpospolita kontra Dziennik
Zarząd ZKDP udzielił upomnienia także spółce Axel Springer Polska, wydawcy gazety Dziennik. Polska Świat Europa w związku z opublikowaniem w „Serwisie Informacyjnym” informacji porównującej dane o poziomie rozpowszechniania dzienników ogólnopolskich z różnych okresów. Zakazał także publikowania podobnych danych. W reklamie zakwestionowanej przez wydawnictwo Presspublica zestawiono bowiem średnie rozpowszechnianie płatne Dziennika od 18 kwietnia do 30 września 2006 r. ze średnim rozpowszechnianiem płatnym innych dzienników ogólnopolskich za styczeń – wrzesień 2006 roku.
Błąd Edipresse
Zarząd ZKDP udzielił również upomnienia wydawnictwu Edipresse Polska, za opublikowanie reklamy, w której umieszczono dane ZKDP z błędnym opisem. Skargę wniosło Wydawnictwo Bauer.
Reklama ukazała się w tym roku na łamach dwóch pism: w nr 3 Vivy oraz w numerze 6 Media & Marketing Polska. Ogłoszenie zawierało porównanie danych ZKDP o wynikach sprzedaży tygodników poradnikowych Przyjaciółka, Tina i Pani Domu w okresie styczeń – październik 2006 r. Wbrew opisowi, że dane dotyczą średniej „sprzedaży egzemplarzowej”, do zilustrowania wiodącej pozycji Przyjaciółki wykorzystano informacje zawarte w kategorii „sprzedaż ogółem”.
„Prezentacja mogła więc wprowadzić odbiorców w błąd, bo w rzeczywistości, jeśli chodzi o sprzedaż egzemplarzową, to liderem był tygodnik Tina (372 517 egz.), za nim plasowała się Pani Domu (350 065 egz.), a Przyjaciółka z wynikiem 328 983 egz. zajęłaby trzecie, nie pierwsze miejsce” – czytamy w komunikacie.
Zarząd ZKDP zobowiązał Edipresse Polska do zaniechania publikacji tego typu reklam oraz poinformowania o popełnionych naruszeniach w formie oświadczenia opublikowanego w Vivie i Media & Marketing Polska.
Dołącz do dyskusji: ZKDP upomina Manager Magazin, Dziennik i Przyjaciółkę