SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

KRRiT wprowadza oznaczenia product placementu i nowe symbole „wiekowe”

W polskich stacjach telewizyjnych i radiowych programy z product placementem będą odpowiednio oznaczone. Jednocześnie zmieniają się symbole informujące, w jakim wieku młodzi widzowie nie powinni oglądać określonych programów.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji poinformowała właśnie o rozporządzeniu z 30 czerwca, wprowadzającym do polskiego prawa obowiązek oznaczania audycji, w których zastosowano lokowanie produktu, czyli inaczej product placement. W przypadku programów telewizyjnych informujący o tym znak graficzny (patrz poniżej) musi zostać umieszczony zarówno na samym początku programu, przy wznowieniu po przerwie reklamowej, jak i na końcu. Za każdym razem ma być wyświetlany nie krócej niż przez cztery sekundy, zajmując powierzchnię minimum 5 proc. ekranu. Znak ma być też pokazywany przez cały czas trwania napisów końcowych. W przypadku audycji radiowych z product placementem ma pojawić się czytany przez lektora komunikat „audycja zawiera/zawierała lokowanie produktu” - na początku, po przerwie reklamowej i na końcu programu.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia jego ogłoszenia. KRRiT uzasadnia, że wprowadza je, aby dostosować polskie prawo do wymogów Unii Europejskiej. Tak więc w ciągu dwóch tygodni przy wszystkich programach telewizyjnych i radiowych wykorzystujących product placement pojawią się nowe oznaczenia.

KRRiT zmienia też znaki informujące o wieku, poniżej którego widzowie nie powinni oglądać określonych programów telewizyjnych. I tak zamiast czerwonego kółka pokazywany ma być czerwony kwadrat z białym kluczykiem w środku, a zamiast zielonego kółka - zielony kwadrat z uśmiechniętą buźką w środku. Pozostałe znaki również mają formę kwadratów z cyframi oznaczającymi wiek, poniżej którego nie powinno się oglądać konkretnego programu. Wszystkie symbole zaprojektowało studio Platige Image.

Nowelizację tego rozporządzenia KRRiT przyjęła 12 lipca. Zmienione przepisy wejdą w życie za 30 dni. Rada argumentuje, że nowe znaki są bardziej widoczne i czytelne.

Dołącz do dyskusji: KRRiT wprowadza oznaczenia product placementu i nowe symbole „wiekowe”

28 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ORZECHgda/ORZECH3756
Kolejna durnota! Brawo KRRIT !!!

Oczywiście nadal oznaczenia wiekowe przez cały czas trwania programów?
Pozdrowienia dla posiadaczy plazm..
odpowiedź
User
zenek
Kiedyś, gdy chodziło się do kina, była też grupa wiekowa "od 18 lat". Czyżby teraz dzieci były o 2 lata bardziej dojrzałe?? W każdy razie ja do tej liczby lat dodaję 2 i moje dzieciaki to wiedzą. Na marginesie: nie wiem czy ktoś przegląda te filmy pod względem klasy wiekowej. Czasami w klasie "od 12 lat" można zobaczyć takie sceny, że nawet dorosły jest zniesmaczony. Przykład? Wczoraj na vod oglądałem "Ciacho". Kategoria: od 12 lat.
odpowiedź
User
zenek
Cyt "Co takiego było w tym Ciachu bo nie wiadomo czy to takie zniesmaczające czy twoje odczucia'" Otóż odpowiadam: śmiałe i rzekłbym "udziwnione" sceny erotyczne nieodpowiednie dla mojej 12-letniej córki. Pozdrawiam.
odpowiedź