Większość firm w 2013 r. nie zwiększy nakładów na PR
Większość (od 57% do 71% w zależności od sektora) firm planuje utrzymać wydatki na Public Relations w 2013 roku na poziomie z roku 2012 - wynika z badania PMR Research i ComPress.
Największy odsetek firm planujących wzrosty wydatków na PR został odnotowany w sektorach finansów i bankowości (28%) oraz handlu (18%).
Natomiast największy odsetek planujących redukcje budżetów PR występuje w administracji.
Zdecydowana mniejszość, bo 14% z ogółu badanych firm, planuje zwiększyć wydatki na działania PR. Nie będą to duże wzrosty, gdyż w większości z nich (57%) nie przekroczą 10%. Poza nielicznymi wyjątkami maksymalne zwiększenia budżetów PR nie przekroczą 30%. Co ciekawe, wzrosty wynikają w zdecydowanej większości z ogólnie dobrej kondycji firmy. Ani razu nie pojawiło się wyjaśnienie wskazujące na chęć poprawy sytuacji dzięki intensyfikacji działań PR.
Z kolei redukcje budżetów PR planuje 15% firm z ogółu badanych. Dla ponad połowy z nich (56%) zmniejszenie budżetu nie przekroczy 10%. Tylko w przypadku 2-3% redukcja wydatków będzie znacząca i wyniesie 30% i więcej. Cięcia wynikają z ogólnej konieczności ograniczania wydatków w firmie.
Uzasadnienia redukcji budżetu marketingowego, w tym budżetu przeznaczonego na PR, wyraźnie dzielą się na dwie grupy: "firma, czyli my podejmujemy określone decyzje i działania", "firma czyli oni podejmują decyzje, które my musimy realizować". Dominuje drugie podejście, które lokuje marketing i działania PR w roli usługodawcy wyłączonego ze strategicznych decyzji.
Brak strategicznej roli marketingu widać również w podejściu samych marketingowców. Plany na 2013 rok zakładają kontynuację dotychczasowych działań z dużym naciskiem na wykorzystywanie tych samych narzędzi. W deklaracjach respondentów brak jest wskazań dotyczących wprowadzania nowych metod, dywersyfikowania działań, czy też ich dostosowania do zmieniających się warunków rynkowych.
Jeśli chodzi o obszary/narzędzia, na które firmy zamierzają zwiększyć swoje wydatki, pierwsza trójka wygląda następująco: media relations, PR produktowy oraz działania w internecie. Na uwagę zasługuje dosyć wysoka pozycja wsparcia sprzedaży i komunikacji wewnętrznej.
Dodatkowo badanym zadano pytanie o obszary/działania PR, które będą rozwijane w 2013 r. w ramach zwiększonego, obecnego lub nieznacznie zmniejszonego budżetu. Tutaj dominuje komunikacja wewnętrzna, a następnie są działania w internecie oraz media relations.
Obszary, w przypadku których wydatki zostaną zredukowane w ramach istniejących budżetów, to corporate social responsibility, investor relations i komunikacja wewnętrzna. Natomiast cięcia w budżecie na działania PR głównie odbiją się na takich narzędziach jak media relations, komunikacja wewnętrzna, czy PR produktowy.
Badanie zostało zrealizowane przez PMR Research wspólnie z ComPress. Przeprowadzono je łącznie na próbie 521 firm zatrudniających ponad 100 osób i posiadających własne działy marketingu i PR w sześciu branżach: administracja (rządowa lub samorządowa), finanse i bankowość, handel hurtowy lub detaliczny, ICT (IT i telekomunikacja), ochrona zdrowia oraz produkcja przemysłowa lub spożywcza.
Dołącz do dyskusji: Większość firm w 2013 r. nie zwiększy nakładów na PR