SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK sprawdzi, czy UPC Polska nie zawyża opłat za wypowiedzenie umowy przed terminem

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciw UPC Polska. Urząd sprawdzi, czy operator nie pobiera zbyt wysokich opłat od klientów, którzy wypowiadają umowę przed końcem jej terminu.

W komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznaczono, że postępowanie przeciw UPC Polska zostało podjęte na podstawie skarg przesłanych przez klientów firmy wraz z kopiami zawartych umów.

- Chciałem rozwiązać wcześniej umowę zawartą z UPC. Po kontakcie telefonicznym dostałem informację że gdybym rozwiązał umowę w sierpniu br. kara wynosi 11 000 zł. Umowa została zawarta w marcu 2021 na 2 lata. Koszt całej umowy to około 3100 zł - napisano w jednej ze skarg.

- Operator w dniu 30 września 2021 r. wyznaczył termin jej rozwiązania na dzień 01 listopada 2021 r. z naliczeniem kary za rozwiązanie umowy przed upływem okresu zobowiązania w wysokości 2085,15 zł. Nadmieniam, że do końca trwania umowy pozostało 7 miesięcy i licząc po 89 zł kwoty opłat kwota zapłaty wynosiłaby niecałe 630 zł - stwierdził inny klient UPC Polska.

Wg skarg UPC Polska pobiera zbyt wysokie opłaty od rezygnujących klientów

Urząd podkreśla, że z analizy skarg i zawartych umów wynika, że UPC Polska może zastrzegać nieadekwatnie wysokie opłaty za wypowiedzenie umowy przed terminem - przewyższają one wartość tych umów (sumę opłat abonamentowych). W konsekwencji klienci musieliby zapłacić więcej za rozwiązanie umowy niż gdyby płacili co miesiąc za usługi UPC.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- Postępowanie wykaże, czy operator UPC Polska zawyża przyznane konsumentom ulgi, które są podstawą wyliczenia opłaty za wypowiedzenie umowy - zapowiada Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

- Ze skarg wynika, że całkowite koszty związane z zerwaniem umowy mogą przewyższać całkowite koszty związane z jej kontynuowaniem. Może to prowadzić do sytuacji, w której konsument zmuszony jest kontynuować usługę z obawy przed niewspółmiernie wysoką opłatą - dodaje.

W komunikacie UOKiK przypomniano, że zgodnie z przepisami jeśli konsument wypowie umowę z operatorem telekomunikacyjnym przed końcem jej obowiązywania, ten drugi ma prawo pobrać opłatę. Opłata taka nie może być wyższa niż przyznana konsumentowi ulga, pomniejszona o czas korzystania z usług. Wysokość ulgi jest wskazana w umowie - chodzi o zawarcie umowy na warunkach promocyjnych.

Postępowanie prezesa UOKiK dotyczące naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem grzywny wynoszącej do 10 proc. rocznych obrotów ukaranej firmy.

UOKiK zaznaczył w komunikacie, że prowadzi podobne postępowania wyjaśniające wobec Netii i Vectry - na razie w sprawie, a nie przeciw tym firmom. Urząd sprawdza, czy operatorzy zastrzegają opłaty za wypowiedzenie umowy przez konsumentów, które są wyższe niż łączna kwota abonamentu.

Dodano, że prezes UOKiK "nie wyklucza dalszych działań wobec innych podmiotów".

Po decyzjach UOKiK klienci UPC Polska dostali zwroty

Jesienią 2020 roku. na podstawie prawomocnej decyzji prezesa UOKiK, UPC Polska zrekompensował klientom wprowadzone w latach 2015-2016 podwyżki opłaty za usługę internetową, które Urząd uznał za sprzeczne w umowami. Abonenci operatora otrzymali kilka wariantów rekompensaty.

W lutym ub.r. UOKiK prawomocnie zobowiązał UPC Polska, żeby zwrócił klientom koszty usługi Pakiet Bezpieczeństwa UPC, którą włączał bez ich zgody. Klienci poprzez obniżone rachunki otrzymali zwrot do 54 zł.

Z kolei w połowie 2020 roku UOKiK zakwestionował kilka praktyk stosowanych przez pracowników UPC Polska głównie w telefonicznych rozmowach sprzedażowych. Chodziło m.in. o nieinformowanie klientów o przysługującym im prawie odstąpienia od umowy oraz niepotwierdzania warunków zmiany umowy zaproponowanych przez firmę, a zakładających realizację prac instalacyjnych w domu klienta przez technika firmy, zanim konsument potwierdzi to na papierze lub innym trwałym nośniku.

UPC Polska zobowiązało się wprowadzić odpowiednie zmiany w procedurach, a klientom, którzy składali reklamacje na te naruszenia, ma zaoferować rekompensaty.

Play zapłaci 7 mld zł za UPC Polska

Na koniec września ub.r. UPC Polska miał 1,548 mln klientów i 3,307 mln sprzedanych abonamentów cyfrowych. W pierwszych trzech kwartałach ub.r. operator zanotował 344,9 mln dolarów przychodów, 83,9 mln dolarów zysku operacyjnego i 44,3 mln dolarów zysku netto.

W drugiej połowie września ub.r. P4, operator sieci Play, zawarł umowę kupna 100 proc. udziałów UPC Polska od Liberty Global. Cena wynosi 7 mld zł, w komunikacie P4 zaznaczono, że „odpowiada mnożnikowi EBITDAaL za rok 2020 na poziomie 9,3x przed efektami synergii i około 7x z uwzględnieniem synergii przychodowych i kosztowych”

Transakcja ma zostać sfinalizowana w pierwszej połowie 2022 roku po uzyskaniu zgód organów antymonopolowych. W grudniu P4 podpisało umowę kredytu w kwocie 5,5 mld zł na częściowe sfinansowanie kupna UPC Polska.

Dołącz do dyskusji: UOKiK sprawdzi, czy UPC Polska nie zawyża opłat za wypowiedzenie umowy przed terminem

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
New_user
Straszny strzał w stopę, zwłaszcza, że na rynku dostawców Internetu panuje duża konkurencja a telewizję można mieć z satelity.
odpowiedź
User
rty
UOKiK jest maszynką partii władzy do zbierania kasy. Bo jak nazwać groźby kar, dla operatorów, którzy po zakończonych umowach dają klientowi wybór: albo płacisz więcej, alb rozwiązujesz umowę.
odpowiedź
User
met
UOKiK jest maszynką partii władzy do zbierania kasy. Bo jak nazwać groźby kar, dla operatorów, którzy po zakończonych umowach dają klientowi wybór: albo płacisz więcej, alb rozwiązujesz umowę.


Ale artykuł jest o koszeniu klientów, którzy chcą wypowiedzieć umowę.
odpowiedź