SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Szefowa Google Polska: To od wydawców zależy obecność w Google Showcase

Google wprowadził w Polsce platformę Showcase, w ramach której ma płacić wydawcom za korzystanie z ich treści. W projekcie zabrakło na razie największych mediów newsowych na naszym rynku. - Nie jest prawdą, że udział w programie Showcase w jakikolwiek sposób wyklucza przyszłe rozmowy na temat wykorzystania fragmentów treści objętych regulacjami dyrektywy o prawach autorskich - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Magdalena Kotlarczyk, szefowa polskiego oddziału Google.

Magdalena Kotlarczyk Magdalena Kotlarczyk

Google zawarł z niektórymi wydawcami w Polsce umowy o płaceniu im za treści w ramach platformy Showcase w Wiadomościach Google. W programie nie ma jednak największych graczy medialnych na naszym rynku. Niektórzy z nich, jak Agora zwlekają z decyzją, zaś według Izby Wydawców Prasy warunki oferowane polskim wydawcom przez Google są dalekie od oczekiwań.

Obecnie na liście polskich partnerów Showcase w Wiadomościach Google są wydawcy z różnych segmentów tematycznych: Antyweb, Bezprawnik, Biała się dzieje, Bizblog, Defence 24, DoRzeczy.pl, Dzień Dobry Bełchatów, ECHOmedia.info, eLuban.pl. gostynska.pl, halogorlice.info, INNPoland, Ino.online, jarocinska.pl, KCI - www.kutno.net.pl, Kłodzko 24,korso.pl, korso24.pl, korsokolbuszowskie.pl, korsosanockie.pl, krotoszynska.pl, limanowa.in - portal informacyjny, Lublin24, Łuków24,Moja Ostrołęka, naTemat, Niezależna.pl, Nowe Świecie, Nowa Ruda 24, PortalPlock.pl, rawicz24.pl, Spider’s Web, TerazGostynin.pl, TKO.pl, Tuba Łęcznej, TuŁÓDŹ Sp. z o.o., wBieszczady.pl, wpolityce.pl, Wprost.pl, Wspólnota Lubartowska, Wydawnictwo Sztafeta sp. z o.o., Zabkowice.pl, zpleszewa.pl, zwielkopolski24.pl, Życie Kalisza, 300Gospodarka, 300POLITYKA.

Czytaj także: Alphabet z 20,6 mld dolarów kwartalnego zysku. Wpływy reklamowe Google 32 proc. w górę 

Showcase to wola wydawców

O szczegółach funkcjonowania Showcase na naszym rynku i pytaniach dotyczących funkcjonowania tego projektu Wirtualnemedia.pl rozmawiają  z Magdaleną Kotlarczyk, szefową Google Polska.

Wirtualnemedia.pl: Google uruchomił w Polsce nowy produkt i program licencjonowania treści od wydawców - Showcase w Wiadomościach Google. Co to oznacza dla użytkowników?

Magdalena Kotlarczyk: To przede wszystkim kolejny sposób, w jaki ułatwiamy wszystkim dostęp do różnorodnych źródeł informacji. Dzięki temu korzystający z Wiadomości Google czy funkcji Google Discover będą mogli zobaczyć, jakie materiały uczestniczące w programie redakcje uznały za najważniejsze, a także poznać nowe media i tworzone przez nie treści. Jest to więc kolejny sposób, aby każdy z nas miał dostęp do informacji, które są dla nas najistotniejsze, a dla wydawców to szansa na pogłębienie relacji z czytelnikami i czytelniczkami oraz na dotarcie do nowych odbiorców ich treści.

Dlaczego na liście polskich wydawców w lokalnym programie Showcase nie ma największych „nazwisk”? RASP, Agory, WP, Rzeczpospolitej?

Nad uruchomieniem Showcase w Wiadomościach Google w Polsce pracowaliśmy od wielu miesięcy i dzięki tej pracy na starcie mamy szerokie grono 27 wydawców, reprezentujących 47 różnorodnych redakcji, od ogólnopolskich po te najbardziej lokalne. Łączy je to, że wszystkie albo widzą w internecie szansę na dalszy rozwój, albo pokazały, że można zbudować cyfrowe medium informacyjne od zera i osiągnąć sukces na rynku.

Nowy produkt i program licencyjny zaprezentowaliśmy wszystkim wiodącym polskim wydawcom informacyjnym, do których skierowany jest Showcase. To do wydawców należy decyzja, czy chcą być obecni w programie i otrzymywać comiesięczne opłaty licencyjne oraz skorzystać z szansy na dotarcie do nowych czytelników i czytelniczek czy na nawiązanie głębszej relacji z tymi, którzy trafiają na ich strony za pośrednictwem takich usług jak Wiadomości Google czy Google Discover.

Jak pokazują przykłady z innych krajów, Showcase to usługa atrakcyjna także dla największych i najbardziej znanych wydawców, którzy stawiają na rozwój w internecie - np. w Wielkiej Brytanii w programie współpracujemy m.in. z The Financial Times, The Telegraph, The Independent, a w Niemczech z Der Spiegel, Die Zeit czy Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Naturalnie będziemy kontynuować rozmowy z wydawcami w Polsce, do których skierowany jest Showcase. Jeszcze raz powtórzę - to do nich należy decyzja, czy dołączyć do programu.

