Najwięksi polscy wydawcy nie przystąpili do Google Showcase. „Warunki gorsze od regulacji unijnych”
Google zawarł z niektórymi wydawcami w Polsce umowy o płaceniu im za treści w ramach platformy Showcase w Wiadomościach Google. W programie nie ma jednak największych graczy medialnych na naszym rynku. Niektórzy z nich, jak Agora zwlekają z decyzją, zaś według Izby Wydawców Prasy warunki oferowane polskim wydawcom przez Google są dalekie od oczekiwań. - One nie leżą w długofalowych, dobrze rozumianych interesach wydawców prasy i dziennikarzy, którzy też są beneficjentami europejskich przepisów o prawach pokrewnych - ocenia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jacek Wojtaś, koordynator ds. europejskich w IWP.
Od kilku lat trwają spory pomiędzy największymi firmami technologicznymi a wydawcami. Media domagają się przede wszystkim od Google i Facebooka, aby płaciły one za korzystanie z autorskich treści, które zamieszczają na swoich platformach. Z kolei Big Techy argumentują, że zamieszczając treści i ich fragmenty od wydawców w swoich serwisach przynoszą mediom istotny wzrost odbiorców.
Showcase trafiło do Polski
W środę Google poinformował, że wprowadza w Polsce program licencjonowania treści dla wydawców informacyjnych - Showcase w Wiadomościach Google. Do programu na starcie przystąpiło 27 wydawców, reprezentujących 47 różnorodnych redakcji, w tym media ogólnokrajowe, regionalne, specjalistyczne i lokalne.
Czytaj także: Niemieccy wydawcy dostaną pieniądze od Google. Na liście Der Spiegel, Die Zeit i Handelsblatt
Showcase w polskim @GoogleNews już jest i wygląda tak:@SpidersWebPL @natematpl @antyweb @bezprawnik pic.twitter.com/hbncpacbQO
— Adam Malczak (@AdamMalczak) February 9, 2022
Showcase w Wiadomościach Google to produkt, dzięki któremu użytkownicy i użytkowniczki mogą zobaczyć, jakie artykuły z informacjami redakcje uznały za najważniejsze, a także poznać dodatkowe informacje kontekstowe o wydarzeniach dzięki panelom przygotowywanym bezpośrednio przez te media.
Panele z treściami pochodzącymi od uczestniczących w programie wydawców będą widoczne dla polskich internautów poszukujących informacji w Wiadomościach Google oraz w Google Discover.
Wielcy nieobecni
Na liście polskich partnerów Showcase w Wiadomościach Google są wydawcy z różnych segmentów tematycznych, oto ona w aktualnym stanie: Antyweb, Bezprawnik, Biała się dzieje, Bizblog, Defence 24, DoRzeczy.pl, Dzień Dobry Bełchatów, ECHOmedia.info, eLuban.pl. gostynska.pl, halogorlice.info, INNPoland, Ino.online, jarocinska.pl, KCI - www.kutno.net.pl, Kłodzko 24,korso.pl, korso24.pl, korsokolbuszowskie.pl, korsosanockie.pl, krotoszynska.pl, limanowa.in - portal informacyjny, Lublin24, Łuków24,Moja Ostrołęka, naTemat, Niezależna.pl, Nowe Świecie, Nowa Ruda 24, PortalPlock.pl, rawicz24.pl, Spider’s Web, TerazGostynin.pl, TKO.pl, Tuba Łęcznej, TuŁÓDŹ Sp. z o.o., wBieszczady.pl, wpolityce.pl, Wprost.pl, Wspólnota Lubartowska, Wydawnictwo Sztafeta sp. z o.o., Zabkowice.pl, zpleszewa.pl, zwielkopolski24.pl, Życie Kalisza, 300Gospodarka, 300POLITYKA.
Łatwo zauważyć, że w tej grupie zabrakło największych wydawców na naszym rynku, wśród nich Agory, Ringier Axel Springer Polska, Wirtualnej Polski, Inforu czy dziennika „Rzeczpospolita”.
Skąd ta nieobecność? Żadna z zainteresowanych stron nie mówi o tym wprost. Część dużych wydawców odmówiła komentarza w tej sprawie. Nieco światła rzuca Nina Graboś, dyrektor ds komunikacji korporacyjnej w spółce Agora.
