SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Znany nadawca walczy o MUX-8. „Nowość nie tylko w Polsce, ale i Europie”

Marcin Kowalski, prezes Grupy MWE Networks przesłał Wirtualnemedia.pl dokładny opis kanału Polska24, który walczy o miejsce na MUX-8 naziemnej telewizji cyfrowej. Stacja ma mieć charakter informacyjno-edukacyjno-publicystyczny i ma być adresowana do widzów od 16 do 74 roku życia. 

Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze Święty Krzyż (fot. Adrian Gąbka)Radiowo-Telewizyjne Centrum Nadawcze Święty Krzyż (fot. Adrian Gąbka)

Przed tygodniem Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji opublikowała listę podmiotów zainteresowanych nadawaniem na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. TV2 Média Csoport Zártkörűen Működő Részvénytársaság z siedzibą w Budapeszcie zgłosiła kanał PTV. Stacja ma mieć charakter rozrywkowy i emitować treści skierowane głównie do kobiet. Wpłynęły też aplikacje: Telewizji Republika S.A. (Republika), Fratrii Sp. z o.o., (wPolsce24) i należącej do Grupy MWE Networks spółki Polskie Wolne Media P.S.A. (Polska24). Regulator wybierze w konkursie dwa kanały wyspecjalizowane. Dołączą do: Nowej TV, WP, Zoom TV, Metro i niedawno uruchomionej stacji ViDoc TV.

Przyczyny wniosku koncesyjnego

Grupa MWE Networks zapewnia, że Polska24 to kanał inny niż wszystkie. - Program telewizyjny Polska24 pod względem swojej linii merytorycznej ma stanowić nowość nie tylko na polskim, ale i europejskim rynku medialnym, a celem jego powstania i myślą przewodnią jest aktywna odpowiedź na wyzwania obecnych czasów, mające swe źródła w nowej sytuacji geopolitycznej niosącej nieznane jeszcze konsekwencje. Program ma mieć formułę wyspecjalizowaną, informacyjno-edukacyjno–publicystyczną, zaś poszczególne, tematyczne segmenty programowe mają być przeplatane emitowanymi klika razy dzienne serwisami informacyjnymi. Polska24 ma mieć szeroką grupę docelową, z naciskiem na grupę 16-74, w myśl zasady, iż edukacja w podejmowanej tematyce jest niezbędna dla wszystkich pokoleń - przekonuje nadawca.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Grupa MWE Networks twierdzi, że obecnie zainteresowanie na treści newsowe jest większe niż kiedykolwiek. - Obecny status intensyfikującego skrajne emocje zawieszenia i napięcia, towarzyszący relacjom międzynarodowym a co za tym idzie procesom kształtującym opnie publiczną, z uwagi na użycie nowych środków oddziaływania jakim są media społecznościowe, tendencyjne przekazy PR-owe dystrybuowane wszelkimi możliwymi kanałami, oraz działania hybrydowe będące niejednokrotnie procesami na pograniczu działań zbrojnych (sytuacja na granicy polsko – białoruskiej) – bezdyskusyjnie wymuszają nowy rodzaj odpowiedzi medialnej - argumentuje nadawca.

- Nie ulega żadnej wątpliwości, iż bez względu na wyznawaną opcję polityczną i światopoglądową, jak szeroko spojrzeć, komentatorzy, socjologowie, intelektualiści i animatorzy myśli politycznej postulują nowe, bardziej wyczulone ale i zrównoważone spojrzenie na kwestie manipulacji faktami, dystrybucji fake news’ów często wspieranych najnowocześniejszymi technologiami wykorzystującymi sztuczną inteligencję, oraz – przede wszystkim – kwestię pilnej konieczności inteligentnej selekcji informacji przez odbiorców we wszystkich obszarach ich pozyskiwania – dodaje Grupa MWE Networks.

