W TV Republika krótkie telezakupy zamiast spotów. Odejdą kolejni reklamodawcy
Na antenie Telewizji Republika pojawiły się trzyminutowe spoty z telezakupami. Kampanie reklamowe ze stacji wycofują natomiast kolejne firmy. - Spoty, które mamy, przesunęliśmy na prime time, bo wtedy lepiej się na nich zarabia - tłumaczy szef stacji Tomasz Sakiewicz.
Trzyminutowe klipy z telezakupami są emitowane w Telewizji Republika od godz. 12 do 15, zwykle co pół godziny. Nie pojawiają się wtedy standardowe reklamy, jedynie spoty autopromocyjne stacji i innych mediów zarządzanych przez Tomasza Sakiewicza.
- Spoty, które mamy, przesunęliśmy na prime time, bo wtedy lepiej się na nich zarabia. I zrobiło się miejsce w ramówce w porach dla gospodyń domowych - mówi Sakiewicz portalowi Wirtualnemedia.pl. - Telezakupy to dobre źródło zarobków - podkreśla.
CZYTAJ TEŻ: Telewizja Polska zawiadamia prokuraturę ws. słów dziennikarza TV Republika
Przez kilka lat TV Republika pasmo telezakupowe pokazywała wczesnym popołudniem. Teraz jest ono w ramówce w godz. 5-7 rano.
Z TV Republika znikną kolejne spoty
Telewizja Republika mierzy się jeszcze z konsekwencjami szeroko skrytykowanych wypowiedzi goszczących na jej antenie Jana Pietrzaka i Marka Króla na temat przyjmowania do Polski imigrantów. Na słowa Pietrzaka przez kilka dni przesłano ponad 130 skarg do Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Oburzenie w internecie było tak duże, że zareagowały firmy reklamujące się w stacji. Jako pierwsze swoje kampanie wycofały mBank i IKEA (ta druga marka stała się negatywnym bohaterem okładki „Gazety Polskiej). W kolejnych dniach ze stacji zniknęły spoty firm i marek takich jak Tarczyński, Adamed Pharma, USP Zdrowie, Provident, otoDom.pl (należy do Grupy OLX), Pyszne.pl, Media Expert, SkyShowtime, Bank Millennium, Żabka Polska, Storytel Carrefour, Bank Millennium Kaufland i Wedel. Reklamodawcy zdecydowali się na to, chociaż odpowiadający za sprzedaż czasu reklamowego w stacji Polsat Media w takich sytuacjach nalicza kary: 100 proc. ceny przy rezygnacji w ciągu pięciu dni przed planowaną emisją spotu i 20 proc. przy wycofaniu się wcześniej.
Od czwartku w stacji nie pojawiają się już reklamy sosów, koncentratów i specjałów pomidorowych Mutti. - Potwierdzam, że gdy tylko dowiedzieliśmy się o ostatnich treściach w TV Republika, natychmiast postanowiliśmy zdystansować się od tych stwierdzeń, gdyż sprzeciwiamy się jakiejkolwiek dyskryminacji - przekazała „Gazecie Wyborczej” Simone Berruto z działu komunikacji korporacyjnej i PR w Mutti Group.
Natomiast z końcem stycznia z anteny TV Republika znikną spoty sklepów Delikatesy Centrum oraz produktów koncernu farmaceutycznego Teva. Obie firmy wyjaśniły, że ustaliły to wspólnie z obsługującymi je agencjami mediowymi. Od początku lutego w stacji nie będzie też spotów platformy inwestycyjnej XTB i spółki bukmacherskiej STS.
Według naszych nieoficjalnych ustaleń w ostatnich tygodniach w Telewizji Reublika są prowadzone jedynie wcześniej zaplanowane kampanie, nie pojawiły się za to żadne nowe zlecenia od reklamodawców ani agencji mediowych. Te ostatnie nie kupują dla swoich klientów dwóch pakietów z oferty Polsat Media, w których jest obecna TV Republika.
CZYTAJ TEŻ: „Jedziemy” Michała Rachonia hitem TV Republika, program ogląda 253 tys. widzów
Tomasz Sakiewicz w zeszłym tygodniu zapewniał w rozmowie z Wirtualnemedia.pl, że władze TV Republika już wcześniej zdecydowały o skróceniu bloków reklamowych. - Duża liczba reklamodawców się nie wycofała, jedni zastępują drugich. Nie wiemy też, ilu mielibyśmy teraz reklamodawców bez tego wycofywania się, być może byłoby ich tyle samo. To bardzo trudno ocenić - skomentował.
Odpływ reklamodawców widać w statystykach spotów pokazywanych przez stację. Jak opisywaliśmy szczegółowo, w listopadzie ub.r. kanał wyemitował 17,6 tys. spotów, a w grudniu 15,5 tys. Od 1 do 10 stycznia codziennie pojawiało się ok. 500-550 reklam, po czym nastąpił szybki spadek: 255 spotów 11 stycznia, 277 dzień później, 280 - 13 stycznia i 315 - 14 stycznia. 300 spotów dziennie przekłada się na jedynie 9 tys. przez miesiąc.
W ostatnich dniach w TV Republika można było obejrzeć reklamy marek takich jak m.in. Travelist, Berlinki, Aspirin C, Strepsils, Espumisan Max, Xylogel, Tena, Nesquik, suplement diety Colon, Haribo i Beliani.
Mocno w górę oglądalność i ceny reklam
Od 20 grudnia ub.r., gdy zniknęły poprzednia wersja TVP Info i „Wiadomości” (kanał wrócił w nowej odsłonie po dziewięciu dniach), Telewizja Republika osiąga wielokrotnie wyższą oglądalność niż dotychczas. Od 8 do 14 stycznia zanotowała 265 116 osób średniej widowni minutowej i 4,93 proc. udziału rynkowego, co dało jej szóste miejsce wśród wszystkich kanałów (dane Nielsen Audience Measurement).
Po skokowym wzroście oglądalności Polsat Media już dwa razy mocno podniósł ceny reklam w stacji. Druga podwyżka będzie obowiązywała od początku lutego.
Na YouTubie TV Republikę ogląda na żywo nawet kilkadziesiąt tys. internautów równocześnie (w wieczór, gdy zatrzymano Mariusza Kamińskiego i Macieja Wąsika, było to rekordowe ponad 70 tys.). Kanał zbliża się do poziomu miliona subskrybentów. 19 grudnia miał ich 546 tys.
CZYTAJ TEŻ: Wyniki TV Republika wystrzeliły także w internecie
Dołącz do dyskusji: W TV Republika krótkie telezakupy zamiast spotów. Odejdą kolejni reklamodawcy
No to się nie klei...