SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Marki na przełomie dekad: Netto Polska

W naszym cyklu "Marki na przełomie dekad", w którym prezentujemy dokonania marek i ich osiągnięcia w minionej dekadzie oraz kamienie milowe w ich rozwoju, a także zakreślimy wyzwania, które stają przed nimi u progu trzeciego dziesięciolecia XXI wieku prezentujemy sieć sklepów Netto Polska.

Data powstania marki
Sieć handlowa Netto powstała w Danii w 1981 roku, wtedy też otwarty został pierwszy dyskont pod marką Netto w Kopenhadze. Z kolei historia Netto Polska rozpoczyna się w roku 1995, kiedy to funkcjonowanie rozpoczął pierwszy w naszym kraju sklep zlokalizowany w Szczecinie. 

Najważniejsze wydarzenia w ostatnich 10 latach
Jednym z kamieni milowych rozwoju Netto na polskim rynku była decyzja o wdrożeniu nowej strategii w sklepach sieci. Od ponad 2 lat Netto realizuje nową strategię, której efektem jest model Netto 3.0. Pierwszy sklep zgodny z konceptem 3.0. został otwarty w listopadzie 2018 w gdańskiej Galerii Madison. To była odpowiedź na bieżące trendy rynkowe i działania konkurencji, dzięki której udowodniono, że także sieć dyskontowa może dostarczać konsumentom wyjątkowe doświadczenia zakupowe, pozostając przy tym wierną niskim cenom.

Netto 3.0 to nie tylko przestronne i komfortowe wnętrza, utrzymane w skandynawskiej stylistyce, ale także technologiczne udogodnienia, i wzbogacony asortyment. Na półkach Netto znajdują się produkty bezglutenowe, bezlaktozowe, bezcukrowe oraz z certyfikatem BIO i EKO. Dla osób ceniących swój czas przewidziana została strefa TO GO ze świeżymi przekąskami. Netto sukcesywnie wprowadza do swoich sklepów pieczywo wypiekane na miejscu, we własnych piekarniach.  Co ważne, koncept 3.0. ma elastyczną formę, która umożliwia szybkie wprowadzanie zmian, w celu udoskonalania oferty i wyglądu sklepów. Obecnie funkcjonuje już ponad 150 sklepów w mniejszym lub większym stopniu zgodnych z formatem 3.0, gdyż poza otwarciami nowych placówek, sieć prowadzi równolegle intensywny remodeling już istniejących.

W celu wzmocnienia identyfikacji wizualnej, a także dostosowania jej do modelu Netto 3.0 uproszczone i unowocześnione zostało logo Netto. Odzwierciedla ono kierunek zmian, zgodny z czterema strategicznymi filarami, na których opiera się koncept 3.0: 1. Skandynawski charakter – skandynawskie wartości i skandynawski design; 2. Korzyść – utrzymanie niskiej ceny, dbałość o najwyższą jakość, a także współpraca z lokalnymi społecznościami; 3. Śmiałość – wyrazista komunikacja, zdecydowany kierunek zmian; oraz 4. Prostota – prosta i łatwa nawigacja, proste rozwiązania w zarządzaniu sklepem i obsłudze klienta.

Ważnym wydarzeniem dla spółki było także 25-lecie Netto w Polsce, które świętowaliśmy we wrześniu 2020 roku. Dziś sieć liczy blisko 400 sklepów i zatrudnia ok. 5,5 tys. osób.

Kamienie milowe dekady 2010-2020
Bez wątpienia kamieniem milowym w działalnościspółki jest porozumienie zawarte w czerwcu 2020 roku pomiędzy Salling Group, spółką macierzystą Netto, a właścicielem sieci handlowej Tesco, w sprawie przejęcia całości jej polskiej działalności. Transakcja obejmuje zakup przez Salling Group 301 sklepów i dwóch magazynów. Zawarta umowa ma strategiczną wartość dla rozwoju biznesu, ponieważ pozwoli w pełni wykorzystać sprawdzoną koncepcję Netto 3.0 na całym polskim rynku, dzięki zwiększeniu liczby sklepów, do blisko 700. Wszystkie przejęte placówki Tesco zostaną przekształcone w Netto 3.0. nie później niż w ciągu 18 miesięcy od zakończenia transakcji.

