UOKiK: reklamy promocji „Wszystko za 10 zł” w Vectrze mogły wprowadzać w błąd, klienci dostaną rekompensaty
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął decyzję w sprawie promocji sieci kablowej Vectra pod hasłem „Wszystko za 10 zł”. Według UOKiK-u reklamy tej oferty mogły wprowadzać odbiorców w błąd, dlatego firma ma zapewnić swoim obecnym i byłym klientom rekompensaty.
Postępowanie w sprawie promocji i kampanii reklamowej Vectry pod hasłem „Wszystko za 10 zł” UOKiK zaczął w październiku 2015 roku. Analizowana akcja była realizowana od września do grudnia 2015 roku. W reklamach z udziałem Wojciecha Mecwaldowskiego podkreślano, że w Vectrze każdy jej pakiet telewizyjny, telefoniczny i internetowy jest teraz dostępny za 10 zł. Ta informacja była eksponowana w różnych reklamach, np. na początku spotu radiowego Mecwaldowski powtarzał kilkanaście razy „10 złotych”, a potem lektor mówił: „Wszystko w Vectrze masz za dychę! Telewizja, 182 kanały z nagrywarką, Internet – 150 megabitów, rozmowy bez limitu, filmy i seriale na komórce i tablecie. Odwiedź najbliższy salon lub zadzwoń”.
Tymczasem postępowanie przeprowadzone przez UOKiK wykazało, że Vectra nie informowała, że reklamowana cena obowiązywała jedynie przez 2 lub 3 miesiące w umowach podpisywanych na np. 12, 18 lub 24 miesiące. Po zakończeniu okresu promocyjnego koszty poszczególnych usług były wyższe.
Według UOKiK-u reklamy tej oferty mogły wprowadzać konsumentów w błąd. - Sposób prezentacji oferty był jednoznaczny i w żaden sposób nie wskazywał na istnienie dodatkowych, mniej korzystnych warunków niż 10 zł za każdą z usług. Dlatego działania Vectry mogły spowodować, że konsument podjął decyzję o zainteresowaniu się jej ofertą, a w konsekwencji podpisał umowę, czego mógłby nie zrobić gdyby miał prawdziwe informacje - komentuje Marek Niechciał, prezes UOKiK-u.
Vectra w trakcie postępowania Urzędu dobrowolnie zobowiązała się do udzielenia rekompensaty wszystkim byłym i obecnym abonentom, którzy skorzystali z promocji „Wszystko za 10 zł”. W ramach rekompensaty obecni klienci firmy będą mogli otrzymać na trzy miesiące dodatkowy pakiet do każdej usługi, z której korzystają (pakiet premium do telewizji, zwiększenie transmisji danych do internetu stacjonarnego, dodatkowe minuty do telefonii stacjonarnej lub mobilnej (wraz z kartą SIM), dodatkowy pakiet internetu mobilnego wraz z kartą SIM) lub uzyskać rabat 10 zł przez 3 miesiące na każdą z nich. Spółka będzie też musiała wysłać pismo do swoich klientów, w którym m. in. poinformuje ich o możliwych rekompensatach oraz terminie na podjęcie decyzji. Jeżeli nie dokonają wyboru, zostanie im przyznana pierwsza z propozycji, czyli dodatkowe pakiety.
Z kolei byli abonenci otrzymają 30 zł za każdą usługę, którą kupili w ramach promocji. Również zostaną o tym poinformowani stosownym pismem.
Ponadto Vectra ma wykupić trzykrotną emisję w telewizji co najmniej 15-sekundowe oświadczenie, w którym poinformuje, że reklamy pokazywane w kampanii „Wszystko za 10 zł” mogły wprowadzać konsumentów w błąd.
Decyzja jest prawomocna. Vectra będzie miała obowiązek złożenia UOKiK-owi sprawozdania z wykonanego zobowiązania.
Dołącz do dyskusji: UOKiK: reklamy promocji „Wszystko za 10 zł” w Vectrze mogły wprowadzać w błąd, klienci dostaną rekompensaty