SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora, Fratria, PMPG i Jakubas walczą o Radio ZET. Czesi podbijają cenę

W tym tygodniu do Warszawy przyjadą przedstawiciele firmy Czech Media Invest, obecnego właściciela Eurozetu. Będą spotykać się z podmiotami zainteresowanymi przejęciem grupy radiowej. Według informacji portalu Wirtualnemedia.pl, to już ostatnia faza negocjacji, a o Radio ZET nadal walczą Agora, Fratria, PMPG Polskie Media i Zbigniew Jakubas. Ale nagłe pojawienie się w grze tego ostatniego daje Czechom okazję na podbicie ceny.

Eurozet został wystawiony na sprzedaż kilka miesięcy po kupnie go przez Czech Media Invest od francuskiego koncernu Lagardère. Czeska firma przejęła Eurozet razem z aktywami radiowymi Lagardère w Czechach, Rumunii i na Słowacji, płacąc 73 mln euro. Transakcję ogłoszono w kwietniu ub.r., a w czerwcu zgodę na jej realizację w naszym kraju wyraził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W konsekwencji do rady nadzorczej Eurozetu z ramienia Czech Media Invest weszli Daniel Častvaj (jako przewodniczący) i Branislav Miškovič (jako wiceprzewodniczący) oraz Ondrej Novak. Nie zmienił się natomiast zarząd firmy. Pod koniec października pojawiły się informacje, że Czech Media Invest szykuje się do sprzedaży Eurozetu.

O grupę radiową od początku starają się Agora, Fratria i PMPG Polskie Media, a początkowo zainteresowana była także Grupa ZPR Media. Portal Wirtualnemedia.pl jako pierwszy poinformował, że Fratria ma zapewnione finansowanie dla tej transakcji, bo bank Pekao SA wydał promesę udzielenia kredytu, a jego wartość może wynieść około 51 mln euro.

Czesi podbijają cenę

Z nieoficjalnych informacji portalu Wirtualnemedia.pl wynika, że w tym tygodniu przedstawiciele Czech Media Invest będą spotykać się w Warszawie z podmiotami zainteresowanymi kupnem Eurozetu. Jest to już ostatnia faza negocjacji.

Nasi rozmówcy, znający kulisy negocjacji, wskazują, że Czech Media Invest może mieć już wybraną najlepszą ofertę, ale spotkania w cztery oczy będą próbą podbicia ceny. Zwłaszcza, że w ostatniej chwili zainteresowanie przejęciem Radia ZET zgłosił Zbigniew Jakubas. Biznesmen złożył ofertę i oficjalnie to potwierdził.

- W tej sytuacji Czesi mogą blefować, powiedzieć pozostałym: mamy ofertę, która przebiła waszą. Jak na to odpowiecie? - opowiada nasz rozmówca.

Jak zareagują na to negocjujący? - Na pewno nie odejdą od stołu - słyszymy. Według naszych ustaleń, zainteresowanie tym przejęciem jest duże, a CMI właśnie w tym upatruje szansę na zamknięcie transakcji jak najwyższą kwotą.

Agora potwierdza: negocjujemy przejęcie Eurozetu

W zeszły piątek po południu Agora poinformowała w komunikacie giełdowym o negocjacjach dotyczących przejęcia Eurozetu, właściciela kilku stacji radiowych na czele z Radiem ZET. Tym samym spółka potwierdziła nieoficjalne informacje o zainteresowaniu przejęciem Radia ZET. Agora zaznaczyła w komunikacie, że kupić Eurozet chce wspólnie z czeską spółką SFS Ventures, która przejmie ok. 60 proc. udziałów, natomiast Agorze przypadnie 40 proc.

- Spółce oraz SFS Ventures nie została udzielona wyłączność na prowadzenie negocjacji w przedmiocie nabycia udziałów Eurozet - zaznaczyła Agora. - Potencjalna transakcja jest zgodna z długoterminową strategią Grupy Agora, w szczególności z planem wzmacniania pozycji grupy kapitałowej Agory na wybranych dotychczasowych rynkach działalności - dodała.

