Rozwazania o CS2

Polon Data ostatniej zmiany: 2011-01-16 17:17:34

Rozwazania o CS2

2011-01-12 10:47:57 - Polon

Kilka przemyslen dotyczacych CS2 mojego autorstwa.
Rozegralem jakies 700 gier, idzie mi chyba tak se bo ciagle jestem na
pierwszym miejscu w brazowej.

Zawsze gram terranami.

1.
Pierwsza rzecz jaka mnie zastanawia to zrownowazenie ras w CS2.

Ciekawi mnie jak to jest mozliwe aby zrownowazyc tak rozne umiejetnosci ras
i sprawic aby zadna z nich nie byla w sposob obiektywny silniejsza od
pozostalych.

Czy blizzard zastosowal jakies skomplikowane modele matematyczne, jesli tak
to jakie?

Moim zdaniem cos musi byc na rzeczy poniewaz wydaje mi sie niemozliwoscia
aby rozegrac/ rozwazyc wszystkie mozliwe rodzaje otwarc wszystkich ras.

2.
Pytanie, ktora rasa gra sie najlatwiej.

Wydaje mi sie, ze tu na czolo wysuwa sie zdecydowanie Protos.

Ja grajac terranami musze sie od poczatku gry bronic.
Musze zbudowac sciane, potem wyslac scv aby prawidlowo rozpoznal zamiary
Protosa.

Jesli idzie w stalker/ zealot rush to musze postawic dwa bunkry, wyslac pare
scv do naprawy struktur, strzelac tylko w stalkery.

To dosc skomplikowane jest, Protos o nic sie nie musi martwic.

Protos ma wiele sposobow na szybkie wykonczenie T.
T musi je wszystkie znac i pamietac o nich, musi ciagle skanowac P i
odpowiednio reagowac.

P jedyne co musi to wykonac poprawnie swoj plan, zero stresu.

3.
Pytanie, ktora rasa gra sie najtrudniej.

Nie wiem zbyt wiele o Zergach, malo osob decyduje sie na granie ta rasa,
moze to Zergi sa najtrudniejsze?

Teranie vs Protosi sa (moim zdaniem) bardzo trudna rasa do wygrania.


4.
Co o tym sadzicie?

Polon











Re: Rozwazania o CS2

2011-01-12 11:32:23 - Yakhub

Dnia Wed, 12 Jan 2011 09:47:57 -0000, Polon napisał(a):

> Kilka przemyslen dotyczacych CS2 mojego autorstwa.

Taka drobna uwaga - nie CS, tylko SC. CS to jest Counter-Strike.

> Pierwsza rzecz jaka mnie zastanawia to zrownowazenie ras w CS2.
>
> Ciekawi mnie jak to jest mozliwe aby zrownowazyc tak rozne umiejetnosci ras
> i sprawic aby zadna z nich nie byla w sposob obiektywny silniejsza od
> pozostalych.
>
> Czy blizzard zastosowal jakies skomplikowane modele matematyczne, jesli tak
> to jakie?

Wydaje mi się, że nie.

> Moim zdaniem cos musi byc na rzeczy poniewaz wydaje mi sie niemozliwoscia
> aby rozegrac/ rozwazyc wszystkie mozliwe rodzaje otwarc wszystkich ras.

Kwestia dokładnych i długotrwałych testów i powolnego strojenia
mechaniki. Na początek ustawiamy wszystkie parametry na oko i
rozpoczynamy testy. Jeżeli w statystykach nam wypada, że któraś rasa
wygrywa wyraźnie częściej (lub rzadziej) od innych, musimy nieco parametry
zmodyfikować. Następnie kontynuujemy testy, wprowadzamy poprawki i tak aż
do skutku.

Przynajmniej tak to wygląda w przypadku gier planszowych :).

--
Yakhub



Re: Rozwazania o CS2

2011-01-12 12:01:43 - Scypio

Dnia Wed, 12 Jan 2011 09:47:57 -0000, Polon napisal(a):
> Czy blizzard zastosowal jakies skomplikowane modele matematyczne, jesli tak
> to jakie?

