Swiss wyposaża samoloty Boeing w AeroShark. Mniejsze zuzycie paliwa
Linie lotnicze Swiss postanowiły wyposażyć całą swoją flotę międzykontynentalnych samolotów Boeing w oszczędzającą paliwo technologię powierzchniową AeroShark. Żebrowana folia opracowana przez Lufthansa Technik i BASF pozwala zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2 o ponad 1 proc.
AeroShark jest technologią powierzchniową opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. Grubość żeberek na specjalnej folii wynosi ok. 50 mikrometrów. Folia imituje właściwości skóry rekina, która ma szczególnie korzystną charakterystykę przepływu. Zastosowanie folii na poszyciu samolotu pomaga zoptymalizować jego własności aerodynamiczne, co przekłada się na obniżenie zużycia paliwa. Według wstępnych obliczeń, maksymalne zastosowanie technologii skóry rekina mogłoby się przyczynić do zmniejszenia emisji CO2 nawet o 3 proc.
W połowie roku rozpocznie się oklejanie dwunastu Boeingów 777-300E żebrowaną folią opracowaną wspólnie przez Lufthansa Technik i BASF. Uzyskane w ten sposób znaczne zmniejszenie oporu tarcia ma spowodować, że samoloty Swiss będą zużywały o ponad 1 proc. mniej paliwa i emitowały o tyle samo mniej spalin.
Przewoźnik podaje, że do modyfikacji "długiego" Boeinga 777-300ER potrzeba aż ok. 950 m kw. żebrowanej folii. To więcej niż w przypadku Boeinga 777F w barwach Lufthansa Cargo, który jako pierwszy został oklejony tym materiałem — wtedy wystarczyło ok. 800 m kw. folii.
Potencjalne oszczędności mierzone zużyciem paliwa i emisją CO2 wynoszą ok. 1,1 proc. Roczne oszczędności przypadające na każdego Boeinga 777-300ER eksploatowanego przez Swiss to ponad 4800 ton paliwa lotniczego i ok. 15 200 ton dwutlenku węgla. To tyle, ile generuje ok. 87 międzykontynentalnych rejsów z Zurychu do Bombaju.
Swiss będzie instalować AeroShark na swoich Boeingach 777-300ER stopniowo od połowy 2022 r., przy okazji standardowej konserwacji kadłubów. Linia lotnicza wspierała Lufthansa Technik i BASF już w trakcie prac nad folią. Latem 2021 r. mierzono charakterystykę skrzydła samolotu Boeing 777 obsługującego trasę między Zurychem a San Francisco. Dzięki zgromadzonym danym Lufthansa Technik mogła następnie stworzyć dokładne modele 3D do symulacji przepływu, na podstawie których modyfikacja z użyciem AeroShark już niedługo obejmie także skrzydła Boeingów 777 w celu uzyskania dalszych oszczędności.
Dołącz do dyskusji: Swiss wyposaża samoloty Boeing w AeroShark. Mniejsze zuzycie paliwa