Trendy rynkowe minionej dekady w branży, w której działa firma
Duż wpływ na branżę handlową wywierają trzy kluczowe trendy. Są one szczególnie widoczne od ok. 2 lat.  Po pierwsze – wygoda, którą wybierają konsumenci, po drugie – idea zrównoważonej gospodarki, a także dostęp do żywności funkcjonalnej. Te koncepcje są wynikiem rosnącej świadomości społeczeństwa w zakresie potrzeb zakupowych i oszczędności czasu, ale też zmiany podejścia do tematów związanych ze zdrowym odżywianiem czy odpowiedzialnością za środowisko. Nie można też nie zauważyć wpływu pandemii koronawirusa na trendy widoczne w handlu – wielu ekspertów uważa, że rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo zakupów i warunki pracy personelu w placówkach handlowych pozostaną z nami na zawsze, bo oczekiwania klientów w tej kwestii pozostaną znacznie większe niż przed pandemią. Pandemia wzmocniła także trend związany ze zdrowym odżywianiem, większą odpowiedzialnością za środowisko i oczekiwania związane ze stałą poprawą wygody zakupów.


Najważniejsze kampanie marki w minionym dziesięcioleciu.
Netto od lat aktywnie wspiera inicjatywy sportowe, promując tym samym zdrowy tryb życia oraz zachęcając młodych ludzi do realizowania sportowych pasji. Jednym z ważniejszych działań w tym obszarze jest nawiązanie współpracy z klubem BVB oraz Akademią BVB im. Łukasza Piszczka.
Od lipca 2019 roku firma wspiera rozwój młodych sportowców, m.in. poprzez wspólną budowę pierwszej szkółki piłkarskiej należącej do klubu w Polsce, mającej szkolić przyszłe piłkarskie talenty.

We wrześniu 2020 r. w siedzibie Akademii BVB w Goczałkowicach-Zdroju zorganizowano też pierwszy Netto Camp – wyjazd piłkarski dla dzieci pracowników sieci handlowej Netto. Drugim ważnym projektem w obszarze sportu jest uruchomienie wraz z Fundacją Moniki Pyrek Funduszu Stypendialnego „Skok w marzenia”, którego celem jest wspieranie rozwoju karier młodych i wybitnie utalentowanych sportowców. W trakcie trwania czterech edycji Funduszu, stypendia sportowe, a także fachową opiekę merytoryczną otrzymało w sumie 40 młodych i utalentowanych sportowców, którzy z powodzeniem realizują swoje sportowe marzenia i zdobywają mistrzowskie tytuły.

Netto, jako organizacja odpowiedzialna społecznie, od lat walczy także z marnowaniem żywności. Aby zmniejszyć skalę wyrzucania jedzenia, współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności i wieloma lokalnymi organizacjami charytatywnymi, każdego dnia przekazując nadwyżki niesprzedanych produktów spożywczych z obowiązującym terminem ważności. Dodatkowo, w 2019 roku uruchomiono też aplikację „Nie marnujemy żywności”, dzięki której wszyscy jej użytkownicy mogą w realny sposób podejmować walkę z marnowaniem żywności i na bieżąco sprawdzać jakie produkty przeceniono w najbliższych sklepach Netto. Takie produkty dostępne są w sklepach sieci w specjalnych skrzynkach oznakowanych hasłem „Stop marnowaniu żywności”.

Skandynawskie pochodzenie Netto zobowiązuje także do stałej troski o środowisko naturalne, dlatego firma wdraża rozwiązania z zakresu gospodarki w obiegu zamkniętym. Wprowadzono do sklepów system skrzynek wielokrotnego użytku na produkty z asortymentu warzyw i owoców, torby z plastiku pochodzącego z recyclingu, a także torby materiałowe. Zrezygnowano też z foliowych osłonek na sałatę, a plastikowe patyczki higieniczne marki własnej zastąpiono ekologicznymi patyczkami higienicznymi. Są wykonane z bambusa pochodzącego ze zrównoważonych upraw, posiadają certyfikat FSC i nadają się do recyclingu.

