SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agora wydała ponad 50 proc. więcej na prąd. Zabezpieczyła jego zakupy na 2023 r.

W trzech kwartałach br. wydatki grupy kapitałowej Agora na zużycie materiałów i energii oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów poszły w górę o 53,8 proc. do 102,2 mln zł, o czym przesądził wzrost cen prądu i papieru. Firma zabezpieczyła już sobie prąd na cały przyszły rok, dzięki czemu uniknie dalszych podwyżek.

Warszawska siedziba Agory / Fot. Maciek Jaźwiecki Agencja Wyborcza.pl. Warszawska siedziba Agory  /  Fot. Maciek Jaźwiecki  Agencja Wyborcza.pl.

Wysoki wzrost kosztów zużycia materiałów i energii przez grupę Agora częściowo wynika z niższej bazy porównawczej z początku ub.r., gdy przez pierwsze cztery miesiące należące do firmy kina Helios były zamknięte, a ze względu na ograniczenia epidemiczne mniej reklamowano się na outdoorze, co odczuła spółka zależna AMS.

Tylko w pierwszym kwartale br. wydatki w tym zakresie poszły w górę rok do roku o 78,3 proc. - z 18 do 32,1 mln zł. W drugim kwartale wzrosły o 67,7 proc., z 20,1 do 33,7 mln zł, a w trzecim - o 28,6 proc., z 28,3 do 36,4 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

To najmocniej rosnąca pozycja kosztował w bilansie grupy Agora. W trzecim kwartale br. wydatki pracownicze wzrosły o 18,2 proc. do 89,5 mln zł, natomiast dużo niższa dynamika była w przypadku kosztów amortyzacji (w górę o 4,1 proc. do 40,2 mln zł) oraz usług obcych (o 1,6 proc. do 95,2 mln zł).

Agora odczuła wzrost cen prądu i papieru

W sprawozdaniu grupy Agora wskazano, że koszty zużycia materiałów i energii wzrosły w br. m.in. „ze względu na istotny rynkowy wzrost cen prądu i papieru”. Dodano, że same wydatki na zużycia energii zwiększyły się o 53,8 proc.

- Kolejnym czynnikiem, który rzutował na wzrost tej kategorii wydatków, były wyższe koszty materiałów produkcyjnych (głównie w działalności poligraficznej oraz w segmencie reklama zewnętrzna) oraz pozostałych materiałów (głównie w działalności kinowej) - wyliczono.

Agora spodziewa się, że w czwartym kwartale inflację dalej będzie odczuwać w zakresie druku prasy i książek, do czego najmocniej przyczyni się wzrost kosztów materiałów produkcyjnych i wolumenu produkcji, a także osłabienie się złotego do euro. Więcej niż przed rokiem na energię i materiały wyda też w pionie filmowo-książkowym (w związku z powrotem kin i gastronomii do pełnej działalności operacyjnej) oraz reklamy zewnętrznej.

Siedziba Agory z panelami fotowoltaicznymi

Od kilku lat w Agorze działa grupa zakupowa, która kontraktuje energię na giełdzie dla spółki Agory (m.in. na potrzeby działalności poligraficznej) oraz Grupy Radiowej Agory. - Dzięki temu dla tych obszarów zabezpieczono energię na cały 2023 r., uniezależniając się od dalszych wahań cen na rynku - podkreślono w sprawozdaniu.

Ponadto cztery lata temu rozpoczęto unowocześnianie siedziby głównej Agory przy ul. Czerskiej w Warszawie pod kątem optymalizacji energetycznej. wymieniono elementy infrastruktury budynku na energooszczędne oraz zamontowano panele fotowoltaiczne na dachu budynki, a także na dachu należącej do Agory drukarni. Dzięki temu zużycie energii ograniczono o ok. 30 proc.

W trzecim kwartale br. grupa Agora przy minimalnym wzroście wpływów zanotowała 24,5 mln zł straty netto. Koszty operacyjne firmy zwiększyły się o 4,7 proc., na niekorzyść zadziałały też słaby złoty i wyższe stopy procentowe.

Od początku 2020 roku firma kwartalny zysk netto osiągnęła tylko raz - w czwartym kwartale ub.r. (24,12 mln zł). W środę 24 listopada na koniec sesji za akcję spółki płacono 4,34 zł, rekordowo mało w 23-letniej historii jej obecności na warszawskiej giełdzie. W zeszły piątek kurs wynosił 4,40 zł.

Dołącz do dyskusji: Agora wydała ponad 50 proc. więcej na prąd. Zabezpieczyła jego zakupy na 2023 r.

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
S
Istny czas apokalipsy. Tym razem nie ten filmowy, a realny. Tym razem dotyczący wydawnictw magazynów papierowych.

21 grudnia wyjdzie listopadowy (opóźnienie z przyczyn zdrowotnych wydawcy) numer "Pixela". Ale szkopuł nie w opóźnieniu, a w czym innym. Otóż będzie to OSTATNI numer "Pixela". W ogóle ostatni.
0 0
odpowiedź
User
Mądra Jola
Panie Adamie wolny rynek, o take Polskę pan walczył i co teraz dopiero tęsknota do komunizmu, za późno Panie Adamie, za późno, za późno
0 0
odpowiedź
User
Pablo
Trzeba ciac koszty to wychodzi z prostej marematyki. Inaczej spadna ceny akcji a firma nie bedzie rentowna. Juz dawno powinni zamknac segment papierowej prasy. Bo to ich ciagnie w dol. Ale brakuje tam dobrego managementu.
0 0
odpowiedź