Eska.pl przed PolskieRadio.pl i RMF24.pl na czele serwisów radiowych, mocno w górę RadioZET.pl (TOP15)
Wśród serwisów stacji i nadawców radiowych najwięcej użytkowników i odsłon mają Eska.pl, PolskieRadio.pl i RMF24.pl, a na najdłużej internautów przyciągają RMFon.pl i Open.fm. W ciągu roku bardzo duży wzrost odwiedzalności zanotowało RadioZET.pl.
W maju br. Eskę.pl (ZPR Media) odwiedziło 2,45 mln użytkowników (czyli 9,85 proc. wszystkich polskich internautów), którzy wykonali 15,92 mln odsłon (w tym 4,84 mln krajowych odsłon mobilnych), a każdy korzystał ze strony średnio przez 35 minut i 19 sekund - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
Serwis jest wyraźnym liderem pod względem liczby użytkowników - wyprzedził PolskieRadio.pl o 744,3 tys., a RMF24.pl (Grupa RMF) i RadioZET.pl (Eurozet) o ponad milion. Natomiast najwięcej odsłon zanotował RMF24.pl - 16,49 mln, o 567,4 tys. więcej niż Eska.pl i o 1,19 mln więcej niż PolskieRadio.pl.
Z kolei zdecydowanie najdłuższy średni czas korzystania osiągają serwisy pełniące funkcję playerów radiowych: pozwalające słuchać różnych stacji i nagrań audycji (co internauci najczęściej robią w tle innych aktywności w internecie), natomiast niezawierające wielu tekstów czy innych treści. I tak z RMFon.pl (Grupa RMF) przeciętny użytkownik korzystał w maju przez 25 godzin i 43:39 minuty, a z Open.fm (pod koniec maja razem z PolskąStacją.pl przejęty od Grupy Allegro przez Grupę Wirtualna Polska) - 15 godzin i 48:05 minuty. EskaGO.pl (ZPR Media) zanotowała 7 godzin i 19:03 minuty średniego czasu, a Tuba.pl (Grupa Gazeta.pl) - 4 godziny i 13:35 minut.
Z drugiej strony w rankingu znalazło się kilka serwisów o profilu informacyjnym, na czele z RMF24.pl z 1,35 mln użytkowników i 16,49 mln odsłon i TOKFM.pl (Grupa Gazeta.pl) z 970,2 tys. użytkowników i 7,95 mln odsłon. W połowie lipca do tej grupy dołączyła Eskainfo.pl z wiadomościami lokalnymi.
Polskie Radio materiały ze wszystkich swoich anten udostępnia w jednym serwisie, natomiast nadawcy komercyjni mają po kilka serwisów dotyczących różnych rozgłośni i typów treści. W zestawieniu są cztery strony Grupy RMF (RMF24.pl, RMF.FM, RMFon.pl, RMFmaxxx.pl), dwie Eurozetu (RadioZET.pl i Antyradio.pl), dwie Grupy Radiowej Agory, wchodzące w skład Grupy Gazeta.pl (TOKFM.pl i Tuba.pl) oraz trzy Grupy Radiowej Time należącej do ZPR Media (Eska.pl, EskaGO.pl, EskaRock.pl).
