Polski rynek produktów dla dzieci wart 9,48 mld zł w 2015 r.
Rynek produktów dla dzieci w Polsce osiągnął w 2015 r. wartość 9,48 mld zł, co stanowiło wzrost o 4,6% w porównaniu z rokiem poprzednim - wynika z raportu PMR.
Prognozy dalszego rozwoju polskiego rynku produktów dla dzieci są pozytywne. Według PMR, w tym roku i w latach następnych zwiększy on swoją dynamikę i aż do 2021 r. będzie rósł w średnim tempie 4,5-5%.
Na sytuację rynkową w Polsce pozytywnie ma wpływać ożywienie gospodarcze i wzrost wydatków konsumenckich. W 2016 r. silnie rosnąca konsumpcja (według prognoz o 4% r/r) ma być efektem korzystnej sytuacji na rynku pracy (nadal spadające bezrobocie oraz oczekiwane przyspieszenie tempa wzrostu płac), rosnącej siły nabywczej ze względu na utrzymującą się deflację oraz znaczącego wzrostu transferów socjalnych zorientowanych bezpośrednio na gospodarstwa domowe (m.in. program Rodzina 500 plus).
Z roku na rok rośnie świadomość rodziców, którzy wybierają dla swoich dzieci produkty wysokiej jakości, a unikają produktów niesprawdzonych. Polscy rodzice nie oszczędzają (jednocześnie chcą kupować mądrze) na wydatkach związanych z dziećmi i częściej niż w innych segmentach wybierają produkty z wyższej półki cenowej (cieszących się uznaniem marek, posiadających odpowiednie atesty, będących pochodzenia ekologicznego, itp.). Należy podkreślić, że nadal wydają oni mniej na produkty dla dzieci w porównaniu do krajów rozwiniętych.
Coraz większego znaczenia nabiera handel internetowy, który obecnie notuje wzrosty na poziomie kilkunastu procent, stanowiąc najbardziej dynamicznie rozwijający się kanał dystrybucji produktów dla dzieci. Prognozy PMR pokazują, że sklepy internetowe utrzymają ten trend i stopniowo mają one zwiększać udział w rynku, pozytywnie wpływając na kondycję całej branży.
Z drugiej zaś strony rozwój rynku ma być hamowany niską liczbą urodzeń dzieci, których – według najnowszych prognoz GUS – będzie przybywać coraz mniej. Liczba ludności stopniowo obniża się, obserwuje się niską liczbę urodzeń i malejący współczynnik dzietności. W 2015 r. zarejestrowano 369 tys. urodzeń żywych – o ok. 5,9 tys. mniej niż rok wcześniej. I chociaż rok 2014 był pierwszym od roku 2010, w którym nastąpił wzrost liczby urodzeń, to wciąż zanotowano wówczas ubytek rzeczywisty, a rok 2015 był takim czwartym z kolei.
Zgodnie z metodologią PMR, rynek produktów dla dzieci obejmuje łącznie pięć segmentów: odzież dla dzieci, obuwie dla dzieci, zabawki, kosmetyki dla dzieci oraz żywność dla dzieci. Największym jest obecnie odzież dziecięca, która w 2015 r. generowała ok. 35% sprzedaży całego rynku. Łącznie z obuwiem dla dzieci segmenty te PMR szacuje na blisko połowę sprzedaży produktów dla dzieci w Polsce.
Jak wynika z badania PMR przeprowadzonego w maju 2016 r., połowa rodziców będących beneficjentami programu Rodzina 500 plus po otrzymaniu dodatkowych środków deklaruje wzrost wydatków związanych z zakupem odzieży i obuwia. Większość nie przewiduje natomiast znaczących zmian w poziomie wydatków na zabawki, żywność bądź kosmetyki dla dzieci.
Dołącz do dyskusji: Polski rynek produktów dla dzieci wart 9,48 mld zł w 2015 r.