Polska jedynym rynkiem, na którym Tesco notuje straty
Sprzedaż towarów w sieci sklepów Tesco w Polsce spadła rok do roku z 5,16 mld zł netto do 4,84 mld zł. Było to spowodowane wprowadzeniem zakazu handlu w niedziele oraz zamknięciem części placówek. Polska jest jedynym w Grupie Tesco rynkiem, na którym detalista notuje straty, a wynik tutaj obniża wynik całej Grupy.
W I połowie roku finansowego 2018/2019 (zamykanym 25 sierpnia) sprzedaż towarów (łącznie z paliwami, ale bez VAT) w sieci sklepów Tesco w Polsce wyniosła 4,84 mld zł netto. Rok wcześniej było to 5,16 mld zł. Oznacza to spadek przychodów o 3,5 proc.
W wydanym komunikacie detalista podaje, że spadek wpływów sprzedażowych jest skutkiem wprowadzenia zakazu handlu w wybrane niedziele oraz likwidacji kilkunastu sklepów.
"Osiągamy postępy w zakresie wdrażania europejskiego programu redukcji kosztów. Jednakże w Polsce stała strata dwóch dni handlowych w miesiącu doprowadziła do spadku wolumenów w I półroczu i znaczącego delewarowania operacyjnego. Polska pozostaje w grupie jedynym rynkiem, który przynosi straty, obniżając zyskowność Europy Środkowej o 32 mln GBP w I półroczu. Zamknęliśmy 18 niedochodowych sklepów w Polsce w I półroczu i ogłosiliśmy kolejnych 13 likwidacji sklepów w sierpniu 2018 roku” - napisano.
Zakaz handlu w niedziele, który spowodował utratę 13 dni handlowych w Polsce przełożył się na spadek sprzedaży w całym regionie Europy Centralnej o 1,5 proc., z czego 1,2 proc. należy przypisać spadkom odnotowanym na naszym rynku.
W całym regionie CE (Europy Centralnej) zysk Tesco wyniósł 59 mln funtów, co oznacza spadek o 3,3 proc. rok do roku. Spadek ten obejmuje 9 mln funtów zysków związanych ze sprzedażą nieruchomości, zaksięgowanych w ubiegłym roku.
W ciągu omawianego półrocza Tesco zamknęło w Polsce 18 sklepów, a do końca roku chce zamknąć kolejnych 13 placówek. W tym okresie w całej Europie zamknięto tyko 2 sklepy. Na początku roku finansowego sieć miała w Polsce 415 placówek, a obecnie ma ich 397.
Polska jest czwartym co do wysokości sprzedaży rynkiem Grupy Tesco.
Dołącz do dyskusji: Polska jedynym rynkiem, na którym Tesco notuje straty