SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Plus musi zapłacić 39,5 mln zł za automatycznie aktywowane usługi. Sąd podtrzymał kary od UOKiK

Sąd Apelacyjny utrzymał grzywny w wysokości 39,5 mln zł nałożone w 2019 roku przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na operatora sieci Plus (grupa Cyfrowy Polsat). UOKiK ukarała spółkę za automatyczne włączanie klientom dodatkowo płatnych usług.

O orzeczeniu Sądu Apelacyjnego w tej sprawie poinformowano na profilu twitterowym Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ukarany telekom może jeszcze złożyć skargę kasacyjną do Sądu Najwyższego.

W połowie ub.r. orzeczenie prezesa UOKiK o karach na operatora Plusa został podtrzymane przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Użytkownikom Plusa włączano 9 płatnych usług

Decyzja prezes UOKiK ogłoszona wiosną 2019 roku dotyczy dziewięciu usług, które były włączane klientom Plusa bez ich wyraźnej zgody. Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one darmowe, a potem trzeba było za nie dodatkowo płacić. Te opłaty wynosiły od 2 do nawet 20 zł miesięcznie, a często operator aktywował jednej osobie kilka usług.

Wśród tych usług przeważają te związane z internetem mobilnym, m.in. blokowanie nieodpowiednich stron, oferty VoD Ipli i HBO GO oraz Plus Music News.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił uwagę, że przepisy ustawy o prawach konsumenta wymagają, aby przedsiębiorca przed podpisaniem umowy uzyskał wyraźną zgodę klienta na każdą dodatkową płatność.

- Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych  usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” - opisał Marek Niechciał, ówczesny prezes UOKiK.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Regulator nałożył na Polkomtel kary wynoszące 39,46 mln zł. Ponadto po uprawomocnieniu się decyzji operator będzie też  musiał też zawiadomić o niej konsumentów poprzez opublikowanie jej treści w swoim serwisie internetowym oraz zamieszczenie komunikatu w dwóch ogólnopolskich dziennikach. Firma ma też wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrała opłatę za którąkolwiek z automatycznie aktywowanych usług.

UOKiK zaznaczył, że jego decyzje mają charakter prejudykatu, czyli ustalenia co do faktu stosowania praktyki są dla sądu wiążące. Regulator dodał, że będzie to pomocne dla tych konsumentów, którzy chcą dochodzić swoich praw w sądzie, np. jeśli Polkomtel pobierał od nich opłaty za jedną lub kilka automatycznie aktywowanych dodatkowych usług, a gdy zażądali zwrotu - odrzucił reklamację. Na decyzję UOKiK konsumenci mogą się także powołać przy składaniu reklamacji u operatora.

Grupa Cyfrowy Polsat z serią kar od UOKiK

Wiosną 2019 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na Polkomtel kary wynoszące łącznie 39,5 mln zł. Chodziło o automatyczne włączanie przez firmę klientom usług kosztujących dodatkowo od 2 do 20 zł miesięcznie.

Pod koniec 2019 roku uprawomocnił się wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego uchylający decyzję dyrektora Izby Administracji Skarbowej, na mocy której Cyfrowy Polsat miał zapłacić 40,6 mln zł zaległego podatku dochodowego z 2011 roku wraz z odsetkami. Sąd umorzył też postępowanie w tej sprawie.

Jesienią ub.r. Sąd Apelacyjny utrzymał kary w wysokości ponad 18 mln zł nałożone przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na Polkomtel za wprowadzanie odbiorców w błąd w kampanii reklamowej „Power LTE bez limitu danych” z 2014 roku. Natomiast Sąd Najwyższy w całości oddali skargę kasacyjną Cyfrowego Polsatu na orzeczenie sądowe w sprawie grzywny nałożonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów za wprowadzanie w błąd w kampanii „Power LTE”.

Na początku br. SOKiK utrzymał karę w wysokości 34,9 mln zł nałożoną na Cyfrowy Polsat za to, że w czasie piłkarskiego Euro 2016, z którego transmisje oferował w systemie pay-per view, utrudniał swoim klientom dostęp do dwóch niemieckich kanałów pokazujących mecze z tego turnieju.

Natomiast Sąd Apelacyjny obniżył z 50,63 do 16,81 mln zł grzywnę nałożoną na Polkomtel przez prezesa UOKiK za pobieranie od klientów dodatkowych opłat za pobieranie treści audio i wideo.

Z kolei Sąd Najwyższy niedawno orzekł ostatecznie, że Polkomtel za brak współpracy przy postępowaniu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów dotyczącym projektu Mobilna TV zapłaci 300 tys. euro. Pierwotnie prezesa UOKiK nałożył na telekom 33 mln euro grzywny.

Dołącz do dyskusji: Plus musi zapłacić 39,5 mln zł za automatycznie aktywowane usługi. Sąd podtrzymał kary od UOKiK

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Axe
I bardzo dobrze! Marketingowi „spece” Solorza potrafią jedynie oszukiwać ludzi
0 0
odpowiedź