Walka z fake newsami

Jednym z celów Polski24 ma być walka z dezinformacją. Zagrożenie fake newsami zauważają różne organizacje. - Temat ten jest przedmiotem pogłębionych analiz przez czołowe, rządowe Think Tanki, takie jak Ośrodek Studiów Wschodnich czy Polski Instytut Spraw Międzynarodowych. Tematykę tę również w pilnym trybie podejmują uznane stowarzyszenia i instytucje pozarządowe jak Klub Jagielloński, Fundacja Batorego, Fundacja Digital Poland, Strategy & Future czy Warsaw Enterprise Institute. Kwestie walki z dezinformacją oraz potencjalne implikacje związane z koniecznością tworzenia odpowiednich struktur i procedur w instytucjach prywatnych, rządowych i międzynarodowych były i są również przedmiotem analiz Komisji Europejskiej, Światowej Organizacji Handlu, Światowego Forum Ekonomicznego - uzasadnia firma Michała Winnickiego.

Nadawca chce stanowić antidotum na dezinformację. - Wedle wspomnianych powyżej instytucji i organizacji, dezinformacja stała się nowym rodzajem broni, a kwestia jej aktywnego przeciwdziałania staje się materią żywotną i krytyczną przede wszystkim dla mainstreamowych mediów, i właśnie koncepcji oczyszczenia przestrzeni medialnej z wpływów dezinformacji podporządkowana jest idea programu telewizyjnego Polska24 - zapewnia Grupa MWE Networks.

Jeśli Polska24 otrzyma koncesję, to postawi na nowe twarze. - W swoim zamyśle, Polska24 ma stać się programem telewizyjnym operującym ponad granicami sporów politycznych, skupionym w dużej mierze na misji edukacyjnej względem widzów, traktującym format informacyjno-publicystyczny jako narzędzie pro-obywatelskiej pedagogiki. W związku z powyższym, częścią polityki kadrowej będzie stawianie na nowe twarze po stronie dziennikarskiej, nie obciążone historią przynależności do jakichkolwiek koterii politycznych, w połączeniu z uznanymi autorytetami eksperckimi. Zdaniem Wnioskodawcy, tylko w ten sposób możliwe będzie utrzymanie bezstronności, a przez to wykreowanie wiarygodności i nowej jakości przekazu – przekonuje nadawca.

5 segmentów merytorycznych i misyjnych

Nadawca powołuje się na raport „Global Risks 2024” Światowego Forum Ekonomicznego, który uznał dezinformację za największe globalne krótkoterminowe zagrożenie. Wziął też pod uwagę raporty: „Przeciwdziałanie Dezinformacji w Polsce – rekomendacje systemowe” (sporządzony w ramach Forum Przeciwdziałania Dezinformacji) i „Dezinformacja Oczami Polaków 2024” Fundacji Digital Poland. Na podstawie tych dokumentów wyszczególnił pięć segmentów merytorycznych i misyjnych, których mają dotyczyć treści emitowane w Polsce24.

- Skala dezinformacji w przestrzeni medialnej w obszarach polityki, ochrony zdrowia oraz kwestia wszelkich teorii spiskowych promowanych przez quasi-niezależne media o nietransparentnej strukturze finansowania – warto tu chociażby wskazać głośny, niedawny skandal związany z portalem „Voice of Europe”; selekcja źródeł informacji poparta rekomendacjami uznanych instytucji publicznych, oraz instytucji prywatnych o nieposzlakowanej opinii; nacisk na edukację w obrębie umiejętności Fact-Checkingu przez społeczeństwo, poprzez wyjaśnienie metod oraz edukację w obrębie szeroko dostępnych dla obywateli narzędzi informatycznych typu Open Source Intelligence; ocena popularności dezinformacji jako zjawiska, w odniesieniu do mierzonej tempem rozprzestrzeniania popularności informacji prawdziwych, poprzez uświadomienie widzom wpływu jaki umiejętnie spreparowana i przeprowadzona akcja dezinformacyjna może wywrzeć na społeczeństwo; budowanie świadomości społecznej na temat możliwości technologicznych, jakie oferują wciąż rozwijające się zjawiska Deepfake i AI – to pięć segmentów, które mają trafić do ramówki.

