1,3 mld zł wydaliśmy na sosy i dressingi w 2016 r.
W 2016 r. polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakupy produktów z kategorii sosów i dressingów niemal 1,3 mld zł - wynika z danych GfK.
Analizowana kategoria sosów i dressingów obejmuje majonezy, ketchupy, musztardy oraz gotowe sosy zimne, używane głównie do sałatek, kanapek, hamburgerów czy potraw z grilla, np. tatarski, chrzanowy, hamburgerowy, kanapkowy, tysiąca wysp, jak również pesto, hummus i podobne.
Dominujące segmenty kategorii, czyli majonezy i ketchupy, odnotowały niewielki spadek w ujęciu wartościowym, odpowiednio o 1,2 proc. i 0,7 proc. Odwrotny trend można zaobserwować w przypadku segmentu gotowych sosów zimnych (wzrost o 12 proc.) oraz musztard (wzrost o 3 proc.).
Ponadto widoczne są znaczne różnice pod względem wartości zakupów produktów z danego segmentu, przypadających na pojedyncze gospodarstwo domowe w ciągu roku.
Pod względem liczby nabywców, najniższy udział w zakupach całej kategorii zanotował segment gotowych sosów zimnych (63 proc.). Wzrosła natomiast częstotliwość kupowania produktów z tego segmentu (o 5 proc.).
Spośród wszystkich grup produktów zaliczanych do segmentu gotowych sosów zimnych, najbardziej dynamicznie rozwija się hummus, którego udział w zakupach całego segmentu wyniósł w ub.r. 11 proc. (w porównaniu do 4 proc. w 2015 r.). Najbardziej popularne niezmiennie pozostają tzw. sosy uniwersalne.
Jeżeli chodzi o zwyczaje zakupowe nabywców produktów z segmentu gotowych sosów zimnych, można zaobserwować związek pomiędzy częstotliwością dokonywania zakupów a zamożnością gospodarstw domowych. Im wyższe dochody danego gospodarstwa domowego, tym częściej kupowano w nim gotowe sosy zimne. Nabywcami tego segmentu były przede wszystkim gospodarstwa domowe z największych miast, liczących powyżej 200 tys. mieszkańców.
Produkty marek własnych sieci odnotowały największy udział w segmencie gotowych sosów zimnych. Wynika to z faktu, że ok. 85 proc. zakupów tego segmentu w ujęciu wartościowym było skoncentrowanych w handlu nowoczesnym (hipermarkety, supermarkety i sklepy dyskontowe). W przypadku pozostałych segmentów wskaźnik ten nie przekroczył 79 proc.
Powyższe analizy powstały na podstawie danych pochodzących z prowadzonego od ponad 20 lat panelu gospodarstw domowych GfK Polonia, którego próbę stanowi 8 tys. polskich gospodarstw domowych, zbierających dane za pomocą skanerów i raportujących o dokonywanych przez siebie zakupach produktów FMCG.
Dołącz do dyskusji: 1,3 mld zł wydaliśmy na sosy i dressingi w 2016 r.