SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

ZEROe: Airbus pokazał samoloty na wodór w trzech wariantach (wideo)

Airbus zaprezentował trzy koncepcje pierwszego na świecie bezemisyjnego samolotu komercyjnego ZEROe, który mógłby wejść do służby do 2035 r. Każda z tych koncepcji reprezentuje inne podejście do osiągnięcia lotu bezemisyjnego, badając różne ścieżki technologiczne i konfiguracje aerodynamiczne. Cechą wspólną jest wykorzystanie wodoru jako głównego źródła energii.

- To historyczny moment dla całego sektora lotnictwa komercyjnego. Zamierzamy odegrać wiodącą rolę w najważniejszej przemianie, jakiej kiedykolwiek doświadczył przemysł lotniczy. Koncepcje, które dziś ujawniamy, dają światu wgląd w naszą ambicję realizacji śmiałej wizji przyszłości bezemisyjnych lotów. Jestem głęboko przekonany, że wykorzystanie wodoru – zarówno w paliwach syntetycznych, jak i jako podstawowego źródła energii w samolotach pasażerskich – może znacznie zmniejszyć wpływ lotnictwa na klimat - powiedział Guillaume Faury, prezes Airbusa.

Trzy zaprezentowane przez airbusa koncepcje, wszystkie o kryptonimie ZEROe, obejmują konstrukcje: turboodrzutową, turbośmigłową oraz ze skrzydłem rozmytym "blended-wing body".

Konstrukcja turboodrzutowa (dla 120-200 pasażerów) o zasięgu ponad 2000 mil morskich, zdolna do lotów międzykontynentalnych, jest napędzana przez zmodyfikowane silniki z turbiną gazową, zasilane wodorem zamiast klasycznej nafty lotniczej. Ciekły wodór miałby tutaj być magazynowany w zbiornikach za tylną grodzią ciśnieniową i stamtąd rozprowadzany do silników.

Konstrukcja turbośmigłowa (do 100 pasażerów) wykorzystuje silniki turbośmigłowe zamiast turboodrzutowych, także napędzane dzięki spalaniu wodoru w zmodyfikowanych turbinach. Ten samolot byłby w stanie pokonać ponad 1000 mil morskich.

Konstrukcja ze skrzydłem rozmytym "blended-wing body" (do 200 pasażerów), w której skrzydła płynnie przechodzą w kadłub samolotu, oferuje zasięg zbliżony do konstrukcji turboodrzutowej. Szeroki kadłub takiej maszyny otwiera wiele możliwości przechowywania i dystrybucji wodoru oraz organizacji kabiny pasażerskiej.

Aby ocenić i zweryfikować koncepcje nowych samolotów oraz ocenić, czy mogą one zostać przekształcone w przyszłe opłacalne produkty, Airbus zamierza skoncentrować wysiłki na kilku ścieżkach technologicznych.

Według Airbusa, aby sprostać wyzwaniom, porty lotnicze będą wymagały dostosowania infrastruktury do transportu wodoru i tankowania samolotów. Firma podkreśla też, że kluczowe znaczenie dla osiągnięcia ambitnych celów będzie miało wsparcie rządowe, przejawiające się w postaci zwiększonego finansowania badań i rozwoju technologii, cyfryzacji oraz mechanizmów zachęcających do stosowania zrównoważonych paliw i odnawiania flot samolotów, co umożliwiłoby liniom lotniczym wcześniejsze wycofanie starszych maszyn, mniej przyjaznych środowisku.

"Wymienione koncepcje pomogą nam zbadać oraz dopracować projekt i układ pierwszego na świecie neutralnego dla klimatu, bezemisyjnego samolotu pasażerskiego, który zamierzamy wprowadzić do użytku do 2035 r. Przejście na wodór, jako główne źródło energii dla tych samolotów koncepcyjnych, będzie wymagało zdecydowanych działań ze strony całego środowiska lotniczego. Dzięki wsparciu ze strony rządu i partnerów przemysłowych możemy sprostać wyzwaniu, jakim jest zwiększenie skali energii odnawialnej i wodoru dla zrównoważonej przyszłości przemysłu lotniczego." - dodał Faury.

autor:
2020-09-22

Dołącz do dyskusji:

 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl