W okresie Black Friday klienci chętniej odwiedzali centra handlowe
W tygodniu kampanii Black Friday (19-25 listopada) odwiedzalność 130 polskich centrów handlowych wzrosła o 13,8 proc. w porównaniu do analogicznego okresu z roku 2016 oraz o 8,9 proc. w porównaniu do wyników z 2017 roku. Oznacza to, że w tym roku galerie przyciągnęły o 1,1 mln więcej klientów niż dwa lata temu - pokazują badania Retail Institute.
Black Friday czyli Czarny Piątek, to okres promocji zapoczątkowany w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Wielkiej Brytanii. Organizowany jest co roku, w ostatni piątek listopada, tuż po Święcie Dziękczynienia.
W Ameryce Północnej uznawany jest za dzień największych w roku wyprzedaży i obniżek cen, jest również kojarzony z rozpoczęciem przedświątecznych zakupów. W Polsce zjawisko to znane jest szerzej od 2016 roku.
Świadczy o tym choćby wzrost liczby klientów, którzy w czasie czarnopiątkowych promocji udają się do centrów handlowych. W porównaniu z 2017, w tym roku odwiedzalność galerii handlowych w czasie Black Fiday była wyższa o 8,9 proc., a w porównaniu do 2016 aż o 13,8 proc.
- Największy, 22,9 proc. wzrost frekwencji, odnotowały centra bardzo duże (mające ponad 40 000 m2 powierzchni wynajmu) oraz te, których dominującą ofertę stanowi moda oraz usługi (+16,5 proc. ). Co jest dość zaskakujące, centra małe i średnie odnotowały w tym roku spadki frekwencji na poziomie ok -3,5 proc. W tym samym czasie obroty, od piątku do niedzieli, wg wstępnych szacunków ekspertów RI, były dwukrotnie wyższe, niż w poprzedni weekend - ocenia Anna Szmeja, prezes Retail Institute.
Black Friday coraz bardziej polski
Według ekspertów Retail Institute, w ciągu najbliższych lat, akcje Black Friday zyskają w Polsce własny, lokalny charakter. Nasi handlowcy rozszerzają Czarny Piątek do „Black Week" lub w „Black Weekend". Wiele firm rozpoczęło obniżki cen przed 23. listopada i wydłużyło je o kolejny tydzień, otwierany kampaniami wyprzedażowymi sklepów online, „Cyber Monday".
- W odróżnieniu do Ameryki Północnej i większości krajów europejskich, w których kampania Black Friday dotyczy wybranego asortymentu, a jej celem jest wyprzedanie stanów magazynowych i towarów wolniej rotujących, w Polsce obniżki obejmowały, z wyjątkami, cały asortyment, i sięgały 30-50 proc. w branży modowej oraz 20 proc. w sektorze zdrowia i urody - podsumowują eksperci Retail Institute.
Dołącz do dyskusji: W okresie Black Friday klienci chętniej odwiedzali centra handlowe