To nie „zastępstwo” dla regulacji europejskich

Jakie warunki muszą spełnić media, by uczestniczyć w Showcase? Jakich korzyści finansowych mogą się spodziewać?

Showcase prezentuje pochodzące od wydawców przekrojowe treści dziennikarskie,  dotyczące bieżących wydarzeń. We wszystkich krajach uwzględniając treści w Showcase opieramy się na współpracy z wydawcami o charakterze „newsowym” i bierzemy pod uwagę obiektywne kryteria udziału, takie jak różnice w charakterystyce odbiorców w zależności od danego kraju czy regionu, zasięg czy wielkość ruchu na portale danego wydawcy, członkostwo w stowarzyszeniach branżowych i inne.

Ponadto wydawcy muszą mieć już rozwiniętą obecność w internecie i dobrze funkcjonującą działalność w zakresie tworzenia cyfrowych treści dziennikarskich. Showcase jako produkt dla odbiorców jest w dużej mierze oparty na tekstach i zdjęciach - dlatego będzie bardziej odpowiedni dla niektórych wydawców (gazety codzienne, portale informacyjne) niż dla innych (np. nadawców radiowych). Z ponad 1200 publikacji, od których licencjonujemy już treści do Showcase, ponad 90 proc. to media lokalne lub regionalne - szczególną uwagę przykładamy do pozyskiwania tego typu treści do programu, z myślą o tym jak ważne są one dla lokalnych społeczności.

Wydawcy uczestniczący w Showcase - oprócz dodatkowych możliwości poszerzania grona odbiorców swoich treści i budowania głębszej relacji z nimi - będą otrzymywać miesięczne opłaty licencyjne od Google.

Pojawiły się wątpliwości dotyczące związków pomiędzy startem Showcase, a planowaną implementacją w Polsce unijnych przepisów o prawach pokrewnych...

Warto tu wyjaśnić, że - wbrew mitom powielanym przez niektóre organizacje - program Showcase nie jest zależny od wdrożenia tzw. prawa pokrewnego dla wydawców. Jak mówiliśmy otwarcie już wcześniej, w miarę jak to prawo wejdzie w życie w Polsce, ewentualne opłaty za wykorzystanie treści wydawców w usługach Google takich jak wyszukiwarka (a konkretniej takich treści, które wykraczają poza krótkie fragmenty - tzw. snippety - przy linkach, bo te zostały wyłączone z zakresu obowiązywania dyrektywy o prawach autorskich) będą przedmiotem naszych oddzielnych negocjacji z poszczególnymi wydawcami. Podobnie jak obecnie dzieje się w Niemczech, gdzie obok Showcase podpisaliśmy już ponad 20 umów na wykorzystywanie takich rozszerzonych fragmentów wiadomości. Są to umowy oddzielne od Showcase, zawierane także z wydawcami, którzy wcześniej dołączyli do tego programu.

Nie jest prawdą, że udział w programie Showcase w jakikolwiek sposób wyklucza przyszłe rozmowy na temat wykorzystania fragmentów treści objętych regulacjami dyrektywy o prawach autorskich. Jednocześnie wydaje się oczywiste, że takich rozmów prowadzić nie możemy, dopóki te przepisy nie są wdrożone.

Czytaj także: Google pozwany za monopol. Szwedzi chcą 2,1 mld euro odszkodowania

Czy wprowadzenie Showcase w Polsce było konsultowane z organizacjami zrzeszającymi media?

Showcase jest kolejnym narzędziem dla wydawców, którzy są stronami umów licencyjnych i to z nimi przede wszystkim rozmawialiśmy i będziemy rozmawiać. Naturalnie zależy nam na współpracy z organizacjami branżowymi i także w tym przypadku rozmawialiśmy z tymi otwartymi na rozmowy, zwłaszcza starając się zrozumieć jak Showcase może być pomocnym narzędziem dla prasy lokalnej.

Choć w ostatnich miesiącach pojawiały się różnego rodzaju nieprawdziwe informacje dotyczące Showcase i szkoda, że czasem je powielano zamiast zweryfikować u źródła - czyli u nas - zawsze pozostajemy otwarci na współpracę ze wszystkimi organizacjami. Branża informacyjna ma przed sobą wiele wyzwań, ale i szans - naszym zdaniem powinniśmy wszyscy partnersko współpracować, żeby zapewnić jej stabilność i silne podstawy cyfrowego rozwoju.

Dołącz do dyskusji: Szefowa Google Polska: To od wydawców zależy obecność w Google Showcase

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
dixi
Będzie jak zawsze, Google stworzył, a za dwa lata skasuje to. Szkoda zachodu by w to iść.
0 0
odpowiedź
User
tworca youtube
Wyhoduja grupke lojalnych i sformatuja rynek. Kiedy juz bedzie monopol - podyktuja swoje warunki a w przypadku problemow jak teraz maja youtuberzy z KRRiT beda siedIec cicho bo to nie ich problem. Wspomnicie co tu napisalem. Chciwi na kase w to wejda a wieksi nie beda miec wyjscia. Za pare lat google bedzie dyktowal warunki i bedziecie tego wszyscy zalowac jak my.
0 0
odpowiedź
User
QOQO
Nie no, wszyscy rozumieją, o co w tym chodzi, także na pewno ci najwięksi wydawcy o tym wiedzą.
Problem jest tylko jak zawsze w pieniądzach.
Gdyby Google więcej za to płaciło, to od razu byłby tam Onet itd.
0 0
odpowiedź