410 mln zł na reklamy napojów. Coca-Cola przed Pepsi, Red Bull przed Tigerem i Blackiem, mocno w górę Tymbark (raport)
W I połowie br. producenci napojów przeznaczyli na działania reklamowe (bez internetu) 409,4 mln zł, o 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Budżet Coca-Coli był dwukrotnie większy niż Pepsi, wyraźnie wzrosły też wydatki Tymbarku.
Z analizy domu mediowego Equinox Polska - opartej m.in. na danych Kantar Media - wynika, że w skali roku najbardziej wzrosły wydatki na reklamy napojów gazowanych i niegazowanych - odpowiednio o 32 i 38 proc. Budżety marketingowe soków i nektarów zwiększyły się o 26 proc., a napojów energetyzujących - o 22 proc. Za to na reklamy wód mineralnych przeznaczono o 24 proc. mniej niż przed rokiem, a na reklamy soków i napojów dla dzieci - o 20 proc. mniej. Natomiast inwestycje marketingowe producentów napojów izotonicznych zmalały w skali roku aż o 64 proc.
Analiza Equinox Polska nie obejmuje internetu, w którym jednak producenci napojów nie są znaczącymi marketerami. Jak pokazuje badanie IAB AdEx, cały sektor żywności (napoje nie zostały z niego wydzielone) w I kwartale br. miał 7-procentowy udział w rynku reklamy online, którego całkowita wartość wyniosła 546,1 mln zł, co daje 38,3 mln zł na reklamy żywności (zobacz pełne wyniki IAB AdEx).
Napoje - wydatki reklamowe (w zł, bez internetu) |
|||
kategoria |
I połowa 2011 |
I połowa 2012 |
I połowa 2013 |
NAPOJE GAZOWANE |
80 539 628 |
88 684 181 |
117 440 409 |
WODA MINERALNA |
121 621 570 |
117 189 976 |
88 490 139 |
NAPOJE NIEGAZOWANE |
42 656 015 |
51 692 644 |
71 564 382 |
NAPOJE ENERGETYZUJĄCE |
46 082 755 |
46 506 711 |
56 748 154 |
SOKI, NEKTARY |
77 598 015 |
42 963 435 |
53 950 347 |
SOKI I NAPOJE DLA DZIECI |
28 218 772 |
15 710 724 |
12 547 865 |
NAPOJE IZOTONICZNE |
1 842 254 |
23 719 643 |
8 640 982 |
RAZEM |
398 559 009 |
386 467 314 |
409 382 278 |
Według Equinox Polska w I półroczu w mediach pozainternetowych na reklamy napojów gazowanych przeznaczono 117,4 mln zł (co daje 29 proc. udziału w całym segmencie napojów), a na reklamy wód mineralnych - 88,5 mln zł (22 proc. udziału). Napoje niegazowane zanotowały 71,5 mln zł inwestycji reklamowych i 17 proc. udziału w ogólnych wydatkach , napoje energetyzujące - 56,7 mln zł i 14 proc., a soki i nektary - 53,9 mln zł i 13 proc. Wydatki producentów soków i napojów dla dzieci wyniosły 12,5 mln zł (3 proc. udziału), a producentów napojów izotonicznych - 8,6 mln zł (2 proc. udziału).
W kategorii napojów gazowanych Coca-Cola zanotowała 52,2 mln zł wydatków reklamowych, czyli 24 mln zł mniej niż przed rokiem (to spadek o 32 proc.). Jednak to i tak ponad dwa razy więcej niż budżet Pepsi, który mimo wszystko wzrósł ponad trzykrotnie w skali roku. Od maja trwa szeroko zakrojona kampania Coca-Coli „Podziel się radością” (przeczytaj więcej i obejrzyj spot), natomiast Pepsi pod koniec czerwca ruszyła z „Wyzwaniem smaku”, polską wersją słynnej kampanii „Pepsi challenge” (więcej o tej akcji).
