Wirtualna Polska zwiększyła wpływy i zysk. „Rynek reklamy wciąż silny”
W drugim kwartale br. holding Wirtualna Polska przy wzroście przychodów sprzedażowych o 22,2 proc. do 266,61 mln zł zwiększyła zysk netto z 42,71 do 47,58 mln zł. W całym półroczu miała 92,68 mln zł zysku netto. - Rynek reklamy wciąż był silny, mimo niepokoju, który nas otacza, a Wirtualna Polska Holding utrzymywała ponadrynkowe wzrosty - podkreśla prezes firmy Jacek Świderski.
W segmencie internetowym kwartalne przychody holdingu Wirtualna Polska zwiększyły się rok do roku o 22,7 proc. - z 210,98 do 258,88 mln zł, z czego te gotówkowe - z 204,03 do 251,64 mln zł. Firma zarabia przede wszystkim z reklam w swoich serwisach contentowych (na czele z portalami WP.pl, o2.pl i Money.pl) oraz z prowizji w platformach e-commerce, m.in. Wakacje.pl, Nocowanie.pl, Homebook.pl, Domodi.pl, Extradom.pl, Ttotalmoney.pl i Superauto.pl.
Firma przypomniała w sprawozdaniu, że na początku br. wydatki reklamowe w internecie rosły rok do roku o kilkanaście proc., ale zaraz po wybuchu wojny w Ukrainie koniunktura na krótko się pogorszyła. - Od połowy marca 2022 roku obserwowaliśmy stopniową stabilizację i powrót do trendów widocznych na początku roku. Na wzrost przychodów pozytywnie wpłynęła również kontrybucja sprzedaży abonamentowej (WP Pilot), a także przychodów realizowanych na powierzchniach obcych (WPartner) - zaznaczono.
- W drugim kwartale rynek reklamy wciąż był silny, mimo niepokoju, który nas otacza, a Wirtualna Polska Holding utrzymywała ponadrynkowe wzrosty - komentuje w komunikacie Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski.
- Te dobre wyniki nie byłyby możliwe bez szczególnego wysiłku i zaangażowania naszych pracowników, bo przecież nie aktywami trwałymi nasz biznes stoi. Cieszą nas również wyniki w obszarze turystyki, zarówno zagranicznej, jak i krajowej, które po pandemii niemal się podwoiły - podkreśla.
Wakacje.pl i Superauto z rekordami
W minionym kwartale oferujące wycieczki zagraniczne Wakacje.pl osiągnęły przychody i wartość sprzedanych podróży znacznie wyższe niż dwa lata wcześniej. W raporcie Wirtualnej Polski podano, że popyt ze strony klientów zmalał zaraz po wybuchu wojny w Ukrainie, ale pod koniec marca wrócił do dynamiki z początku roku, co przełożyło się na duży wzrost sprzedaży ofert first minute.
- Towarzyszył temu bardzo znaczący wzrost cen, o około 25 proc. r/r, związany z inflacją, wysokimi cenami paliw i relatywnie słabym kursem PLN - zaznaczono.
Również zainteresowanie noclegami w kraju oferowanymi na Nocowanie.pl jest wyższe niż w 2019 roku. - Spodziewamy się, że popyt na usługi turystyczne będzie zależny nie tylko od potencjalnego wprowadzenia obostrzeń i restrykcji związanych z pandemią COVID-19 w dalszej części roku (których większość w Polsce zostało zniesionych od 1 marca 2022), ale także od rozwoju sytuacji gospodarczo-politycznej w regionie - opisano w sprawozdaniu.
Superauto korzysta natomiast z tego, że od wybuchu epidemii zmalała produkcja samochodów (w zeszłym półroczu zarejestrowano o 22 proc. mniej nowych aut osobowych i dostawczych niż w pierwszej połowie 2019 roku), m.in. wskutek braku niektórych komponentów, za to mocno wzrosły ceny, a złoty osłabił się wobec euro i dolara, co zachęca handlarzy do sprzedawania auto za granicę.
- Niska podaż i wysoka cena nowych samochodów u autoryzowanych dealerów, zmusza konsumentów do intensywnego poszukiwania towaru kierując ich uwagę do Internetu, co przyspiesza postępujące zmiany w zakresie ich przyzwyczajeń i adopcję modelu kupna samochodu przez Internet, czego beneficjentem jest Superauto - podkreśliła Wirtualna Polska.
W minionym półroczu przychody Superauta rosły w tempie dwucyfrowym.
Mniejszy zysk Telewizji WP
Skorygowany zysk EBITDA pionu internetowego Wirtualnej Polski wzrósł z 76,41 do 92,39 mln zł. Według badania Mediapanel w lipcu br. serwisy i aplikacje internetowe Wirtualnej Polski zanotowały 21,99 mln użytkowników, 74,01 proc. zasięgu oraz 2 godziny, 25 minut i 59 sekund średniego czasu korzystania przez odwiedzającego.
Natomiast Telewizja WP, stanowiąca pion telewizyjny holdingu, przy wzroście przychodów sprzedażowych o 7,3 proc. do 7,73 mln zł zanotował spadek skorygowanego zysku EBITDA z 697 do 610 tys. zł.
Cały holding osiągnął w zeszłym kwartale 93 mln zł skorygowanej EBITDA i 47,58 mln zł zysku EBITDA, wobec odpowiednio 77,11 i 42,71 mln zł rok wcześniej.
Prawie 100 mln zysku w I półroczu
W ujęciu półrocznym Wirtualna Polska przy wzroście przychodów sprzedażowych o 20,8 proc. do 479,76 mln zł miała 165,37 mln zł skorygowanego zysku EBITDA (przed rokiem było to 132,65 mln zł) i 92,68 mln zł zysku netto (rok wcześniej: 69.99 mln zł).
Pion internetowy zanotował wzrost wpływów o 21,4 proc. do 466,14 mln zł i skorygowanej EBITDA ze 137,43 do 165,68 mln zł, a w przypadku Telewizji WP przy wzroście przychodów o 2,8 proc. do 13,62 mln zł skorygowany wynik EBITDA zmalał z 479 tys. zł zysku do 313 tys. zł straty.
Zadłużenie kredytowe Wirtualnej Polski w części długoterminowej zmalało w ciągu półrocza z 202,32 do 183,11 mln zł, a w części krótkoterminowej (czyli do spłaty w ciągu najbliższych 12 miesięcy) wzrosło z 33,79 do 54,63 mln zł.
Dług netto firmy na koniec czerwca br. według MSSF 16 wyniósł 46,9 mln zł, wobec do 107,7 mln zł kwartał wcześniej. Wskaźnik dźwigni finansowej (dług netto / skorygowana EBITDA) na koniec czerwca miał wartość 0,2x. Na podobnym poziomie kształtował się wskaźnik dźwigni finansowej skorygowany o zobowiązania warunkowe (związane z akwizycjami).
Wirtualna Polska z kolejnymi inwestycjami i dywidendą
W br. Wirtualna Polska wróciła do znaczących akwizycji. W kwietniu uzgodniła pośrednie przejęcie za 20 mln zł ok. 12 proc. udziałów firmy Restaumatic oferującej w modelu SaaS system do obsługi zamówień, sprzedaży i zarządzania restauracjami, a w zeszłym tygodniu kupiła 40 proc. udziałów platformy crowdfundingowej Patronite, płacąc ponad 12,6 mln zł.
Natomiast pod koniec ub.r. zawarła ugodę dotyczącą warunków wycofania się z przejęcia mniejszościowego pakietu akcji eSky, z ich sprzedaży rozpoznała 9,8 mln zł przychodów finansowych w ub.r. i 7,2 mln zł w pierwszym kwartale br.
W połowie lipca Wirtualna Polska z zeszłorocznego zysku netto wypłaciła 35,32 mln zł dywidendy, po 1,20 zł na akcję. Firma jest notowana na warszawskiej giełdzie od ponad siedmiu lat, w poniedziałek na koniec sesji jej kurs wynosił 105,40 zł (po spadku o 24,4 proc. od początku br.), co daje 3,08 mld zł kapitalizacji.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska zwiększyła wpływy i zysk. „Rynek reklamy wciąż silny”