Katalizator, wpływ na spalanie, obroty

jędrek Data ostatniej zmiany: 2012-06-19 00:06:34

Katalizator, wpływ na spalanie, obroty

2012-06-18 19:07:48 - jędrek

Czy brak katalizatora w benzyniaku (rozsypał się wsad, więc w środku jest
obecnie pusto) ma wpływ (prócz ekologii?) na spalanie? Czyli przy braku
katalizatora w wyniku zafałszowanych odczytów (?) z drugiej sondy lambda
znajdującej się już za katalizatorem mogą być tendencję do większego apetytu
na paliwo? Jeżeli nie to na co ma wpływ ta druga sonda, która w prawidłowym
układzie oddycha spalinami przefiltrowanymi przez wsad katalizatora.
Czy brak katalizatora wpływa na głupienie od czasu do czasu obrotów na biegu
jałowym (jednego dnia po nagrzaniu gaśnie na wolnych, a następnego obroty
trzyma na 3000, a potem przez 3 miesiące usterka sama ustępuje i póki co
nikt jej jednoznacznie nie zdiagnozował) czy raczej przyczyny szukać gdzie
indziej?




Re: Katalizator, wpływ na spalanie, obroty

2012-06-18 19:09:39 - marcin

>czy raczej przyczyny
> szukać gdzie indziej?

szukaj pod katem czujnika temp plynu.



Re: Katalizator, wpływ na spalanie, obroty

2012-06-18 19:32:22 - Tomasz Pyra

On Mon, 18 Jun 2012 19:07:48 +0200, jędrek wrote:

> Czy brak katalizatora w benzyniaku (rozsypał się wsad, więc w środku jest
> obecnie pusto) ma wpływ (prócz ekologii?) na spalanie?

Teoretycznie może.
Odprężenie wydechu zmniejsza ilość spalin które pozostają w cylindrze, a
ilość tych zostających spalin jest wkalkulowana w zachowanie ECU.

W każdym razie typowe zjawisko po tuningu wydechu to spadek mocy (a
przynajmniej brak wzrostu), dopiero po zrobieniu map pod nowy wydech można
mieć jakiś zysk z odprężonego wydechu.

> Czyli przy braku
> katalizatora w wyniku zafałszowanych odczytów (?) z drugiej sondy lambda
> znajdującej się już za katalizatorem mogą być tendencję do większego apetytu
> na paliwo?

Druga sonda lambda pojawiła się jako odpowiedź na wymóg ekologiczny jakiejś
tam kolejnej normy emisji, która wymagała żeby samochód sam sobie testował
sprawność katalizatora i o problemach z katalizatorem melodował za pomocą
OBD poprzez kod błędu i zapalenie lampki MIL.

I druga sonda lambda kiedyś napewno służyła tylko do tego - do zapalenia
lampki błędu i nie miała innego wpływu na działanie silnika.
Sprawdzane było czy za katalizatorem było mniej tlenu niż przed (świadczy
to o działaniu katalizatora).

Natomiast czy na pewno tak jest nadal i czy nowoczesne samochody nadal tak
robią to już nie wiem.
Teoretycznie ECU mogłoby podlewać bardziej bogato żeby skompensować niską
wydajność katalizatora na zimno i szybciej go nagrzać.



> Czy brak katalizatora wpływa na głupienie od czasu do czasu obrotów na biegu
> jałowym (jednego dnia po nagrzaniu gaśnie na wolnych, a następnego obroty
> trzyma na 3000, a potem przez 3 miesiące usterka sama ustępuje i póki co
> nikt jej jednoznacznie nie zdiagnozował) czy raczej przyczyny szukać gdzie
> indziej?

Raczej nie.
Po pierwsze gdyby nawet to działoby się to zawsze i w miarę stabilnie.

Problemu szukaj albo z pierwszą sondą, ale raczej gdzieś indziej - czujnik
temperatury, może silnik krokowy przepustnicy itd.



Re: Katalizator, wpływ na spalanie, obroty

2012-06-19 00:06:34 - Ukaniu


Użytkownik Tomasz Pyra napisał w wiadomości
news:5ywtxjkftsli$.1k3pi8grwnf39.dlg@40tude.net...
> Teoretycznie może.
> Odprężenie wydechu zmniejsza ilość spalin które pozostają w cylindrze, a
> ilość tych zostających spalin jest wkalkulowana w zachowanie ECU.

Trzeba pamiętać o zjawiskach gazodynamicznych, rezonansowych.
Pytanie czy mamy w tym przypadku odprężenie wydechu i w jakim zakresie
obrotów ono występuje jeśli już. Jeśli to silnik wolnossący to sprawa jest
skomplikowana.

--
Pozdrawiam,
Łukasz




Tylko na WirtualneMedia.pl

Zaloguj się

Logowanie

Nie masz konta?                Zarejestruj się!

Nie pamiętasz hasła?       Odzyskaj hasło!

Galeria

PR NEWS