Balans testują te setki tysięcy osób, które grają w SC2 :)
Jak np. w jakiejś jeśli zergi wygrywałyby 70% meczy z terranami i 60% z
tossami trzeba by je przyciąć... wcześniej była wersja beta i tysiące testerów,
teraz gra rozkulała się na dobre to i testerów balansu jest więcej.

> 2.
> Pytanie, ktora rasa gra sie najlatwiej.
>
> Wydaje mi sie, ze tu na czolo wysuwa sie zdecydowanie Protos.

Protoss zawsze może iść w 4gate i z jednej bazy w błyskawicznym tempie
naprodukować tonę jednostek, co zazwyczaj spokojnie wystarcza na mniej
skillowych przeciwników. Jednym probem można wybudować całą bazę, co
też jest sporym ułatwieniem :)

> P jedyne co musi to wykonac poprawnie swoj plan, zero stresu.

Bo też musisz mieć swój plan :) Proponuję
a) thor rush, dobry jest na tossa tylko nie przeginaj z ilością scv, daj 4 :)
b) 3xRax, (1 reactor, 2xtech lab) i gnębisz tossa swoimi maruderami. Stawiasz
tylko jedną rafinerię, jak masz 40 czy 50 supply wykonujesz attack & expand

Jeśli ty nie masz planu na grę to nie dziw się, że ktoś z planem może cię
pojechać :)

> Nie wiem zbyt wiele o Zergach, malo osob decyduje sie na granie ta rasa,
> moze to Zergi sa najtrudniejsze?

Też mi się tak wydaje, trzeba dodatkowo zarządzać tymi larwami, creepem etc.

> Teranie vs Protosi sa (moim zdaniem) bardzo trudna rasa do wygrania.

Im dłużej pozwolisz się tossowi rozwijać tym gorzej dla ciebie. Tossa trzeba
od początku gnębić (czyt. od ~6-7 minuty)

> 4.
> Co o tym sadzicie?

Sądze, że masz słabe macro i nie chciało ci się go wyćwiczyć z kompem na
poziomie very easy. Sądze, że jakbyś przećwiczył z kompem
a) tossowy 4gate albo
b) terrański 4gate (3xrax) albo
c) thor rush

to dawno byś się już z tej ligii brązowej ligi wygrzebał :)

pozdrawiam,
--
scypio



Re: Rozwazania o CS2

2011-01-12 12:09:46 - Polon

> Bo też musisz mieć swój plan :) Proponuję
> a) thor rush, dobry jest na tossa tylko nie przeginaj z ilością scv, daj 4
> :)

4 scv do naprawiania thora?


> b) 3xRax, (1 reactor, 2xtech lab) i gnębisz tossa swoimi maruderami.
> Stawiasz
> tylko jedną rafinerię, jak masz 40 czy 50 supply wykonujesz attack &
> expand
>
> Jeśli ty nie masz planu na grę to nie dziw się, że ktoś z planem może cię
> pojechać :)

Moj obecny plan na gre to sprawdzanie co robi przeciwniki i odpowiednia
reakcja.

> Sądze, że masz słabe macro i nie chciało ci się go wyćwiczyć z kompem na
> poziomie very easy. Sądze, że jakbyś przećwiczył z kompem
> a) tossowy 4gate albo
> b) terrański 4gate (3xrax) albo
> c) thor rush
>
> to dawno byś się już z tej ligii brązowej ligi wygrzebał :)

Byloby milo wygrywac a nie przegrywac :)

Polon




Re: Rozwazania o CS2

2011-01-12 12:57:45 - Scypio

Dnia Wed, 12 Jan 2011 11:09:46 -0000, Polon napisal(a):
> 4 scv do naprawiania thora?

Tak, już kiedyś pisałem... grupa uderzeniowa to 6 marinów, helion, thor i 4
scv.

