Wręczono nagrody Effie
Zakończyła się czwarta edycja reklamowego konkursu Effie
Za najbardziej skuteczną kampanię reklamową uznano pracę agencji reklamowej PZL oraz domu mediowego Starcom wprowadzającą na rynek piwo Dębowe Mocne.
1. Grand Prix
Produkt: piwo "Dębowe Mocne"
Kategoria: napoje
Kampania: "Beczki"
klient: Kompania Piwowarska
Agencja: PZL, Starcom
Dom mediowy: Starcom
Piwo "Dębowe Mocne" było zupełnie nowym produktem i w odróżnieniu od innych nie było wspierane przez żadną silną markę jak np. "Okocim Mocne". Dlatego browar postawił przed swymi agencjami zadanie: udział "Dębowego" w rynku piwa po roku miał wynieść 1 proc. Efekt przeprowadzonej kampanii wyniósł 4,4 proc. i w ciągu roku marka została liderem w segmencie piw mocnych. Kampania reklamowa "Dębowego Mocnego" była nie tylko skuteczna, ale również bardzo wyrazista pod względem kreacji. Mężczyźni, którzy chodząc po browarze, cudem unikali śmierci pod ogromnymi dębowymi beczkami, są ilustracją grupy docelowej marki. "Mężczyźni w wieku 35-44 lata, o wykształceniu zasadniczym, zawodowym i średnim. (...) Wierzą we własne możliwości, mają trwałe zasady i poszukują potwierdzenia własnej męskości (...). Dojrzali mężczyźni o ustabilizowanym życiu" - napisała agencja reklamowa w swoim zgłoszeniu konkursowym.(
2. Srebrne Effie
Produkt: obligacje banku Pekao SA
Kategoria: usługi finansowe
Kampania: "Sharon"
klient: Pekao SA
Agencja: Publicis
Dom mediowy: Optimedia
Minutowa reklamówka telewizyjna obligacji Pekao nawiązuję do słynnej sceny przesłuchania w "Nagim instynkcie" nie tylko tytułem. Całość jest równie ekscytująca. I - co ważne - skuteczna. Dzięki niej bank Pekao SA osiągnął prawie 90 proc. w rynku produktów antypodatkowych (zakup obligacji pozwalał uniknąć podatku od zysku z oszczędności bankowych). (
3. Srebrna Effie
Produkt: chipsy Crunchips
Kategoria: Żywność
Kampania: "Chipsy przyszły"
klient: The Lorenz Balhsen Snack World
agencja: Corporate Profiles DDB
dom mediowy: MediaCom
Reklama podbiła serca konsumentów w wieku 15-25 lat, a powiedzenie "Chipsy przyszły" szybko stało się częścią młodzieżowego slangu. Ponadto kampania uchroniła Crunchips przed powolną utratą rynku na rzecz konkurencyjnych chipsów Lay's. Spontaniczna świadomość marki Balhsena wzrosła z 35 do 43 proc.
4. Srebrna Effie
Produkt: pasta do zębów Blend-a-Med
Kategoria: artykuły nieżywnościowe
Kampania: "Bez pudła"
klient: Procter & Gamble
Agencja: G7
Dom mediowy: MediaCom
Marka Blend-a-Med zaczynała przegrywać ze swoją konkurentką Colgate, bo klienci uważali, że... 75 ml tubka Colgate jest większa od 100 ml tubki Blend-a-Med. Porzucenie pudełka, w którym była sprzedawana pasta do zębów samo w sobie było pomysłem bez pudła. Po 10 miesiącach sprzedaż marki Procter & Gamble była o 28 proc. wyższa niż przed rokiem. "Blend-a-Med stał się pastą nr 1 pod względem wartościowego i ilościowego udziału w rynku" - czytamy w konkursowym zgłoszeniu agencji.