TOP15 serwisów stacji i nadawców radiowych w maju 2015 roku | |||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL | |||||
serwis | real users | odsłony ogółem | krajowe odsłony mobilne | czas na RU [godz:min:s] | zasięg |
eska.pl | 2 449 442 | 15 925 826 | 4 838 054 | 00:35:19 | 9,85% |
polskieradio.pl | 1 705 162 | 15 304 112 | 2 603 419 | 00:08:55 | 6,86% |
rmf24.pl | 1 347 316 | 16 493 276 | 6 346 736 | 00:07:42 | 5,42% |
radiozet.pl | 1 236 134 | 9 557 359 | 1 830 684 | 03:39:14 | 4,97% |
tokfm.pl | 970 216 | 7 947 631 | 1 463 330 | 00:10:34 | 3,90% |
rmf.fm | 878 656 | 5 823 905 | 1 118 272 | 00:15:00 | 3,54% |
rmfon.pl | 718 811 | 9 500 785 | 296 398 | 25:43:39 | 2,89% |
eskago.pl | 637 057 | 4 309 885 | 403 957 | 07:19:03 | 2,56% |
tuba.pl | 543 855 | 4 426 231 | 149 577 | 04:13:35 | 2,19% |
open.fm | 530 015 | 12 951 828 | 33 562 | 15:48:05 | 2,13% |
rmfmaxxx.pl | 388 804 | 2 964 859 | 473 443 | 00:05:46 | 1,56% |
eskarock.pl | 297 428 | 909 084 | 247 137 | 00:09:44 | 1,20% |
polskastacja.pl | 268 548 | 2 262 406 | 6 926 | 00:03:38 | 1,08% |
antyradio.pl | 227 881 | 2 063 151 | 360 580 | 03:38:39 | 0,92% |
radiomaryja.pl | 172 975 | - | - | - | 0,70% |
W skali roku zasięg Eski.pl zmalał o 18,3 proc. - z 12,06 proc. do 9,85 proc., a liczba jego użytkowników o 6,2 proc. - z 2,61 mln do 2,45 mln. Natomiast liczba odsłon serwisu zmniejszyła się o 4 mln, czyli 20 proc.
Od wyników Megapanelu z maja to zasięg jest zdecydowanie bardziej miarodajnym wskaźnikiem zmian odwiedzalności niż liczba użytkowników, ponieważ statystyki z tego miesiąca po raz pierwszy oparto na zaktualizowanych danych z NetTracka o ogólnej liczbie polskich internautów, która zwiększyła się z 21,66 mln do 24,85 mln. W konsekwencji wszystkie serwisy z miesiąca na miesiąc zanotowały wzrosty liczby użytkowników o kilkanaście procent (zobacz szczegóły). Przełożyło się to też na zmiany średniego czasu korzystania przez użytkownika.
W praktyce oznacza to, że procentowo większy jest wzrost liczby użytkowników niż zasięgu, a w przypadku spadku - wyraźniejszy spadek zasięgu niż liczby użytkowników. Przykładowo Polskieradio.pl zyskało 537,6 proc. użytkowników (26 proc. w górę), a jego zasięg zwiększył się o 27,2 proc. (z 5,39 proc. do 6,86 proc.), natomiast Eskarock.pl straciła 61,3 tys. użytkowników (17,1 proc. w dół) przy spadku zasięgu o 27,7 proc. Kilka serwisów (RMFon.pl, EskaGO.pl i RMFmaxxx.pl) mimo niewielkich wzrostów liczby użytkowników zanotowało spadki zasięgu.
Bardzo dużo zyskało w skali roku RadioZET.pl. Liczba użytkowników wzrosła o 732,3 tys. (czyli o 145,4 proc.), zasięg - z 2,33 proc. do 4,97 proc. (czyli o 113,3 proc.), a liczba odsłon - o 3,74 mln (64,3 proc. w górę). Polskieradio.pl przy podanym wyżej wzroście zasięgu zanotowało o 2,37 mln odsłon więcej niż przed rokiem (18,3 proc. w górę), a RMF24.pl przy niewielkim wzroście zasięgu (o 3,2 proc.) miało o 6,3 mln odsłon więcej (61,8 proc. w górę), a Open.fm przy zasięgu o 8,1 proc. wyższym - prawie trzy razy więcej odsłon (wzrost z 4,4 mln do 12,95 mln).
Z kolei RMFon.pl zanotowała spadek zasięgu o 3 proc. (z 2,98 proc. do 2,89 proc.) i liczby odsłon o milion (to 9,5 proc. w dół). EskaGO.pl straciła 8,9 proc. zasięgu (spadek z 2,81 proc. do 2,56 proc.) i 1,79 mln odsłon (29,4 proc. w dół), a PolskaStacja.pl - 28 proc. zasięgu i 1,12 mln odsłon (33,1 proc. w dół).
Dołącz do dyskusji: Eska.pl przed PolskieRadio.pl i RMF24.pl na czele serwisów radiowych, mocno w górę RadioZET.pl (TOP15)
Ciekawe czy regionalne serwisy polskiego radia jak np radia wroclaw kultura tez wliczaja sie "pod parasol" polskiego radia?