> Moj obecny plan na gre to sprawdzanie co robi przeciwniki i odpowiednia
> reakcja.

Twój plan widać nie jest taki dobry jak ci się wydaje. Może to niezbyt
klasyczne podejście, ale w brązowej lidze naprawdę... olej to co robi
przeciwnik i dopracuj dwa warianty, w których to ty jesteś stroną
agresywną.

Może to być thor rush, może to być atak z 3xRax. Jak dobrze opanujesz macro
czyli:
- nie będziesz miał zakolejkowanych jednostek w budowie
- wszsytkie przychodzące minerały od razu wydajesz na nowe budynki i
jednostki
- jak najszybciej stawiasz orbital command i pamiętasz o Mule
- non-stop robisz SCV
- nie dopuszczasz do sytuacji, w której masz za mało lub za dużo supply

w takim układzie nie ma siły, musisz wygrywać. Nawet jeśli ktoś cię skontruje
to jeśli powyższe robisz dobrze wygrasz 80%-90% gier w brązowej.

Jeszcze o macro: w podsumowaniu taką pozycję jak avg. unspent resources,
ona bardzo dobrze obrazuje na ile dobre jest twoje macro. Nie wiem,
czy wliczają się w nią zakolejkowane jednostki, w każdym bądź razie powinny.

Jeśli masz dajmy na to w jednym raxie zakolejkowanych 4 marine to równie dobrze
mógłbyś zrobić za tą kasę 1xmarine + nowy rax, za moment będziesz mógł ćwiczyć
2 marine naraz i twoja armia będzie szybciej nabierać siły.

pozdrawiam,
--
scypio



Re: Rozwazania o CS2

2011-01-12 12:47:08 - Cezar Matkowski


Użytkownik Polon napisał w wiadomości
news:igjtce$6pi$1@news.onet.pl...
> Ciekawi mnie jak to jest mozliwe aby zrownowazyc tak rozne umiejetnosci
> ras i sprawic aby zadna z nich nie byla w sposob obiektywny silniejsza
> od pozostalych.

Mają po prostu dobrych projektantów. Modele obliczeniowe nie są wcale tak
skomplikowane, jeżeli ktoś zna dobrze rachunek prawdopodobieństwa, a jest
to pierwsza rzecz, jakiej uczy się projektant myślący poważnie o tworzeniu
gier. Do tego mała burza mózgu i, jak już napisali inni, analiza tysięcy
partii testowych.

Poza tym, gra jest cały czas testowana. Do gier często wychodzą
aktualizacje, po których nierzadko pojawia się żywiołowa dyskusja,
dlaczego coś zostało wzmocnione, a coś osłabione. A to właśnie nic innego
jak poprawianie niedociagnięć pierwotnego modelu. Tym razem na danych
wyciągniętych z setek tysięcy (milionów) partii rozegranych przez
klientów.

> Moim zdaniem cos musi byc na rzeczy poniewaz wydaje mi sie
> niemozliwoscia aby rozegrac/ rozwazyc wszystkie mozliwe rodzaje otwarc
> wszystkich ras.

W jednej chwili - pewnie tak. Ale SC2 nie powstawał w kilka dni. Parę
miesięcy pracy kilku analityków i projektantów to tak, pi razy oko, tysiąc
godzin :8] A w takim czasie da się coś sensownego wyrzeźbić.

Pozdrawiam




Re: Rozwazania o CS2

2011-01-12 13:56:13 - kamil

On 12/01/2011 09:47, Polon wrote:

>
> Wydaje mi sie, ze tu na czolo wysuwa sie zdecydowanie Protos.
>
> Ja grajac terranami musze sie od poczatku gry bronic.
> Musze zbudowac sciane, potem wyslac scv aby prawidlowo rozpoznal zamiary
> Protosa.
>
> Jesli idzie w stalker/ zealot rush to musze postawic dwa bunkry, wyslac
> pare scv do naprawy struktur, strzelac tylko w stalkery.