5. Brązowa Effie
Produkt: pre-paid Simplus Team
Kategoria: usługi telekomunikacyjne
Kampania: "Nasza paczka"
klient: Polkomtel
Agencja: Euro RSCG New Europe
Dom mediowy: Media Planning Group
Młodzież jest stosunkowo nowym, ale bardzo chłonnym odbiorcą usług telekomunikacyjnych. Najszybciej w tym kierunku poszedł Centertel, lansując usługę POP jako idealny produkt dla młodych. Za nim poszła Era. Simplus przez dłuższy czas nie był popularny wśród odbiorców w wieku 13-19 lat, a ta kampania była dla Simplusa pierwszym szturmem rynku młodzieżowego. W efekcie spontaniczna świadomość marki wzrosła z 37 do 44 proc., a wzrosty sprzedaży sięgały 151 proc.
6. Brązowa Effie i srebrna MEffie (nagroda za kampanię dla domu mediowego)
Produkt: Fiat Stilo
Kategoria: środki trwałe
Kampania: "Wyprzedza myślą"
klient: Fiat Auto Poland
Agencja: G7, Starcom
Dom mediowy: Starcom
Jedna z najbardziej innowacyjnych kampanii 2002 roku. Wprowadzając na rynek markę Stilo, Fiat Auto Poland przeznaczył aż 10 proc. swojego budżetu reklamowego na nietypowe formy dotarcia do potencjalnego klienta. O tym, jak nowe auto hamuje na śliskiej nawierzchni, konsument dowiadywał się z reklam... na lodowiskach. Zużycie paliwa przez Stilo było reklamowane na stacjach benzynowych, a wygodne fotele - w kinach. W efekcie zamiast planowanych 150 tys. osób, salony Fiata odwiedziło 370 tys. A zamiast planowanych 600 jazd testowych obyło się ich 21,8 tys.
7. Brązowa Effie
Produkt: Ranigast 75
Kategoria: leki
Kampania: "Akademik"
klient: Polpharma
Agencja: McCann-Erickson Polska
Dom mediowy: Universal McCann
Leki nie są łatwym produktem w reklamowaniu, bo prawo nakłada sporo ograniczeń. Jednym z nich jest niemożność użycia w reklamie autorytetu lekarza, więc w spocie Ranigasta występują bystrzy studenci medycyny, a na końcu nawet wykładowca z wyższej uczelni. A ilościowy udział w rynku tej marki wzrósł z 40,5 do 44,7 proc. w ciągu 4 miesięcy.
8. Srebrna Effie
Produkt: IKEA
Kategoria: pozostałe usługi
Kampania: "Wielka zimowa wyprzedaż"
klient: IKEA
Agencja: Leo Burnett
Dom mediowy: Starcom
Kreacja w tej kampanii nie porywa, ale przecież nie o to chodzi. IKEA chciała, żeby podczas wyprzedaży w grudniu 2002 r. i styczniu 2003 r. jej sklepy odwiedziło o 20 proc. klientów więcej niż rok wcześniej w tym samym sezonie. Sprzedaż miała wzrosnąć o 15 proc. Kampania spowodowała, że do sklepów przyszło o 22,5 proc. więcej klientów, a sprzedaż wzrosła o 15,5 proc. Zachęcona tym sukcesem IKEA dokonała adaptacji polskiego pomysłu na Węgrzech i w Belgii.
Konkurs Effie jest licencjonowaną imprezą, która narodziła się w USA i ma już 35 lat. To święto reklamy skutecznej, a nie ładnej, co oznacza, że nie liczą się tu efekty specjalne, lecz wzrost sprzedaży lub świadomości marki. W tym roku nagrodzono łącznie 26 prac.
Na całym świecie Konkurs Effie sponsorowany jest przez media. Podobnie jest i w polskiej edycji konkursu. W tym roku jak i w latach ubiegłych Sponsorami Strategicznymi Konkursu Effie zostali: Axel Springer Polska, TVN - ITI; Radio Zet. W tym roku MEFFIE zyskało również swojego Sponsora. Został nim Clear Channel Polska. Tym samym do grona Sponsorów konkursu dołączył przedstawiciel kolejnej grupy mediów - reklamy zewnętrznej.
Dołącz do dyskusji: Wręczono nagrody Effie