O 64 proc. w skali roku (czyli 3,2 mln zł) wzrosły wydatki reklamowej Hoop Coli, w której kampanii pojawił się komiksowy Wilq (więcej na ten temat). Wiosną br. do sprzedaży trafił Tymbark Gazzzowany (produkowany przez Maspex Wadowice), a jego budżet reklamowy do końca czerrwca wyniósł 6,2 mln zł (przeczytaj więcej o jego kampanii). Zdaniem specjalistów z Equinox Polska to właśnie pojawienie się Tymbarku w segmencie napojów gazowanych zdopingowało innych producentów do szerszych działań marketingowych i doprowadziło do ogólnego wzrostu wydatków aż o 32 proc.
Napoje gazowane - wydatki reklamowe (w zł, bez internetu) |
|||
marka |
I połowa 2011 |
I połowa 2012 |
I połowa 2013 |
COCA-COLA |
20 831 894 |
76 228 359 |
52 163 288 |
PEPSI |
13 151 713 |
7 362 329 |
24 889 991 |
HOOP COLA |
12 678 806 |
4 955 493 |
8 122 561 |
TYMBARK |
|
|
6 180 678 |
FANTA |
10 274 443 |
|
5 993 973 |
SCHWEPPES |
2 048 475 |
|
5 721 070 |
3 CYTRYNY |
|
|
5 065 940 |
3 POMARAŃCZE |
|
|
4 685 395 |
HELLENA |
4 053 088 |
|
2 983 588 |
JĘDRZEJ PODPIWEK |
|
|
839 890 |
SPRITE |
6 089 660 |
|
472 600 |
POLO COLA |
|
|
160 435 |
LIMONET |
|
|
139 000 |
BEWA |
|
|
22 000 |
FANTA SPRITE |
34 500 |
|
|
JURAJSKA |
10 240 |
|
|
KRYNKA |
4 833 |
|
|
VINEA |
|
138 000 |
|
ZBYSZKO |
11 361 976 |
|
|
Suma końcowa |
80 539 628 |
88 684 181 |
117 440 409 |
W kategorii wód mineralnych dwie marki z największymi budżetami reklamowymi zanotowały ich duże spadki. Wydatki na reklamy Cisowianki zmalały w skali roku 5,2 mln zł (to spadek o 23 proc.), a w przypadku wody Żywiec-Zdrój - aż o 14 mln zł (czyli 58 proc.). Przypomnijmy, że w kwietniu br. do emisji trafiła reklama Cisowianki Perlage z Monicą Bellucci (obejrzyj ten spot).
Stosunkowo największy wzrost budżetu marketingowego zanotowała Staropolanka (o 129 proc., czyli 4,5 mln zł), a największy spadek - Dobrowianka (o 67 proc., czyli 5,6 mln zł). Analitycy Equinox Polska zwracają uwagę na silne rozdrobnienie tej kategorii - na rynku obecnych jest aż 57 marek.
Woda mineralna - wydatki reklamowe (w zł, bez internetu) |
|||
marka |
I połowa 2011 |
I połowa 2012 |
I połowa 2013 |
CISOWIANKA |
24 885 857,00 |
23 360 339,00 |
18 106 221,00 |
ŻYWIEC ZDRÓJ |
20 413 638,00 |
24 176 686,00 |
10 135 385,00 |
KROPLA BESKIDU |
7 315 195,00 |
7 234 686,00 |
8 228 647,00 |
STAROPOLANKA |
2 901 520,00 |
3 491 730,00 |
7 987 930,00 |
MUSZYNIANKA |
3 854 018,00 |
5 139 253,00 |
6 865 478,00 |
JURAJSKA |
4 251 987,00 |
5 429 070,00 |
5 551 500,00 |
NAŁĘCZOWIANKA |
12 527 450,00 |
5 355 259,00 |
5 262 770,00 |
KINGA PIENIŃSKA |
1 544 838,00 |
|
4 077 734,00 |
DOBROWIANKA |
19 203 748,00 |
8 388 950,00 |
2 797 151,00 |
PIWNICZANKA |
2 075 970,00 |
1 464 885,00 |
2 342 028,00 |
Dołącz do dyskusji: 410 mln zł na reklamy napojów. Coca-Cola przed Pepsi, Red Bull przed Tigerem i Blackiem, mocno w górę Tymbark (raport)