Więcej reklam farmaceutyków w prasie, mniej w kinach i na outdoorze. Aflofarm zdecydowanym liderem (TOP 10)
W I kwartale br. firmy farmaceutyczne zwiększył wydatki reklamowe w dziennikach, magazynach i radiu, ograniczając jednocześnie nakłady na telewizję, kina i outdoor. Swoje budżety marketingowe zwiększyły m.in. Olimp Laboratories, Natur Produkt Zdrovit i Aflofarm, a obcięły - USP Zdrowie i Novascon.
Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych w tzw. tradycyjnych kanałach komunikacji (bez internetu) w I kwartale br. wyniosły ponad 1,24 mld zł. Było to 5 proc. więcej niż w analogicznym okresie ub.r. - wynika z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl .
Najwięcej branża ta wydała w telewizji - bo 826,1 mln zł. Było to jednak 2,4 proc. mniej niż rok temu. Koncerny farmaceutyczne zmniejszyły też nakłady na reklamy na outdoorze (o 56,5 proc., do 2,8 mln zł) oraz w kinach (o 74,2 proc., do 2,3 mln zł).
Chętniej niż rok temu inwestowały natomiast w reklamy w prasie. Na te w dziennikach przeznaczyły blisko 16 mln zł, o 182 proc. więcej w niż rok wcześniej, zaś na wsparcie na łamach magazynów wydały o 49 proc. więcej - 62,1 mln zł. Tradycyjnie już wzrosły też wydatki farmaceutyków w radiu - o 21,9 proc., do 333,4 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2014 |
I-III 2015 |
zmiana proc. |
Telewizja |
846 697 280 zł |
826 118 321 zł |
-2.4 |
Radio |
273 483 593 zł |
333 369 856 zł |
21,9 |
Gazety |
5 668 634 zł |
15 984 109 zł |
182.0 |
Magazyny |
41 720 685 zł |
62 147 294 zł |
49.0 |
Outdoor |
6 347 713 zł |
2 764 143 zł |
-56,5 |
Kina |
9 031 931 zł |
2 330 822 zł |
-74.2 |
Indoor |
264 640 zł |
b.d. |
b.d. |
Razem |
1 183 215 176 zł |
1 242 714 545 zł |
5 |
Największym reklamodawcą firm farmaceutycznych niezmiennie już od dłuższego czasu jest Aflofarm Farmacja Polska, którego budżet jest kilka razy większy niż głównych konkurentów. W pierwszych trzech miesiącach br. cennikowo zainwestował w reklamy ponad 397 mln zł, o 27,7 proc. więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Największy wzrost wydatków reklamowych w branży farmaceutycznej miała w tym roku firma Olimp Laboratories - zwiększyła je o 70 proc. do 86,2 mln zł. Niewiele mniejszy wzrost zanotował Natur Produkt Zdrovit, który zainwestował w reklamęy 63,1 proc. więcej - 34,2 mln zł.
W omawianym okresie wzrosły też wydatki Polpharmy (o 21,4 proc., do 59,2 mln zł) oraz Sanofi-Aventis (o 7,6 proc., do 28,6 mln zł).
Kilka firm farmaceutycznych w pierwszych trzech miesiącach br. mocno zmniejszyło cennikowe wydatki w mediach tradycyjnych: USP Zdrowie - o 40,1 proc. do 83 mln zł, Herbapol Lublin - o 27,8 proc. do 25,1 mln zł, a Novascon Pharmacuticals - o 20,7 proc. do 24,2 mln zł.
Mniej wydali też Reckitt Benckiser Polska i Novartis Poland. Pierwsza firma zmniejszyła inwestycje reklamowe o 16,5 proc. do 30,3 mln zł, a druga - o 13,4 proc. do 30,5 mln zł.
Cennikowe wydatki reklamowe firm farmaceutycznych |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-III 2014 |
I-III 2015 |
zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA |
311 234 964 zł |
397 365 377 zł |
27,7 |
OLIMP LABORATORIES |
50 678 696 zł |
86 178 649 zł |
70 |
USP ZDROWIE |
138 506 327 zł |
82 954 861 zł |
-40.1 |
POLPHARMA |
48 776 037 zł |
59 208 576 zł |
21,4 |
NATUR PRODUKT ZDROVIT |
20 955 237 zł |
34 172 032 zł |
63.1 |
NOVARTIS POLAND |
38 678 292 zł |
33 503 809 zł |
-13.4 |
RECKITT BENCKISER POLAND |
36 317 437 zł |
30 323 989 zł |
-16.5 |
SANOFI-AVENTIS |
26 541 337 zł |
28 564 529 zł |
7,6 |
HERBAPOL LUBLIN |
34 844 103 zł |
25 141 097 zł |
-27.8 |
NOVASCON PHARMACEUTICALS |
30 559 483 zł |
24 238 818 zł |
-20.7 |
Dołącz do dyskusji: Więcej reklam farmaceutyków w prasie, mniej w kinach i na outdoorze. Aflofarm zdecydowanym liderem (TOP 10)