W ostatnich dwóch latach zaproponowano klientom aż sześć programów lojalnościowych, które pozwoliły na budowanie długotrwałej relacji z nimi i nagradzanie tych najbardziej lojalnych. Dzięki nim do sprzedaży wprowadzono produkty luksusowych marek – garnki, patelnie i noże marki Thomas by Rosenthal, szklaną zastawę marki Shott Zwiesel, torby i walizki marki Ellehammer, garnki i patelnie marki MasterChef w bardzo przystępnych cenach, a także masę plastyczną, w akcji skierowanej do rodzin z dziećmi, Masa Kreatywności HeyClay. Wszystkie akcje okazały się sukcesem sprzedażowym. Dla przedsiębiorców i instytucji w 2019 roku stworzono autorski, dedykowany im program „Czas na biznes”, dający możliwość odroczonej płatności bezgotówkowej bez odsetek i prowizji we wszystkich sklepach Netto w Polsce.

Kluczowe zmiany personalne w ostatnim 10-leciu
Kluczowe zmiany personalne w Netto Polska dotyczą zarządu spółki w naszym kraju. Od 3 stycznia 2018 roku, funkcję dyrektora generalnego Netto Polska pełni Janusz Stroka.
W listopadzie 2018 roku do zespołu Netto dołączył Witold Baran, obejmując stanowisko dyrektora Zakupów.
W październiku 2019 roku Netto Polska zyskało także nowego dyrektora operacyjnego – Krzysztofa Kamińskiego.
W tym roku z kolei, chcąc kontynuować rozwój oraz utrzymać tempo ekspansji, w Netto Polska utworzono nowe stanowisko – chief marketing officer, które od grudnia 2020 roku obejmuje Filip Fiedorow.

    
Obecna pozycja rynkowa Netto na tle konkurencji.
Netto jest trzecim co do wielkości dyskontem w Polsce, a przejęcie sklepów Tesco ma pozwolić zrealizować firmie ambicję znalezienia się w piątce największych sieci handlowych w kraju.
Sklepy Netto znane są przede wszystkim mieszkańcom zachodniej, południowej, północnej i centralnej Polski. W planach firma ma pojawienie się na wschodzie kraju oraz umocnienie pozycji w centralnej Polsce, w czym ma pomóc transakcja z Tesco – część przejętych placówek zlokalizowana jest Polsce wschodniej, gdzie do tej pory Netto było nieobecne.


Wyzwania, przed którymi staje firma wchodząc w trzecią dekadę XXI wieku
Netto działa na rynku dyskontów, na którym panuje bardzo silna konkurencja. Dodatkowe wyzwanie dla całej branży handlu detalicznego stanowi obecna sytuacja w kraju, związana z pandemią COVID-19.
Nieustannym priorytetem, który z pewnością będzie aktualny także podczas kolejnej dekady, jest rozwój sieci oraz optymalne i elastyczne dopasowanie oferty handlowej do zmieniających się potrzeb klientów. Jednocześnie niezwykle istotna dla firmy jest i nadal będzie także troska o środowisko naturalne. Netto jako marka ze skandynawskimi korzeniami, z pewnością będzie kontynuowała wdrażanie w ramach swoich działań rozwiązań służących środowisku.

Otrzymane w tym okresie nagrody
Netto Polska ma na swoim koncie wiele nagród i wyróżnień. To m.in. otrzymana w 2019 roku nagroda „Market Roku 2019” w kategorii Najbardziej Innowacyjny Koncept Handlowy, za realizację konceptu 3.0, zgodnie z którym powstają nowoczesne placówki Netto. W tym roku sklep Netto w Szczecinie przy ul. Metalowej znalazł się w ścisłym gronie laureatów konkursu Market Roku w kategorii Najlepsza Zagraniczna Sieć Handlowa, zdobywając wyróżnienie.
Otrzymany tytuł „Solidnego Pracodawcy 2020” jest uhonorowaniem nieustannych działań sieci w budowaniu silnej kultury organizacyjnej oraz tworzeniu transparentnych warunków pracy opartych o szacunek.
W ubiegłym roku bambusowe bawełniane patyczki higieniczne marki własnej Lovena zdobyły prestiżową nagrodę w międzynarodowym konkursie European Private Label Awards, a firma została doceniona za przyszłościową inicjatywę i wysiłki wkładane w ograniczenie produkcji plastiku

 

Dołącz do dyskusji: Marki na przełomie dekad: Netto Polska

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl