Discovery Polska z większymi wpływami, spisało na straty 46 mln zł inwestycji w nadawcę Metro
Spółka Discovery Polska w ub.r. osiągnęła wzrost przychodów o 13,9 proc. do 129,86 mln zł i zysku operacyjnego z 22,31 do 23,27 mln zł. Natomiast jej strata netto pogłębiła się z 7,92 do 19,53 mln zł, głównie wskutek spisania na straty 46 mln zł inwestycji w nadawcę stacji Metro.
Discovery Polska zajmuje się usługami wsparcia w ramach rachunkowości zarządczej, rachunkowości finansowej, kadr, płac, wsparcia IT dla innych podmiotów koncernu Discovery w Europie Środkowo-Wschodniej.
Wszystkie przychody spółki są osiągane w ramach tego koncernu. W ub.r. wpływy od Discovery Communications Europe wzrosły z 99,68 do 112,38 mln zł, od Discovery Corporate Services - z 310 tys. zł do 3,7 mln zł, od Discovery Networks Benelux - z 1,85 do 2,57 mln zł, a od Dplay Entertainment Limited - z zera do 1,81 mln zł.
Niższe wpływy od TVN
Z kolei przychody od TVN zmniejszyły się z 9,25 do 7,28 mln zł, a od TVN Media - z 1,48 mln zł do zera.
Po tym jak na początku 2018 roku Discovery przejęło Scripps Networks Interactive, ówczesnego właściciela grupy TVN, zintegrowano działalność obu firm w Polsce. W 2019 roku TVN przejął od Discovery Polska zarządzanie jego stacjami w zakresie programingu i dystrybucji (TVN Media zaczęło sprzedawać ich ofertę reklamową), a także obszar badań i marketingu.
80 pracowników więcej
Koszty operacyjne Discovery Polska wzrosły rok do roku z 91,57 do 105,22 mln zł, czyli o 19,4 proc. Zdecydowana większość to koszty pracownicze: nakłady na wynagrodzenia poszły w górę z 52,3 do 66,94 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia dla zatrudnionych - z 7,81 do 11,04 mln zł.
W ub.r. w firmie pracowało średnio 311 osób, o 80 więcej niż w 2019 roku. Zarząd zarobił w ub.r. 13,31 mln zł, rok wcześniej było to 12,96 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Koszty usług obcych zwiększyły się z 13,06 do 21,16 mln zł. Z kolei wydatki na zużycie materiałów i energii zmalały z 7,48 do 1,23 mln zł, na podatki i opłaty - z 3,22 do 1,39 mln zł, na amortyzację - z 2,68 do 2,48 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 5,01 mln zł do 978 tys. zł.
W ub.r. firma na niefinansowe aktywa trwałe przeznaczyła 5,44 mln zł, a w br. planuje wydać w tym zakresie 12,57 mln zł.
W efekcie jej zysk sprzedażowy zwiększył się z 22,4 do 24,64 mln zł, a zysk operacyjny - z 22,31 do 23,27 mln zł.
10 mln zł dywidend, nadawca Metro warty 46 mln zł mniej
Discovery Polska ma 100 proc. udziałów spółek Discovery Romania, Discovery Hungary i Green Content (ta ostatnia to nadawca kanału Metro dostępnego m.in. w naziemnej telewizji cyfrowej).
Przychody z dywidend od Discovery Hungary zmalały rok do roku z 3,22 mln zł do 948 tys. zł, a od Discovery Romania wzrosły z 5,58 do 9,1 mln zł.
Z kolei Green Content od kilku lat notuje spore straty. W konsekwencji Discovery Polska obniżyło wycenę jej posiadanych udziałów z 33 mln zł do zera.
Natomiast w bilansie za ub.r. zaksięgowało 46 mln zł utraty wartości inwestycji w Green Content. W konsekwencji koszty finansowe poszły w górę z 33,71 do 46,32 mln zł.
Z drugiej strony we wrześniu ub.r. Discovery Polska zostało dokapitalizowane przez swojego jedynego właściciela - spółkę DNI Europe Holdings, która objęła nowe udziały za 46,05 mln zł.
Wkrótce Discovery i TVN razem z HBO i CNN
W maju br. zapowiedziano globalną fuzję Discovery z koncernem TimeWarner należącym obecnie do telekomu AT&T. W połączonej firmie większościowym akcjonariuszem będą obecni akcjonariusze AT&T z 71 proc. walorów, a 29 proc. akcji przypadnie Discovery. AT&T dostanie też 43 mld dolarów w gotówce, obligacjach i w formie zmniejszenia zadłużenia WarnerMedia.
Transakcja ma zostać sfinalizowana w przyszłym roku.
Do WarnerMedia należą przede wszystkim wytwórnia filmowa Warner Bros. oraz nadawcy telewizyjni CNN, HBO i Cartoon Network (dwaj ostatni są obecni w Polsce) W połowie 2018 roku firma, wówczas działająca pod nazwą Time Warner, została przejęta przez AT&T za ok. 85 mld dolarów, z czego 42,5 mld dolarów w gotówce.
Dołącz do dyskusji: Discovery Polska z większymi wpływami, spisało na straty 46 mln zł inwestycji w nadawcę Metro