W ostatnim kwartale 2017 roku wskaźnik viewability spadł do 50 proc.
W ostatnim kwartale 2017 roku wskaźnik viewability spadł do poziomu 50 proc. Średni czas kontaktu z reklamą display zmalał zaś do 20,7 sekund. To wyraźne pogorszenie wyników względem poprzednich kwartałów – wynika z analizy firmy Meetrics.
Z opublikowanego właśnie przez firmę Meetrics międzynarodowego raportu „Viewability Benchmark Report” dotyczącego widoczności reklam wynika, że po wzrostach w poprzednich kwartałach, ostatni kwartał roku 2017 przyniósł zauważalne pogorszenie wskaźników widoczności reklam display na naszym rynku. Zdaniem autorów badania, są to najprawdopodobniej tylko spadki sezonowe, spowodowane mocno zwiększoną liczbą reklam emitowanych w okresie przedświątecznym.
W porównaniu do trzeciego kwartału wskaźnik widoczności reklam displayowych stracił w Polsce łącznie pięć punktów procentowych i za czwarty kwartał wyniósł 50 procent (wobec 55 proc. w trzecim kw.). Średni czas kontaktu z reklamą display spadł w czwartym kwartale do 20,7 sekundy (wobec 27,5 sekundy w trzecim kwartale).
- Ze względu na sezonowość, liczba kampanii reklamowych jest najwyższa właśnie w czwartym kwartale. Spadek współczynników widoczności pokazuje wyraźnie, że w momencie gdy dynamicznie rośnie zapotrzebowanie, zasoby reklam display okazują się niewystarczające. Tworzenie zasobów reklamowych o większym potencjale viewability pozostaje w tym momencie kluczową kwestią dla rozwoju rynku reklamy digital w Polsce. Co oczywiste, ale warte podkreślenia - viewability na poziomie 50 proc. oznacza, że dokładnie połowa budżetów digital była w Polsce w czwartym kwartale wydawana nieefektywnie - komentuje Tomasz Piątkowski, country manager Poland w Meetrics.
W czwartym kwartale Polska z wynikiem 50 proc. znalazła się na końcu europejskiej stawki jeśli chodzi o wskaźnik viewability dla reklam display. Dla porównania, w Niemczech ten wskaźnik wyniósł 55 proc., we Francji 62 proc., w Wielkiej Brytanii 56 proc., we Włoszech 63 proc. Na pozycję lidera wróciła Austria, z wynikiem 67 proc. Gorszy wynik od Polski reklama display zanotowała tylko w Szwajcarii (48 proc.).
Średnia europejska wyniosła w ostatnim kwartale ub.r. 62 proc. (viewability) i 20,9 sekund (czas kontaktu z reklamą).
Jeśli chodzi o poszczególne formaty reklamowe, to najlepsze wskaźniki średniej widoczności osiągnęły na polskim rynku reklamy: Halfpage (65 proc. i 27,8 sekundy) i Skyscraper (61 proc. i 44,4 sekundy). Znacznie gorzej wypadały: Billboard (50 proc. i 12,1 sekundy) oraz Medium Rectangle (40 proc. i 18,8 sekundy). W badanym okresie, wskaźnik viewability dla reklam wideo osiągnął 56 proc., a średni czas kontaktu z reklamą wideo wyniósł 17,8 sek.
Meetrics w swoich badaniach opiera się na definicji viewability rekomendowanej przez IAB i Media Rating Council. Reklama jest uważana za widoczną jeśli co najmniej 50 proc. jej powierzchni jest widoczna na ekranie przez co najmniej sekundę (dla reklam wideo – przez co najmniej 2 sekundy).
Dołącz do dyskusji: W ostatnim kwartale 2017 roku wskaźnik viewability spadł do 50 proc.