Rośnie zainteresowanie płatną telewizją, National Geographic i HBO najbardziej wartościowe
Liczba osób rozważających rezygnację z płatnej telewizji się nie zmieniła, znaczący wzrost odnotowano w grupie osób myślących o zakupie abonamentu. Zdaniem widzów najbardziej warte płacenia operatorom są kanały National Geographic, HBO i Discovery Channel.
W ciągu ostatniego roku pozbycie się abonamentu rozważało 24 proc. klientów operatorów płatnej telewizji. Odsetek nie zmienił się względem ostatnich lat, podobnie zresztą jak stabilny był odsetek gospodarstw płacących za telewizję według badań założycielskich Nielsen Audience Measurement - pokazuje Projekt Cyfrowizja V, cykliczne badanie realizowane przez Wavemaker.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Jak czytamy w analizie „skłonność do rezygnacji nie ma dużego wpływu wielkość płaconego abonamentu, głównym powodem rozważania rezygnacji okazuje się jednak kwestia ceny usługi. Wśród potencjalnych cord-cutterów (osób chcących zrezygnować z kablówki bądź satelity) rośnie też przekonanie, że płatne telewizje oferują zbyt mało ciekawych programów, coraz częściej wskazują też oni internet jako alternatywne źródła ciekawych treści wideo”.
- Płatna telewizja ma wciąż w Polsce silną pozycję. Abonamenty są tańsze (nawet relatywnie) niż na rynkach dotkniętych cord-cuttingiem, a widzowie są przyzwyczajeni do szerokiego wyboru stacji, nawet jeśli z niego nie korzystają. Płatna telewizja linearna to też ciągle, choć w kurczącej się liczbie wymiarów, oferta bez szerokiej alternatywy w VOD. Sport, wielkie show realizowane na żywo, czy w dużej mierze dokument to jednak ciągle domena telewizji - komentuje portalowi Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w agencji Wavemaker.
Ranking kanałów, które trzymają klientów przy usłudze płatnej telewizji, otwiera w tegorocznej edycji badania National Geographic. Zdaniem 27 proc. abonentów stacja jest warta płacenia operatorom. Dalsze miejsca zajmują: HBO (26 proc.), Discovery Channel (24 proc.), Eurosport (21 proc.) i Polsat Film (20 proc.).
Podobnie wygląda ranking w gronie potencjalnych osób, które myślą o rezygnacji z płatnej telewizji.
- Te kanały mają też szeroką reprezentację w rankingu kanałów uważanych przez widzów za najcenniejszy składnik ich pakietów. Ciekawe, że to wcale niekoniecznie te najlepiej oglądane płatne stacje, ale te, które odzwierciedlają także aspiracje widzów (National Geographic, Discovery Channel, filmowe kanały premium). I nie świadczy to wcale na niekorzyść tych kanałów - ich marki są po prostu wciąż cennym wabikiem dla klientów płatnej telewizji - informuje nas Nowakowska.
Z badania wynika, ze liczba osób rozważająca zakup kablówki lub telewizji aktualnie wynosi 21 proc. Względem poprzedniej edycji Projektu Cyfrowizja odsetek wzrósł o 7 pkt. proc. (z 14 proc.).
Jak czytamy w analizie, na ten efekt mógł wpłynąć zarówno okres realizacji badania (pierwsza połowa marca, a więc początek lock-downu, który zamknął ludzi w domach przed telewizorami), jak i uatrakcyjnianie ofert operatorów. Zainteresowani zakupem płatnej telewizji najczęściej byli mieszkańcy wsi i osoby w wieku 35-44 lata, uważający, że w bezpłatnej telewizji jest za mało kanałów, za to dostrzegający atrakcyjne oferty operatorów kablówek i platform”.
W Projekcie Cyfrowizja V agencja Wavemaker testowała również scenariusz, w którym abonenci płatnej telewizji jednocześnie subskrybujący Netfliksa (największy serwis SVOD) muszą wybrać tylko jeden abonament. Z roku na rok rósł odsetek tych, którzy twierdzili, że zostawiliby sobie subskrypcję Netflixa. W tym roku jest to już 60 proc. osób.
Dla 62 proc. takich osób ważnym argumentem jest to, że serwis posiada ciekawe filmy i seriale. 58 proc. badanych docenia fakt oglądania treści w dowolnym momencie i na kilku urządzeniach, 52 proc. osób twierdzi że Netflix ma więcej ciekawych propozycji niż telewizja, a argumentem dla 51 proc. jest fakt, że serwis nie emituje reklam.
- Pozycja Netfliksa, który nie odpuszcza w wyścigu programowym, wzmacnia się nie tylko w Polsce, a pandemia dodatkowo pomogła tak Netfliksowi, jak i całemu rynkowi SVOD. Póki co - nie stało się to w Polsce kosztem kablówek i myślę, że w bliskiej perspektywie tak zostanie, o ile nie nadejdzie głęboka recesja, która zmusi ludzi do optymalizacji budżetów na rozrywkę - analizuje Wirtualnemedia.pl ekspertka z Wavemaker.
Projekt Cyfrowizja V agencja Wavemaker realizowała na próbie 1,5 tys. respondentów w wieku 16+, metodą wywiadów internetowych.
Dołącz do dyskusji: Rośnie zainteresowanie płatną telewizją, National Geographic i HBO najbardziej wartościowe
Chacha, chyba tak uważają Ci którzy obecnie tego kanału nie oglądają.