- Na obecnym etapie negocjacji z firmą Google jest za wcześnie, aby poczynić jakiekolwiek wiążące deklaracje, czy oceniać ten projekt - wyjaśnia Nina Graboś. - Podejmując decyzje w tym zakresie Agora będzie uwzględniać szereg czynników, w tym m.in. reakcję rynku i odbiorców na wprowadzenie programu Showcase. Będziemy także uczestniczyć we wszystkich działaniach podejmowanych pod auspicjami Izby Wydawców Prasy dotyczących dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym.
Z kolei Wirtualna Polska, ustami swojego rzecznika Michała Siegiedy komentuje sprawę jednym krótkim zdaniem: - Na razie podjęliśmy decyzję, że nie dołączamy do tego projektu, nie we wszystkim chcemy być pierwsi.
Czytaj także: Google zaczął płacić kanadyjskim mediom za ich artykuły
Europejska dyrektywa w tle?
Swoją opinię o wprowadzeniu Showcase w Polsce ma Izba Wydawców Prasy (IWP). Sugeruje ona, że ruch amerykańskiego Big Techu jest związany z unijną dyrektywą o prawach autorskich i pokrewnych, która czeka na implementację w Polsce.
- Uruchomienie w Polsce programu Showcase, potwierdza, że Google zdaje sobie sprawę, iż za wykorzystywanie treści prasowych trzeba płacić wydawcom - zaznacza w rozmowie z nami Jacek Wojtaś, koordynator ds. europejskich w IWP. - Problem polega jednak na tym, że - zgodnie z naszymi informacjami - warunki oferowane przez amerykańskiego giganta nie leżą w długofalowych, dobrze rozumianych interesach wydawców prasy i dziennikarzy, którzy też są beneficjentami prawa pokrewnego.
Przedstawiciel IWP przypomina, że prawo to przyznaje wydawcom i dziennikarzom art. 15 dyrektywy cyfrowej Unii Europejskiej.
- Zarówno wydawcy zrzeszeni w IWP, jak i inne podmioty działające na polskim rynku liczą, że polski ustawodawca nie będzie zwlekał z implementacją dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym (UE/2019/790). Opóźnianie implementacji służy jedynie światowym gigantom technologicznym, kosztem polskich dziennikarzy, twórców i wydawców - zaznacza Wojtaś.
Według niego należy też podkreślić, iż beneficjentami wspomnianego prawa pokrewnego są wszyscy wydawcy i dziennikarze.
- Programy typu „Google News Showcase”, a z takim mamy tutaj do czynienia, skierowane są jedynie do uznaniowo wybranych wydawców - tłumaczy Wojtaś. - Z tego tez powodu niemiecki Kartellamt (odpowiednik polskiego UOKiK) prowadzi oficjalne postępowanie i sprawdza czy działania koncernu i warunki umów nie naruszają przepisów antymonopolowych. Od naszych zaprzyjaźnionych organizacji z innych krajów wiemy, iż wysokość proponowanych rekompensat w ramach programów typu GNS jest kilka, kilkanaście razy mniejsza, niż wskazują na to szacunki. To chyba też wyjaśnia, dlaczego w Polsce do programu przystąpiło niewielu wydawców.
Izba Wydawców Prasy i Stowarzyszeniem Dziennikarzy i Wydawców Repropol pracują nad własną inicjatywą, która ma na celu wypracowania systemu egzekwowania rekompensat od gigantów cyfrowych. W projekt zaangażowani są najwięksi polscy wydawcy, m.in.: Agora, Infor, Gremi Media, Interia, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska.
Google Showcase zostało uruchomione pod koniec 2020 roku. Działa m.in. w Brazylii, Niemczech, Japonii, we Włoszech czy Wielkiej Brytanii. Odbiorcy zobaczą treści m.in. z "Der Spiegel", "Stern", "Die Zeit" czy "Folha de S.Paulo", radia Band i serwisu Infobae.
Rekordowe wyniki właściciela Google
Zysk Alphabet na akcję wyniósł 30,69 USD wobec konsensusu na poziomie 27,34 USD. Przychody spółki w czwartym kwartale sięgnęły 75,33 mld USD (po wzroście o 32 proc. rok do roku), a rynek szacował je na 72,17 mld USD.
W całym ub.r. wpływy koncernu poszły w górę o 41 proc. do 257,64 mld USD, a zysk netto - z 40,27 do 76,03 mld USD.
Dołącz do dyskusji: Najwięksi polscy wydawcy nie przystąpili do Google Showcase. „Warunki gorsze od regulacji unijnych”
Niektóre się udało.
media też same sobie winne, pisząc cały czas o fb, insta czy tik toku same sobie odbierają ruch, wiele osób jak już tam wejdzie to już nie wraca do tradycyjnych portali