Wyróżnikiem stacji mają być krótkie serwisy informacyjne. - W obrębie powyższych segmentów merytorycznych, stanowiących misję programu, wnioskodawca planuje realizację poniższej charakterystyki programowej: Polska24 zaoferuje szeroką gamę audycji w tym krótkie serwisy informacyjne, porównawcze analizy tych samych informacji prezentowanych przez różne media, debaty na temat percepcji wydarzeń politycznych i ich oddziaływania na opinię publiczną, audycje edukacyjne na tematy technologiczne mające na celu oswojenie widzów z metodami i narzędziami weryfikacji informacji, oraz audycje dokumentalne - zapowiada nadawca.

17 kanałów telewizyjnych Grupy MWE Networks

Łącznie w skład Grupy MWE Networks wchodzi 17 kanałów telewizyjnych. Są  to: Antena HD, TVC, Power TV, Nuta.TV, Nuta Gold, Ultra TV 4K, Adventure, Top Kids, Junior Music, Home TV, Filmax, Xtreme TV, Golf Zone, Pogoda24.TV, Junior Channel i niedawno uruchomione TVC Super oraz Szlagier TV. Największym zasięgiem może poszczycić się Antena HD. Stacja wchodzi w skład MUX-1 naziemnej telewizji cyfrowej. Nadawca jest też operatorem multipleksów lokalnych naziemnej telewizji cyfrowej. Są to: MUX-L1 (Jelenia Góra), MUX-L3 (Częstochowa, Tomaszów Mazowiecki) i MUX-L4 (Wrocław, Świdnica).

W 2023 roku nadawca bezskutecznie ubiegał się o kolejne miejsce na MUX-1. Zaproponował wówczas kanały: edukacyjno-dokumentalno-rozrywkowy Nasza Opoka TV, edukacyjno-rozrywkowo-filmowy Rodzina TVC, edukacyjno-rozrywkowo-filmowy Dzisiaj TV i dziecięcy Edu Junior TV. Konkurs wygrał wówczas zgłoszony przez Telewizję Polsat kanał W24, który nosi obecnie nazwę Wydarzenia 24. 

MUX-8 jest nadawany w paśmie VHF, a nie jak pozostałe w UHF, co powoduje, że wielu odbiorców wymaga bardziej rozbudowanej instalacji antenowej. Ósmy multipleks jest ostatnim z ogólnopolskich nadawanym w standardzie DVB-T. Jego operator Emitel złożył wniosek o zmianę standardu MUX-8 na DVB-T2/HEVC. Jeśli to nastąpi to wszystkie kanały telewizyjne na tym multipleksie, będą mogły być nadawane w wysokiej rozdzielczości (HD), a nie w standardowej (SD), jak obecnie. Emitel spodziewa się stosownej decyzji ze strony Urzędu Komunikacji Elektronicznej pod koniec czerwca.

Wielu nadawców obawia się o rentowność emisji na MUX-8. Na rozdrobnionym rynku telewizyjnym przychody reklamowe mogą nie wystarczyć, aby pokryć koszty koncesji i nadawania. 10-letnia koncesja kosztuje 17,85 mln zł (płatne w dziesięciu ratach), natomiast opłata za nadawanie dla Emitela to ponad 6 mln zł rocznie.

Dołącz do dyskusji: Znany nadawca walczy o MUX-8. „Nowość nie tylko w Polsce, ale i Europie”

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Informator
Pięknie napisany wniosek ale skończy się jak zawsze... kabarety, powtórki starych seriali itp
odpowiedź
User
AnNi
Będzie kolejna odsłona TVNu. Mają tyle kanałów, żadnego nie znam, to nagle przypomniało się, że warto mieć informacyjny? Może lepiej popracować nad tymi, które się ma!?
odpowiedź
User
Lolik
Opis kanału brzmi jak fragment z jakiegoś uniwersyteckiego podręcznika do socjologii. Po co owijać w bawełnę - będą plansze informacyjne zamiast newsów. Pogoda24 też miała emitować prognozy pogody a emituje plansze
odpowiedź