Sprzedaż samochodów w Europie zmalała w I kw. o 26 proc. W górę elektryki i hybrydy
O ponad 1/4 zmalał w I kwartale 2020 roku poziom dostaw nowych samochodów na rynek europejski. Jednocześnie na znaczeniu zyskały pojazdy elektryczne oraz hybrydowe typu plug-in - wynika z danych firmy badawczej Canalys.
W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku do Europy dostarczono ok. 3 mln nowych samochodów. To o 1 mln mniej (-26 proc.) niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
W tym samym czasie poziom dostaw samochodów elektrycznych (EV) oraz hybrydowych typu plug-in (PHEV) wzrósł aż o 72 proc., do 218 tys. sztuk. To przełożyło się na ponad 7-proc. udział tego typu pojazdów w całym rynku.
Jak podkreślają analitycy Canalys, przemysł motoryzacyjny w kilka tygodni I kwartału zdewastowała pandemia koronawirusa, przez którą wprowadzono lockdown w niektórych częściach Azji i skończyły się dostawy kluczowych komponentów. W następstwie na całym świecie wstrzymano produkcję samochodów i pozamykano salony. Ponadto ludzie do niezbędnego minimum ograniczyli korzystanie z samochodów.
Chris Jones, główny analityk sektora motoryzacyjnego w Canalys, zaznacza jednocześnie, że jeśli chodzi o segment samochodów elektrycznych i hybrydowych, imponujące wyniki za I kwartał mogły być nawet lepsze.
- Popyt na te pojazdy przewyższył podaż i mamy teraz do czynienia z długimi listami oczekujących i terminami realizacji. Niektórzy producenci musieli opóźnić premiery, a inni w celu zaspokojenia popytu przedłużyli obecność starszych modeli na rynku (VW e-Golf zanotował w Europie rekordową kwartalną sprzedaż). Rządowe zachęty i programy wymiany poskutkują znaczącymi przecenami na nowe pojazdy elektryczne. To dobre wieści, szczególnie biorąc pod uwagę, że dilerzy ponownie otwierają swoje salony, a rynek sam się rozwija - stwierdził Jones.
Obecnie w Europie dostępnych jest ponad 75 modeli pojazdów EV i PHEV. Firma Canalys szacuje, że w I kwartale w TOP 5 marek tego typu samochodów w Europie znalazły się kolejno: Tesla, BMW, Volkswagen, Renault i Peugeot. Najpopularniejszym modelem była Tesla Model 3, a spośród premier najlepszy start zanotował Peugeot e-208.
Dołącz do dyskusji: Sprzedaż samochodów w Europie zmalała w I kw. o 26 proc. W górę elektryki i hybrydy