SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

42 proc. Polaków ufa dziennikarzom. Bardziej ufamy prasie niż mediom internetowym

55 proc. Polaków wierzy, że informacje podawane przez media są prawdziwe. Dziennikarzom ufa 42 proc. badanych, a organizacjom medialnym 46 proc. Bardziej ufamy gazetom niż mediom internetowym - wynika z raportu Digital News Report 2016 Instytutu Reutersa.

Najbardziej podawanym przez media informacjom ufają Finowie - 65 proc. z nich zadeklarowało, że zgadzają się ze stwierdzeniem, że w większości wypadków przedstawiane newsy są zgodne z prawdą. Na podium znaleźli się jeszcze Portugalczycy (60 proc.) i Brazylijczycy (58 proc.). Polska zajęła w tym zestawieniu 5 miejsce. 55 proc. Polaków wierzy, że informacje podawane przez media są prawdziwe.

Gorzej oceniamy wiarygodność dziennikarzy i redakcji, które reprezentują. Zaufanie do dziennikarzy deklaruje 42 proc. Polaków, a do organizacji newsowych 46 proc. Znów najwyższy wynik odnotowano w Finlandii - odpowiednio 51 i 62 proc. Największym uznaniem cieszą się dziennikarze brazylijscy - 54 proc. ankietowanych uznało ich za godnych zaufania. Najniższą estymą natomiast wśród przebadanych krajów darzeni są dziennikarze w Grecji, gdzie ufa im zaledwie co dziesiąty odbiorca.

- W przeszłości dziennikarze cieszyli się dużo większym zaufaniem, lecz w czasach pluralizmu w mediach to się zmieniło. Ufamy przede wszystkim tym dziennikarzom, którzy w jakikolwiek sposób potwierdzają nasz światopogląd. W dobie trwającego w Polsce sporu ideologicznego i politycznego część odbiorców mogła się pogubić i przez to stracić zaufanie to mediów, które obwinia za wprowadzanie chaosu i przesytu informacyjnego - mówi w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl prof. Maciej Mrozowski, medioznawca.

Instytut Reutersa sprawdził też jakiego rodzaju mediom odbiorcy ufają najbardziej. W zestawieniu wzięto pod uwagę gazety, nadawców radiowych i telewizyjnych oraz tzw. media „digital-born”, czyli stricte internetowe. Z badań wynika, że markom gazet wierzy 69 proc. badanych, nadawcom 62 proc., a mediom internetowym jedynie 45 proc.

Co ciekawe, ponad połowa internautów czerpie bieżące informacje z platform społecznościowych, a nie bezpośrednio od wydawców. W przypadku osób w wieku 18-24 lata social media po raz pierwszy pokonały telewizję jako źródło newsów. W niemal wszystkich badanych krajach znaczenie mediów społecznościowych jako głównego źródła newsów wzrosło. W Grecji aż 27 proc. internautów traktuje Facebooka, YouTube’a czy Twittera jako najważniejszych dostawców informacji, podczas gdy na telewizję wskazuje tylko 21 proc. respondentów. W Polsce znaczenie social media wzrosło rok do roku z 11 do 13 proc.

Z raportu Digital News Report 2016 wynika również, że co piąty Polak płaci za informacje w internecie, a średnio na dostęp do newsów w sieci wydajemy 50 zł rocznie. Pod względem liczby płacących jesteśmy liderem zestawienia, natomiast pod względem wydatków zamykamy listę.

Dołącz do dyskusji: 42 proc. Polaków ufa dziennikarzom. Bardziej ufamy prasie niż mediom internetowym

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
yhyt
buahaha ! ale jaja !!! te PR twory i zaufanie :))) buahaha !
odpowiedź
User
ssss
Szanowni dziennikarze , powinniście napisać,że 58 % Polaków nie ufa dziennikarzom. I własnie za takie wasze manipulacje jestem w tych 58%.
odpowiedź
User
@ssss
Szanowni dziennikarze , powinniście napisać,że 58 % Polaków nie ufa dziennikarzom. I własnie za takie wasze manipulacje jestem w tych 58%.


To nie manipulacja tylko stwierdzenie, że szklanka jest prawie do połowy pełna....
odpowiedź