Większościowym udziałowcem SFS Ventures jest firma Sourcefabric oferująca rozwiązania typu open source dla mediów, a mniejszościowym - amerykańska spółka Salvatorska Ventures LCC należąca do funduszu Media Development Investment Fund (MDIF). Fundusz ten w połowie 2016 roku kupił 5,35 mln akcji Agory stanowiących 11,22 proc. kapitału zakładowego spółki i dających 8,26 proc. głosów na jej walnym zgromadzeniu.

Media Development Investment Fund działa od 1995 roku, jest organizacją non-profit, wspiera przede wszystkim media i dziennikarzy w krajach z zagrożoną wolnością słowa. Przez 22 lata wydał 171 mln dolarów, z czego 148 mln dolarów na pożyczki i inwestycje.

Także miliarder Zbigniew Jakubas złożył ofertę kupna Grupy Eurozet. Ujawnił ten fakt, choć przed przystąpieniem do negocjacji Czech Media Invest wymagała podpisania umowy o zachowaniu poufności. Mennica Polska, której większościowymi akcjonariuszami są Zbigniew i Joanna Jakubasowie, od kilku lat jest mecenasem Nagrody Radia ZET im. Andrzeja Woyciechowskiego. Podczas ostatniej uroczystości wręczenia tej nagrody (dostali ją autorzy reportażu „Superwizjera” o neonazistach) Jakubas zadeklarował, że jego firma w kolejnej edycji ufunduje dodatkowe wyróżnienie.

Jakubas powiedział w rozmowie z "Pulsem Biznesu" ważność jego oferty upływała 31 stycznia. - W przypadku braku decyzji sprzedającego, po tym terminie nie zamierzamy uczestniczyć w procesie - powiedział.

Rzeczniczka PiS: nie dla większego wpływu spekulantów giełdowych na media w Polsce

W sobotę kilka tekstów krytycznie oceniających możliwe przejęcie Eurozetu przez Agorę i SFS Ventures ukazało się na portalu wPolityce. Witryna należy do Fratrii, która według ustaleń Wirtualnemedia.pl też złożyła ofertę kupna właściciela Radia ZET, uzyskując finansowanie kredytowe w wysokości ok. 51 mln euro od Banku Pekao SA.

Na wPolityce.pl podkreślono, że za SFS Ventures stoi fundusz wspierany przez George’a Sorosa. W tekście zatytułowanym „Soros chce mocno wejść na polski rynek medialny. Źródła w obozie rządowym: ‘Ten spekulant to zagrożenie dla państwa. Nie będzie zgody’” zacytowano anonimową osobę z obozu władzy.

W artykule przypomniano, jak we wrześniu 1992 roku George Soros wspólnie z innym inwestorem Stanleyem Druckenmillerem przeprowadzili atak spekulacyjny na kurs funta brytyjskiego. Doprowadziło to do dużego spadku tego kursu, mimo natychmiastowego podniesienia stóp procentowych w Wielkiej Brytanii. Soros na całej operacji zarobił ok. miliarda dolarów.

W sobotę wieczorem link do tekstu wPolityce.pl z wypowiedziami anonimowego przedstawiciela obozu rządzącego udostępniła na Twitterze Beata Mazurek, rzeczniczka prasowa Prawa i Sprawiedliwości.

- PiS z prezesem J. Kaczyński na czele, uważa, że Państwo powinno zrobić wszystko, by spekulanci giełdowi nie zwiększali wpływu na rynek medialny. Celem Polski i powinnością do nadzoru nad rynkiem organów powinno być zwiększenie udziału kapitału PL i troska o pluralizm - skomentowała Mazurek.

Za to pod koniec grudnia wicenaczelny „Gazety Wyborczej” skrytykował ewentualne przejęcie Eurozetu przez Fratrię. - To przejęcie będzie zbrukaniem dzieła Andrzeja Woyciechowskiego, założyciela i dziennikarskiej legendy Zetki - ocenił.

Kurski zaznaczył, że to jego opinia, a nie stanowisko Agory. - Nie zajmuję się biznesami Agory, ale dziennikarstwem. Nie komentowałem sprawy przejęcia Zetki w imieniu Agory, ale we własnym - Jarosława Kurskiego z „Wyborczej". Ład medialny w Polsce ulegnie dalszej destrukcji, jeżeli Radio Zet przejmie Fratria. Za państwowe pieniądze powstanie konsorcjum medialne na węgierski wzór, gdzie nie będzie mowy o krytyce władzy, a przeciwnie - powiedział portalowi Wirtualnemedia.pl.

Eurozet sprzedawany pół roku po przejęciu przez Czech Media Invest

Eurozet został wystawiony na sprzedaż kilka miesięcy po kupnie go przez Czech Media Invest od francuskiego koncernu Lagardere. Czeska firma przejęła Eurozet razem z aktywami radiowymi Lagardere w Czechach, Rumunii i na Słowacji, płacąc 73 mln euro. Transakcję ogłoszono w kwietniu 2018 roku, a w czerwcu zgodę na jej realizację w Polsce wyraził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Na początku grudnia 2018 roku portal Wirtualnemedia pl poinformował, że ofertę zakupu Eurozetu złożyła Grupa Fratria. Wśród potencjalnie zainteresowanych oprócz Fratrii i Agory wymieniano także Zbigniewa Jakuba, ZPR Media i PMPG Polskie Media. Dwa tygodnie temu Jakubas potwierdził, że złożył taką ofertę.

Do grupy Eurozet należą Radio ZET, Antyradio, Meloradio (do września ub.r. działające pod nazwą ZET Gold) i Chillizet oraz serwisy internetowe, a także spółka Studio ZET produkująca reklamy radiowe i telewizyjne oraz agencja eventowa Eurozet Live.

38 mln zł zysku Eurozetu w 2017 r.

Do Eurozetu należą Radio ZET, Antyradio, Meloradio (do września ub.r. działające pod nazwą ZET Gold) i Chillizet oraz serwisy internetowe, a także spółka Studio ZET produkująca reklamy radiowe i telewizyjne oraz agencja eventowa Eurozet Live. W 2017 r. firma zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 2,9 proc. do 171,9 mln zł oraz wzrost zysku ze sprzedaży o 14 proc. do 38,1 mln zł.

W ostatnich latach Radio ZET notowało spore spadki słuchalności. Według badania Radio Track od sierpnia do października ub.r. stacja miała 12,3 proc. udziału w rynku słuchalności, wobec 13,9 proc. rok wcześniej. Pod koniec września rozgłośnia rozstała się z redaktorem naczelnym Sławomirem Assendi.

Antyradio od sierpnia do października ub.r. miało 2 proc. udziału w rynku, Meloradio - 0,9 proc., a Chillizet - 0,2 proc.

Z kolei według badania Gemius/PBI w sierpniu ub.r. Radiozet.pl zanotowało 4,34 mln realnych użytkowników i 29,33 mln odsłon, Antyradio.pl - 1,48 mln użytkowników i 6,31 mln odsłon, Chillizet.pl - 1,21 mln użytkowników i 3,63 mln odsłon, a Planeta.fm (641,8 tys. użytkowników i 2 mln odsłon).

Agora zapowiadała 500 mln zł na przejęcia

W połowie ub.r. Agora ogłosiła swoją strategię na lata 2018-2022. Zapowiedziała wtedy, że przeznaczy prawie 500 mln zł na przejęcie, m.in. w sektorze marketingu internetowego i e-commerce.

We wrześniu poinformowała, że za 4,4 mln euro kupi 25 proc. akcji czeskiej spółki ROI Hunter oferującej platformę marketingową umożliwiającą firmom z branży e-commerce promowanie i sprzedaż produktów za pośrednictwem Google’a i Facebooka.

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów netto ze sprzedaży o 4,8 proc. do 795,1 mln zł oraz 7,1 mln zł zysku netto (wobec 7 mln zł straty netto rok wcześniej).

