Sieci handlowe na reklamy w radiu wydają prawie tyle co w telewizji. Lidl z dwa razy większym budżetem od Biedronki (TOP5)
W I kwartale br. wydatki reklamowe spożywczych sieci handlowych wzrosły rok do roku o niecałe 13 proc. Nakłady na reklamy w radiu zbliżają się do tych w telewizji, natomiast maleją wydatki w prasie i na outdoorze. Najwięcej wydaje Lidl Polska, a procentowo najwyższy wzrost nakładów zanotował Kaufland.
Spożywcze sieci handlowe w minionym kwartale przeznaczyły na reklamy w tradycyjnych mediach (bez internetu) br. 409,4 mln zł, czyli 12,6 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (na podstawie danych cennikowych Kantar Media, bez rabatów).
Warto zaznaczyć, że w marcu zaczął obowiązywać ustawowy zakaz handlu w wybrane niedziele i wielu detalistów skupiało komunikację na tym aspekcie. Biedronka informowała, że jej sklepy są dłużej czynne w dni poprzedzające niedziele wolne od handlu, a Lidl zaczął promować ofertę „Tania sobota”.
Właściciele sieci sklepów, podobnie jak przed rokiem, najwięcej wydali na reklamy w telewizji - 192,4 mln zł. Zwiększyli je w porównaniu do roku ub. o 12,6 proc. Drugim najchętniej wybieranym kanałem komunikacji było radio, na które przeznaczono 186,8 mln zł. To 19,2 proc. więcej niż rok temu. Różnica między wydatkami na telewizję i radio zmalała w skali roku z 14,1 mln zł do 5,6 mln zł.
W innych kanałach komunikacji sieci handlowe inwestują już znacznie mniej. Na reklamę outdoorową przeznaczyli w tym roku 13,8 mln zł, czyli 17,9 proc. mniej niż przed rokiem. Magazyny zarobiły na ich reklamach nieco ponad 9 mln zł (spadek o 35,2 proc.), a dzienniki - 3,7 mln zł (11,3 proc. mniej w skali roku).
Na reklamy w kinach sieci handlowe wydały w tym roku 2,7 mln zł, a na indoor - 904,2 tys. zł. Widoczny w przypadku kina tak znaczący wzrost (ponad 310 proc.) nie jest tak oczywisty, ponieważ Kantar zmienił na początku br. metodologię monitoringu reklam kinowych, dlatego trudno wprost szacować w tym przypadku dynamikę.
Liderem wydatków reklamowych wśród spożywczych sieci handlowych jest Lidl Polska, który zwiększył wydatki rok do roku o 16,8 proc. - z 145,6 mln zł do 170,1 mln zł. Ten detalista inwestuje we wsparcie marki w mediach tyle co trzech kolejnych reklamodawców w tej branży łącznie.
Wicelider rankingu, Jeronimo Martins Polska (właściciel sieci Biedronka) przeznaczył na reklamy w mediach 75,4 mln zł (wzrost o 20,9 proc.), a trzeci pod tym względem Kaufland zwiększył wydatki o 55 proc., do 47,4 mln zł.
Kaufland na początku marca br. rozpoczął nową kampanię pod hasłem „Spotkajmy się przy ladzie”.
Media na reklamach Carrefour Polska zarobiły 41,3 mln zł (10,3 proc. więcej niż w pierwszym kwartale ub.r.), a na reklamach Tesco Polska - 22,5 mln zł (4,2 proc. więcej niż rok temu).
Dołącz do dyskusji: Sieci handlowe na reklamy w radiu wydają prawie tyle co w telewizji. Lidl z dwa razy większym budżetem od Biedronki (TOP5)