Bunkry to moim zdaniem kompletna strata surowcow na tym etapie..



> To dosc skomplikowane jest, Protos o nic sie nie musi martwic.

Oczywiscie, ze musi, bo w czasie kiedy ty masz 3 baraki i bande
marauderow, on ma ze 4-5 jednostek, ktore dostana od nich lomot. Jakos
przed swietami podawalem ci sposob z 3xRAX, w brazowej 80% gier przeciw
Protossowi tak wygralem, w srebrnej juz troche trudniej ale tez sporo
poszlo.

Czekam teraz na internet w domu po przeprowadzce, pogramy jak podlacza. :)





--
Pozdrawiam
Kamil



Re: Rozwazania o CS2

2011-01-12 20:20:36 - Goomich

You have one message from: Polon

> Kilka przemyslen dotyczacych CS2 mojego autorstwa.

Wszedłem spodziewając się wątka na temat najlepszej multiplayerowej grze
świata. Wyszedłem zawiedziony.

--
Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
krzysztof.ferenc.usunto@interia.eu UIN: 6750153
We are the revolutionaries. We are the usurpers to heavenly thrones.
We are the enemies of the gods.



Re: Rozwazania o CS2

2011-01-13 12:55:01 - Polon

> Wszedłem spodziewając się wątka na temat najlepszej multiplayerowej grze
> świata. Wyszedłem zawiedziony.

Wroc do watku i napisz cos ciekawego!


Polon




Re: Rozwazania o CS2

2011-01-13 13:19:22 - Goomich

Polon naskrobał/a w news:igmp6k$4m8$1@news.onet.pl:

> Wroc do watku i napisz cos ciekawego!

cos ciekawego!

--
Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
goomich@usun.to.wp.pl UIN: 6750153
To Win Without Fighting is Best - Sun Tzu
Screw that - Eve Community



Re: Rozwazania o CS2

2011-01-16 12:42:44 - Galnospoke

Dnia 2011-01-12 20:20:36, Goomich napisał(a):

> Wyszedłem zawiedziony.

Jak ktos nawet nie wie ze SC2, a nie CS2 to ilosc jego rozgrywek mozna
policzyc na palcach jednej reki.
--
Pozdrawiam, Galnospoke



Re: Rozwazania o CS2

2011-01-16 13:43:03 - gacek

On 2011-01-16 12:42, Galnospoke wrote:
> Dnia 2011-01-12 20:20:36, Goomich napisał(a):
>
>> Wyszedłem zawiedziony.
>
> Jak ktos nawet nie wie ze SC2, a nie CS2 to ilosc jego rozgrywek mozna
> policzyc na palcach jednej reki.

Natomiast twoje wnikliwe obserwacje wskazują na co najmniej platynę.


gacek



Re: Rozwazania o CS2

2011-01-16 13:44:48 - Michał Gancarski

On Sun, 16 Jan 2011 13:43:03 +0100, gacek wrote:

> On 2011-01-16 12:42, Galnospoke wrote:
>> Dnia 2011-01-12 20:20:36, Goomich napisał(a):
>>
>>> Wyszedłem zawiedziony.
>>
>> Jak ktos nawet nie wie ze SC2, a nie CS2 to ilosc jego rozgrywek mozna
>> policzyc na palcach jednej reki.
>
> Natomiast twoje wnikliwe obserwacje wskazują na co najmniej platynę.

W moim rankingu zaczyna być grupową maskotką. Aczkolwiek inni musieliby się
na to zgodzić.


--
Michał Gancarski

Sieeeaaaaaaaaaaa!



Re: Rozwazania o CS2

2011-01-16 17:17:34 - Galnospoke

Dnia 2011-01-16 13:43:03, gacek napisał(a):

> Natomiast twoje wnikliwe obserwacje wskazują na co najmniej platynę.

Tam sa drzwi.
--
Pozdrawiam, Galnospoke



Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS