SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mniejszy zysk Wirtualnej Polski. Presja odsetek i amortyzacji

W zeszłym kwartale Wirtualna Polska Holding osiągnęła wzrost przychodów sprzedażowych o 35 proc. do 359,56 mln zł, głównie dzięki wzrostowi w pionie turystycznym wzmocnionym po przejęciu Grupy Szallas. Zysk netto zmalał natomiast z 47,58 do 33,59 mln zł, obciążyły go koszty amortyzacji i odsetek.

Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski (fot. materiały prasowe) Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski (fot. materiały prasowe)

Pion turystyczny Wirtualna Polska Holding osiągnał wzrost kwartalnych przychodów o 74,5 proc. do 122,44 mln zł i skorygowanego zysku EBITDA z 16,57 do 23,86 mln zł. Do firmy od kilku lat należą platformy Wakacje.pl i Nocowanie.pl, natomiast w listopadzie ub.r. sfinalizowała kupno za ok. 83 mln euro węgierskiej firmy Szallas, właściciela platform turystycznych do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji.

Największym segmentem Wirtualnej Polski pozostaje ten reklamowo-subskrypcyjny, ale zanotował dużo niższą dynamikę od turystyki. Jego wpływy poszły w górę o 22 proc. do 175,31 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA nieznacznie zmalał - z 68,23 do 67,96 mln zł. W drugiej połowie ub.r. WP za ponad 12,6 mln zł kupiła 40 proc. udziałów spółki zarządzającej platformą crowdfundingową Patronite, za 28 mln zł (plus ewentualnie 9 mln zł) przejęła Mediapop (to wydawca m.in. Jastrzabpost.pl, Pysznosci.pl, Genialne.pl i Popularne.pl) oraz dalszy pakiet akcji Audioteki.

- Ponad 6 pkt proc. spadku procentowej marży EBITDA wynika ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu i uwzględnienia wyników Grupy Audioteka po akwizycji. Sprzedaż subskrypcyjna audiobooków charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam - zaznaczyła firma w sprawozdaniu.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Pion finansów osobistych firmy, do którego należą przede wszystkim platformy Totalmoney i Superauto, zanotował wzrost przychodów o 32,7 proc. do 56,15 mln zł, a jego skorygowany zysk EBITDA zmniejszył się z 8,48 do 8,07 mln zł. Z kolei w pozostałym obszarze działalności wpływy zmalały o 28,7 proc. do 9,07 mln zł, a skorygowany wynik EBITDA poszedł w górę z 276 tys. zł straty do 291 tys. zł zysku.

W grudniu ub.r. Wirtualna Polska za 20,9 mln zł przejęła 44,5 proc. udziałów sklepu internetowego Selsey z meblami, wyposażenie wnętrz i akcesoriami ogrodowymi. Wniosła do niego aportem Homebooka, wycenionego na 12 mln zł.

- Dobre wyniki, które dzisiaj prezentujemy, zawdzięczamy akwizycjom realizowanym w poprzednich latach. Zarówno tym w obszarze turystyki, jak i subskrypcyjnym. Ale akwizycje to przede wszystkim nowe talenty, które dołączyły do naszego holdingu - podkreśla w komunikacie Jacek Świderski, prezes Wirtualnej Polski. - W porównaniu do ubiegłego roku zwiększyliśmy zatrudnienie o prawie 800 osób, łącznie mamy już ponad 3 tys. utalentowanych pracowników i to nas cieszy najbardziej, bo w branżach, w których działamy, nie ma nic cenniejszego. To jest nasza siła - zapewnia.

Zyskowność pod presją odsetek i amortyzacji

Wirtualnej Polski udało się zwiększyć w zeszłym kwartale skorygowany zysk EBITDA z 93 do 100,18 mln zł. Natomiast jej zysk operacyjny spadł z 64,54 do 58,63 mln zł, a zysk netto - z 47,58 do 33,59 mln zł.

To przede wszystkim skutek wzrostu kosztów amortyzacji z 22,76 do 38,11 mln zł oraz straty na działalności finansowej z 2,72 do 12,29 mln zł. W zeszłym kwartale wpływ włączenia do bilansu holdingu Wirtualna Polska spółek przejętych w ub.r. wyniósł ok. 12 mln zł (uwzględniając amortyzację bilansową spółek i zidentyfikowanych wartości niematerialnych rozpoznanych w bilansie Grupy w ramach procesu alokacji ceny nabycia tych podmiotów), natomiast koszty odsetek i prowizji podskoczyły rok do roku z 5,1 do 15,7 mln zł, bo firma związku z akwizycjami zwiększyła swoje zadłużenia, a także wzrosły stopy procentowe.

- Dodatkowo, w II kw. 2023 r. rozpoznano przychody finansowe z przeszacowania wartości aktywów finansowych w wysokości 1,3 mln PLN, przychody z tytułu odsetek na poziomie 2,0 mln PLN, dodatnie różnice kursowe w wysokości 1,1 mln PLN, a także 4,2 mln PLN związane ze zmianą wyceny akwizycyjnego zobowiązania warunkowego. Jednocześnie, koszty finansowe były obciążone negatywnym wpływem przeszacowania wartości aktywów finansowych (4,3 mln PLN) - wyliczono w sprawozdaniu WP.

Bez przejęć WP urosła o 13 proc.

W ujęciu pro forma, czyli bez uwzględnienia przejęć zrealizowanych od połowy ub.r., przychody Wirtualnej Polski w drugim kwartale br. zwiększyły się rok do roku o 13 proc., a skorygowany zysk EBITDA był na podobnym poziomie jak przed rokiem.

- Poziom marży EBITDA pro forma r/r zmniejszył się z 32 do 28 proc., z czego 1pp spadku wynika ze zmieniającego się miksu segmentów o różnej bazowej rentowności, większych dynamik osiąganych w segmencie turystycznym. Zmiana miksu segmentów jest wynikiem realizacji przyjętej strategii Grupy - opisano w sprawozdaniu.

W całym pierwszym półroczu przychody Wirtualnej Polski zwiększyły się o 39,7 proc. do 670,02 mln zł. W pionie turystycznym poszły w górę o 103,7 proc. do 214,91 mln zł, dużo mocniej niż w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym (o 23 proc. do 338,49 mln zł), finansów konsumenckich (o 41,4 proc. do 105,24 mln zł).

Skorygowany zysk EBITDA zwiększył się o 6,5 proc. do 176,18 mln zł, natomiast zysk na poziomie operacyjnym zmalał ze 110,04 do 97,26 mln zł, a na poziomie netto - z 92,68 do 49,89 mln zł.

Dług netto Wirtualnej Polski na koniec czerwca br. sięgał 416,7 mln zł, wobec jedynie 46,9 mln zł rok wcześniej (według MSSF 16). Wskaźnik długu netto do zysku EBITDA pro forma z minionych 12 miesięcy na koniec czerwca br. wyniósł 1,0x. Po uwzględnieniu wypłaty dywidendy oraz dokupu akcji Audioteki już w lipcu ten wskaźnik miałby wartość 1,3x.

11 lipca Wirtualna Polska z zeszłorocznego zysku wypłaciła 73,2 mln zł dywidendy, po 2,50 zł na akcję. Głównymi akcjonariuszami spółki są członkowie jej zarządu: Jacek Świderski, Michał Brański i Krzyszto Sierota, wspólnie mają walory stanowiące 38,7 proc. jej kapitału i dające ponad połowę głosów na walnym zgromadzeniu.

W poniedziałek na koniec sesji za akcję Wirtualnej Polski płacono 113,80 zł, co daje kapitalizację wynoszącą 3,33 mld zł. Od początku stycznia br. kurs spółki urósł o 15 proc., a przez ostatnie 12 miesięcy o 24 proc.

Dołącz do dyskusji: Mniejszy zysk Wirtualnej Polski. Presja odsetek i amortyzacji

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Noel
Pion turystyczny. Ciekawe, bo serwis turystyka w wp to katastrofa. Teksty pełne błędów, pisane w języku gimbazy. Dramat
18 8
odpowiedź
User
Opo
Już dawno ten serwis upada , ciekawe ze zamiast ciekawych treści postanowili postawić na clickbaity. Ja rozumiem ze można nie szanować swoich czytelników ale przekonanie ze będą sie w nieskończoność nabierali na ten sam trik ?
18 4
odpowiedź
User
XDS
Duże serwisy pożeraj te mniejsze, które jeszcze coś tam produkują, piszą wartościowego. Jeżeli sam nie potrafisz stworzyć czegoś wartościowego, a masz pieniądze, to wystarczy to przejąć i połknąć.
16 5
odpowiedź