Koniec boomu na rynku serwisów streamingowych. Wzrosty wyhamują
W ciągu 6 najbliższych lat wartość amerykańskiego rynku OTT wzrośnie z 74 mld dol. do 82 mld dol. Z prognozy Digital TV Research wynika, że płatne serwisy streamingowe, takie jak Netflix, Amazon Disney+ czy Max, mogą liczyć na nieznaczne wzrosty. W lepszej sytuacji są bezpłatne usługi AVoD i FAST.
Do 2029 roku przychody graczy SVoD, czyli oferujących płatne subskrypcje wzrosną o „zaledwie” 2 mld dol., do 54,6 mld dol. Na większy wzrost mogą liczyć darmowe usługi AVoD z reklamami. W 2023 roku ich przychody w USA wyniosą 15,6 mld dol., na koniec 2024 roku 17,5 mld dol., pięć lat później 21,6 mld dol. Rosnąć mają też darmowe kanały linearne w streamingu z reklamami (FAST). W 2023 roku ich przychody wyniosą 4,3 mld dol., a w 2029 roku już 6,5 mld dol.
„Rynek dojrzewa i konsoliduje się”
Analitycy zwracają uwagę, że amerykański rynek jest coraz bardziej nasycony. - Te prognozy odzwierciedlają nową rzeczywistość. Subskrypcje są chwiejne, gdy rynek dojrzewa i konsoliduje się. Wzrost reklamy będzie niższy niż nasze poprzednie prognozy ze względu na trudniejsze warunki rynkowe i większą ostrożność ze strony platform. Platformy są bardziej ostrożne w kwestii zwiększania wydatków na treści, które mogłyby przynieść dodatkowych subskrybentów - ocenił Simon Murray, główny analityk w Digital TV Research.
Jeszcze w maju ta sama firma prognozowała, że przychody FAST w USA przekroczą w 2028 roku 9,8 mld dol. Przedstawiono też równie optymistyczną prognozę globalną odnośnie przychodów z AVoD. Miały wzrosnąć z 41 mld dol. na koniec 2022 roku do 91 mld dol. w 2028 roku.
W Polsce w modelu AVoD oferowane są m.in. YouTube, TVP VOD czy VOD.pl. Ostatnio Telewizja Polsat zdecydowała się na zamknięcie darmowej usługi Polsat Go. Wprowadziła też tani pakiet Polsat Box Go Start za 30 zł rocznie. Dwa i pół roku temu także Player zrezygnował z bezpłatnego pakietu i postawił na hybrydę modeli AVoD i SVoD.
W przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych i Europy Zachodniej, nad Wisłą wciąż małą popularnością cieszą się kanały FAST. Trzy dedykowane do streamingu stacje filmowe po polsku i kilkadziesiąt kanałów anglojęzycznych znajdziemy w Rakuten TV. Darmowe kanały telewizyjne znajdziemy także w serwisach Pilot Wp czy Megogo.
Dołącz do dyskusji: Koniec boomu na rynku serwisów streamingowych. Wzrosty wyhamują