UOKiK sprawdzi zmiany regulaminu Allegro, użytkownicy skarżą się na prowizję od kosztów dostawy
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające dotyczące zmian w regulaminie Allegro. Niektórzy użytkownicy platformy skarżą się m.in. na to, że prowizję zaczęto pobierać także od kosztów dostawy.
W komunikacie UOKiK zwrócił uwagę, że zgodnie z nowymi zasadami prowizje na Allegro pobierane są nie tylko od cen produktów, lecz także kosztów ich dostawy. - Zmiany te spowodowały wzrost pobieranych przez Allegro prowizji oraz spotkały się z negatywnymi reakcjami sprzedających i licznymi skargami kierowanymi do UOKiK - zaznaczył regulator.
Allegro prowizje od całej wartości transakcji, także od kosztów dostawy, nalicza od początku czerwca. Wprowadzenie tej zmiany zostało odroczone o dwa miesiące w związku z epidemią.
Ponadto UOKiK sprawdzi przyjęte przez Allegro zasady zwrotów pobranych prowizji (naliczanie tzw. rabatów transakcyjnych) w sytuacji, w której kupujący odstępuje od umowy zawartej za pośrednictwem platformy internetowej, oraz zasady funkcjonowania usługi Allegro Smart.
W komunikacie stwierdzono, że oceniając regulamin Allegro pod kątem stosowania klauzul niedozwolonych, wątpliwości prezesa UOKiK budzi postanowienie regulujące zasady wprowadzania zmian do regulaminu świadczenia usług, m.in. przewidujące „akceptację” zmian w regulaminie bez aktywności ze strony użytkownika portalu (np. poprzez automatyczne odnowienie oferty w serwisie). UOKiK analizuje, czy wyżej opisane klauzule mogą być niedozwolone
- Dociera do nas wiele skarg ze strony przedsiębiorców na zmieniony mechanizm opłat pobieranych przez Allegro. Pojawiły się nawet sugestie, iż mechanizm ten może służyć podwyższeniu wyceny spółki przed jej wejściem na giełdę. Zweryfikujemy, czy mechanizm opłat stosowany przez Allegro, który jest największym przedsiębiorcą segmentu e-commerce w Polsce, nie narusza prawa konkurencji - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.
Postępowania wyjaśniające są prowadzone przez UOKiK w sprawie, a nie przeciwko konkretnym podmiotom. Oznacza to, że na tym etapie działań nie są formułowane zarzuty w odniesieniu do przedsiębiorców ani osób zarządzających. Mogą zakończyć się wszczęciem postępowania antymonopolowego w sprawie praktyk ograniczających konkurencję.
W grudniu ub.r. UOKiK wszczął inne postępowanie przeciwko Allegro.pl. Według regulatora platforma udostępniała swojemu oficjalnemu sklepowi opcje sprzedaży i promocji niedostępne dla innych sprzedawców. Gdyby karę wymierzono w 2019 roku, spółka mogłaby być ukarana kwotą nawet 170 mln zł. - Jesteśmy przekonani, że obecne postępowanie potwierdzi wysokie standardy, jakimi się kierujemy - skomentowało Allegro.
Allegro szykuje się do debiutu giełdowego
Allegro to zdecydowanie najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce. Według badania Gemius/PBI w lipcu br. serwis Allegro.pl zanotował 17,61 mln użytkowników, 1,37 mld odsłon oraz 12 minut i 32 sekundy średniego dobowego czasu korzystania, a jego aplikacja mobilna miała 4,89 mln użytkowników.
W ostatnich miesiącach Bloomberg i Reuters podały nieoficjalne informacje o wejściu Allegro na giełdę . Dowiedziały się, że firma ofertę dla inwestorów przygotowuje wspólnie ze spółką Lazard. Według Bloomberga część posiadanych walorów Allegro chcą sprzedać inwestorom giełdowym fundusze Permira i Mid Europa Partners. Akcji Allegro ma natomiast nie sprzedawać jego trzeci właściciel - fundusz Cinven.
Wartość oferty publicznej Allegro jest szacowana na 2,3-3 mld dolarów. W efekcie wycena firmy wyniosłaby ok. 11 mld dolarów.
- Oferta publiczna i debiut na warszawskiej giełdzie Allegro planowane są na październik tego roku - powiedziała w sierpniu Polskiej Agencji Prasowej osoba zbliżona do procesu. Dodała, że do inwestorów indywidualnych trafić ma kilka procent oferowanych akcji, pozostałe zaoferowane będą inwestorom instytucjonalnym.
Akcje oferowane będą przez BM PKO BP, Santander DM oraz prawdopodobnie BM Pekao. Allegro oraz jego obecni udziałowcy nie udzielają informacji o debiucie giełdowym firmy.
2,4 mld zł wpływów i 399 mln zł zysku Allegro
Przychody firmy Allegro.pl z usług e-commerce zwiększyły się z 1,61 mld zł w 2018 roku do 2,08 mld zł, wpływy reklamowe - ze 128,1 do 165,69 mln zł, przychody ze sprzedaży towarów - z 62,79 do 115,21 mln zł, a pozostałe wpływy - z 25,95 do 30,42 mln zł.
Wpływy z e-commerce to przede wszystkim z prowizji od sprzedaży na platformie, a marketingowe - z opcji płatnej promocji ofert. W ostatnich latach Allegro podwyższało prowizję w niektórych kategoriach (jednocześnie rezygnowano z opłat za wystawianie ofert), a z początkiem czerwca br. zaczęło naliczać prowizję przy każdej transakcji od ceny z uwzględnieniem kosztu dostawy.
Na koniec ub.r. w firmie pracowało 1 969 osób, wobec 1 713 rok wcześniej.
Dołącz do dyskusji: UOKiK sprawdzi zmiany regulaminu Allegro, użytkownicy skarżą się na prowizję od kosztów dostawy