Google będzie płacić australijskim mediom za treści. Na początek Seven West Media
Google zawarł umowę z australijską grupą wydawniczą Seven West Media, w ramach której będzie płacić tej firmie za jej treści wykorzystywane na platformach Google. To na razie pierwszy kontrakt tego typu zawarty przez Google w Australii.
Niedawno poinformowano, że Google zobowiązał się do zapłacenia francuskiej prasie ok 63 mln euro w siągu 3 lat w zamian za wykorzystywanie na swoich platformach treści pochodzących od francuskich wydawców.
Porozumienie kończy spór pomiędzy Google a działającymi we Francji mediami, które uważają że są okradane przez amerykański koncern i pozbawiane należnych im opłat licencyjnych.
Czytaj także: Google obiecuje koniec dyskryminacji finansowej kobiet. Zapłaci 2,6 mln dolarów wyrównania
Australia: Krok w sprawie porozumienia
Spory na linii Google - wydawcy nie dotyczą jedynie rynku francuskiego. Podobna sytuacja panuje także w Australii. W połowie 2020 r. rząd tamtejszego kraju zaczął przygotowywać przepisy, które mają nakładać na Google obowiązek płacenia australijskim mediom za korzystanie z ich autorskich materiałów.
Teraz Reuters podał, że w sporze nastąpił pewien postęp. Google zawarł umowę z działającą w Australii grupą wydawniczą Seven West Media posiadającą 21 tytułów prasowych, zgodnie z którą będzie wnosił opłaty licencyjne za wykorzystywane treści.
Seven West Media jest pierwszym medium w Australii z podobnym kontraktem z Google. Wysokości opłat nie podano, rozliczenia mają się odbywać za pośrednictwem prowadzonej przez Google platformy News Showcase.
Today, we’re excited to announce that Seven West Media will be joining Google News Showcase, a new licensing program which proudly supports original, trusted journalism. More here → https://t.co/B5g30yqJ8F. pic.twitter.com/yV3Jhzz4EM
— googledownunder (@googledownunder) February 15, 2021
Na razie nie wiadomo, czy Google osiągnie podobne indywidualne porozumienia z innymi wydawcami w Australii, na razie fiaskiem zakończyły się negocjacje prowadzone z News Corp i Nine Entertainment Co Holdings.
Czytaj także: Mateusz Morawiecki: celem podatku reklamowego sprawiedliwe opodatkowanie gigantów cyfrowych
Obserwatorzy rynku oceniają, że podejmując indywidualne rozmowy z mediami Google chce przerwać wprowadzenie w życie wymienionych wcześniej przepisów. Jednak australijski rząd pomimo podpisania umowy z pierwszym wydawcą zapowiada, że będzie nadal kontynuował prace nad odgórnymi regulacjami rynku.
W minionym kwartale koncern Alphabet osiągnął wzrost przychodów o 23,5 proc. do 56,9 mld dolarów i zysku netto z 10,67 do 15,23 mld dolarów. Wpływy reklamowe z YouTube’a zwiększyły się o 46 proc., a z Google Cloud - z 2,61 do 3,83 mld dolarów.
Dołącz do dyskusji: Google będzie płacić australijskim mediom za treści. Na początek Seven West Media