Segment radiowy firmy miał 77,9 mln zł przychodów (tyle samo co rok wcześniej) oraz 12,9 mln zł zysku EBITDA (w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku wyniósł on 10,3 mln zł). Do firmy należą udziały w nadawcy Radia TOK FM, a także stacje Radio Złote Przeboje, Radio Pogoda i Rock Radio.

Nowa ramówka Radia ZET

W ostatnich tygodniach w ramówce Radia ZET zaszły spore zmiany. Od początku stycznia poranek „Dzień dobry Bardzo” od poniedziałku do piątku (godz. 6.00-10.00) prowadzi duet Marcin Sońta i Mateusz Ptaszyński. Następnie mikrofon przejmie Agnieszka Kołodziejska, która jest gospodynią pasma „Siła muzyki” (godz. 10.00-14.00).

Informacyjno-rozrywkowe „Uważam ZET” do godziny 18.00 prowadzą Ewelina Pacyna i Damian Michałowski. Natomiast gospodarzem wieczornej „Siły muzyki” (między 18.00 a 21.00) został Marcin Łukasik.

Codziennie od godz. 21.00 na antenie Radia ZET usłyszeć będzie można nowe dwugodzinne programy autorskie: „Coolturalny wieczór” Tomasza Kasprzyka (poniedziałek), „Nie ZŁY pacjent w Radiu ZET” Michała Figurskiego (wtorek), „Planeta singli” Macieja Stuhra i Agnieszki Więdłochy (środa), „Halo ZET” Marcina Łukasika i Kamila Nosela (czwartek) oraz „ZET na punkcie muzyki” Marcina Wojciechowskiego (piątek).

Weekendowe wydanie „Dzień dobry bardzo” poprowadzi Tomasz Kasprzyk, a w soboty o godz. 10.00 Beata Tadla zaprosi na swój „To właśnie weekend”. Poza tym bez zmian emitowane będą wywiady Szymona Majewskiego w „Nie mam pytań”, Tomka Michniewicza oraz Michała Korościela i Huberta Radzikowskiego. W sobotnie wieczory nie zabraknie również „Listy przebojów Radia ZET” Marcina Wojciechowskiego.

W miniony piątek wyemitowano natomiast pierwsze wydanie audycji „Kocham cię kino”, którą przygotowuje i prowadzi Grażyna Torbicka.

Roszady w Radiu ZET

W październiku 2018 r. z Radiem ZET pożegnała się szefowa anteny Agnieszka Siemiak-Harton. Ze stacją była związana przez 24 lata.

Jednocześnie funkcję redaktora naczelnego po ponad roku przestał pełnić Sławomir Assendi, zastąpił go Michał Celeda. Natomiast na stanowisku dyrektora muzycznego Radia ZET Zbigniew Zegler został zastąpiony przez Agnieszkę Woźniak.

Z końcem listopada Radio ZET pożegnało się z Marzeną Chełminiak, która była związana ze stacją od jej startu w 1990 roku. Zespół rozgłośni zwrócił się w tej sprawie o wyjaśnienia do zarządu Eurozetu.

Natomiast od początku grudnia współprowadzącym popołudniową audycję „Halo Zet” jest Marcin Łukasik, w miejsce Justyny Dżbik.

Dołącz do dyskusji: Agora, Fratria, PMPG i Jakubas walczą o Radio ZET. Czesi podbijają cenę

44 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gosc
Najbardziej bezcenne- wycie i frustracja kredytowych kombinatorów, że jest ktoś kto jak tylko zechce może sobie takie radio kupić za gotówkę.
odpowiedź
User
Heniu znasz angielski?
W jakim języku z Czechami rozmawia Uzdrowski i Orzeł?
Na pewno nie w obcym :)
odpowiedź
User
Retan
Przed zakupem zróbcie rachunek sumienia. Zadajcie sobie pytanie czy macie ludzi którzy zrobią takie radio? To do wszystkich oferentów. Trzeba mieć, nie tylko redakcyjnie ale i biznesowo sprawdzonych ludzi i przetartych we wdrożeniach. To ważne
odpowiedź